المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مع احمد فؤاد نجم


okkamal
24-06-2008, 09:00 AM
http://www.aljazeera.net/mritems/images/2006/7/16/1_632636_1_3.jpg

عن احمد فؤاد نجم

كان فلاحا ألهمته المواويل التقليدية المصرية حسا جماليا مرهفا، وشحنة قوية وقوة في الإبداع والابتكار، فعاملا خبر جيدا آلام وآمال الطبقة العاملة قبل أن يصبح شاعرا زجليا يناضل إلى جانب الجماهير، فأصبح ناطقها الرسمي عبر قصائده الرائعة التي تعرضت للمحاصرة والاختطاف ومحاولات الاحتواء دون جدوى.

لقد كان الشاعر الوحيد في العالم الذي قدم للمحاكمة في محكمة عسكرية بسبب قصيدته "بيان هام"

ولد الشاعر المصري الكبير أحمد فؤاد نجم بقرية عزبة بالصعيد المصري في 29 ماي 1929 من أم فلاحة، وأب كان يتقلد منصب ضابط شرطة، لكن تم عزله، فاشتغل موظفا بوزارة المالية ثم فلاحا في أرض كان يمتلكها قبل أن يتوفى ويدع فؤاد نجم في السادسة من عمره.

بعد وفاة والده وجد نجم نفسه أمام الفاقة والعوز، فانطلقت رحلة المتاعب الطويلة مع الألم والمرارة التي كان يعيشها الشعب المصري، حيث اشتغل في البداية خادما في بيت عمه الذي كان قاسيا عليه مما أدى به إلى الانصراف عنه فعمل في معسكرات الجيش البريطاني متنقلا بين مهن عديدة: كواء، بائع سجائر، بناء.. وغيرها، وقد عبر عن وضعيته هذه في مقطع من أغنية دللي الشيكارة حيث قال:

من صغر سني

شجيان لكني

مالط غير البصارة.

التقى بعمال المطابع الشيوعيين في مدينة فايد التي كان يحتلها الإنجليز فاحتك بهم، كما علم نفسه القراءة والكتابة، ومن هنا بدأ وعيه السياسي في التبلور والتشكل، حيث شارك مع آلاف الجماهير الغاضبة في المظاهرات التي عمت مصر سنة 1946. كما بدأت تداعبه "هواية " كتابة الشعر والخواطر خاصة أنه كان يتمتع بذاكرة قوية وصوت جميل، كما درس أشعار أحمد رامي وأحمد شوقي……

ومن سنة 1951 إلى سنة 1954 اشتغل عاملا في السكك الحديدية، ثم نقل إلى وزارة الشؤون الاجتماعية حيث عمل ساعيا للبريد، وعن هذه المرحلة يقول "كنت أعيد اكتشاف الواقع بعد أن تعمقت رؤيتي وتجربتي، وشعرت حينئذ رغم أني فلاح وعملت بالفأس لمدة ثمان سنوات أن حجم القهر الواقع على الفلاحين هائل وغير محتمل، وكنت أجد في الواقع المصري مرادفات قوية لما تعلمته نظريا. لقد كان التناقض الطبقي بشعا" [1]

وفي سنة 1959 انتقل فؤاد نجم من عمله في البريد إلى النقل الميكانيكي في العباسية بأحد الأحياء القديمة في القاهرة، وأصبح موظفا بأحد المكاتب، حيث لفقت له تهمة تزوير شيك بمبلغ 24 ألف جنيه فاعتقل يوم 14 نونبر 1959، ووضع لمدة 33 شهرا بسجن ارميدان في القاهرة، وفي السجن توقف تماما عن كتابة الأغاني العاطفية عن الهجر والبعد وشعر أن للكتابة وظيفة أخرى وخاصة للشعر.كما اهتدى إلى بيرم التونسي ووجد في أعماله إجابة عن السؤال المقلق والمحير: كيف ولماذا يكتب الشعر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وفي سنة 1961 ومن داخل السجن أصدر ديوانه الشعري الأول "صور من الحياة والسجن "الذي يعتبر بداية الانطلاقة الحقيقية لنجم بعد أن كانت جل أعماله وإبداعاته عبارة عن أغاني إذاعية حول كرة القدم والصراع التاريخي بين فريقي كرة القدم الأهلي والزمالك. وقد فاز هذا الديوان بالجائزة الأولى في مسابقة نظمها المجلس الأعلى للفنون والآداب بعد أن أثار نقاشا داخل المجلس، حيث كان الأديب عباس محمود العقاد ضد شعر العامية، لكن تصدى له ودافع عن نجم كل من بيرم التونسي ومحمد فريد وسهير القلماوي الذي قدم للديوان.

ومن خلال الإصدار الأول لشاعرنا يتضح جليا الحس السياسي الطبقي المرهف، إذ يقول فى أحد قصائده على لسان فلاح يخاطب إقطاعيا:

الحريم اللي أنت نايم فيه بتاعي

واللي غازل كل فتلة فيه صباعي

والنعيم اللي أنت عايش تحت ظله

كل ده من صنع أيـــــدي وذراعي

وفي سنة 1962 خرج من السجن، فعمل موظفا في مؤتمر التضامن الأسيوي الإفريقي.

وفي مايو من نفس السنة التقى عن طريق سعد الموجي بالفنان العصامي الشيخ إمام محمد عيسى،وهنا بدأت رحلة الفنانين مع الأغنية الملتزمة التي أطربت الجماهير الكادحة طوال أكثر من عقدين من الزمن رغم كل أسباب الحصار والاحتواء المتنوعة التي فرضت عليها وكانت أول أغنية جمعتهما هي "أنا أتوب عن حبك أنا".

وبسرعة نفذ الإبداع الرائع، والفن الجميل إلى قلوب الملايين التي كانت تعيش القمع والرعب في مختلف أنحاء العالم العربي، كما أن اللحن المرهف ذو الأصول الدرويشية –نسبة إلى سيد درويش- زاد من حنكة الشاعر حيث يقول عن تأثير ألحان إمام في شعره: "بدأت تجربتي تتبلور بشكل محدد منذ خروجي من السجن، لقد زادت الغنائية في شعري حيث استمعت إلى الشيخ إمام، وتبلورت أكثر النكتة والكاريكاتور اللذان أصبحا عنصرا أساسيا في القصائد التي كتبت بعد ذلك، وحين بدأ يلحن أعمالي ازداد بشكل حاد إحساسي بالمسؤولية، لأن اللحن خاصة من قبل رجل يحمل في أعماقه كل هذا التراث يضعان الشاعر في مواجهة جمهوره مباشرة" [2].

وتعتبر سنة 1967 بداية الانطلاقة الحقيقية لتجربة الثنائي، وتزامن هذا مع حدثين هز كيانه بشكل عميق:

الحدث الأول: نكسة حرب حزيران، حيث كتب قصيدة بقرة حاحا ردا على تلك النغمة الإنهزامية التي قادتها جريدة الأهرام حين قدمت "منطقا متكاملا " يقول أن مصر الفقيرة المتخلفة ليس في مقدورها أن تناطح الثور الأمريكي، لهذا جاءت بقرة حاحا المسلوبة نطاحة رغم كل شيء. فكانت ردا شعبيا من موقع الجرح الغائر ضد الذين يريدون تغلغل الهزيمة وتكريسها.

الحدث الثاني: اغتيال المناضل الكوبي ارنستو تشي غيفارا الذي كان يرى فيه نجم رمزا أمميا، ونموذجا متكاملا لتكامل الفكر والممارسة، يشحن معنوياته ويشعره بالاطمئنان الداخلي لعدالة قضيته، وعنه يقول في قصيدة غيفارا مات

مات المناضل المثال

يا ميت خسارة ع الرجال

مات البطل فوق مدفعه هو الممات

جسد نضاله بمصرعه ومن سكات

لا طبالين يفرقعوا

ولا إعلانات

غيفارا مات غيفارا مات

وفي سنة 1968 بدأت رحلة نجم – إمام مع السجون، حيث لفقت لهما تهمة حيازة المخدرات، لكن تم تبرئتهما من طرف القاضي.

وفي 15 مايو 1969 وبعدما كان نجم ينوي إعلان خطبته يتم اعتقاله من جديد، ثم التحق به الشيخ إمام، وقد تعرضا خلال هذه السنة خاصة لضغوطات قوية للتراجع عن إنتاجاتهما والتصالح مع السلطة، ورغم كل الإغراءات كان الرفض والانصياع سمة الثنائي المميزة لهما، حيث شاعت وانتشرت إبداعاتهما التي اكتسبت من مرارة الوضع وفظاعة الهزيمة لذغتها وقسوتها وغنائيتها، رغم كل محاولات الإحتواء تارة والتمييع تارة أخرى.

وفي 21 أكتوبر 1971 يتم إطلاق سراحهما بعد جهود كبيرة من طرف المثقفين وضغوطات قوية من العمال والطلبة، بعد أن ملأت ظاهرة نجم –إمام مصر كلها.

وقد كانت قصائد نجم وألحان إمام تتسرب من السجن رغم احتياطات المخابرات العامة حيث يقول نجم في محاولة تفسير هذا اللغز "كنت أكتب القصيدة بدون ورقة، ولا قلم ثم أقرأها على الطلبة المعتقلين من فتحة الزنزانة مرة أو مرتين، وكان هناك طلبة مثل آلة التسجيل يحفظونها بسرعة وعندما يتوجهون إلى المحكمة ويقابلون أحد أفراد عائلتهم يملون علينا القصيدة، فتنتشر بعد ذلك في المجلات الحائطية وفي أوساط الطلبة، وكان جهاز المباحث يكاد يجن، لأنه لم يستطع اكتشاف الطريقة التي تتسرب بها القصائد من داخل السجن" [3]

وفي سنة 1972 يتم اعتقالهما من جديد لمدة 65 يوما بتهمة التضامن مع الطلبة.

وفي 15 مارس 1978 يتم تقديمهما للمحاكمة من جديد بعد مشاركتهما في ندوة نظمها الطلبة بكلية الهندسة بجامعة عين شمس في 14 نونبر 1977.

ولم يكن الإعتقال يقتصر عليهما، بل امتد لزوجة نجم الفنانة عزة بلبع التي تعرضت للإعتقال أكثر من مرة خصوصا في مارس1979 عندما ألقي عليها القبض فيمن ألقي عليهم القبض من الألفي مثقف مصري الذين حشدهم التجمع الوطني التقدمي الوحدوي في مؤتمر المثقفين الرافضين لمعاهدة كامب-ديفيد الخيانية التي أبرمها السادات.

وفي 7 ابريل 1982 وبعد محاولات شاقة، تمكنا من الخروج من مصر، والسفر إلى مجموعة من الدول للتعريف بفنهما خاصة والأغنية الملتزمة عامة، حيث تمت استضافتهما في فرنسا أولا عبر وزارة الثقافة، بعدها أحيوا حفلات عالمية في مجموعة من البلدان الأوروبية،لكن حينما عرجا على بعض الدول العربية بدأت تفتر العلاقة بين الفنان والشاعر خاصة في محطة الجزائر، حيث بدأت الخلافات تذب وتشتد بسبب تدخل بعض العناصر المختلفة في علاقاتهما الشخصية.

ويلخص الباحث إدريس مسكاوي لغز الفتور بين نجم وإمام في قوله: "إن فشل هذه التجربة وخروجها عن السكة الأصلية كانت له أسباب غامضة وغير واضحة استغلتها الصحافة والأقلام المضادة للنيل منها وتشتيتها، وهذا هو مرمى كل العقول الحاملة لأفكار الهدم والتخريب وتوجيه الضربة القاضية لكل تجربة جادة عبر التاريخ، ويبقى البحث ساريا من أجل توضيح وإبراز الأسباب الحقيقية التي أدت إلى الطلاق المر وتهديم هذه التجربة لاستخلاص العبر والدروس.

ومهما يكن الأمر، وكيفما كانت النتائج البحوث في موضوع أسباب الفراق، سيبقى عمل الثنائي ظاهرة فريدة من نوعها عرفتها الشعوب العربية في تاريخها الفني والمعاصر ووصمة عار على جبين المرعوبين" [4].

وفي سنة 1986 حل أحمد فؤاد نجم ضيفا على اتحاد كتاب المغرب، حيث أحيى أمسيات شعرية عديدة، واغتنم الصحفيان حسن نجمي وعبد الكريم الأمراني الفرصة فأجريا معه حوارا شاملا و مطولا جمع في كتاب الكلام المباح الذي صدر سنة 1988، وهو وثيقة هامة تتبع عن كثب السيرة الذاتية والشعرية والفنية للشاعر.

أصدر أحمد فؤاد نجم - على حد علمنا- ثمانية دواوين شعرية وهي: صور من الحياة والسجن، عيون الكلام، العنبرة، يعيش أهل بلدي، أغنيات الحب والحياة، مصر، الطير المهاجر..

وكعربون على القيمة الشعرية العالية لفؤاد نجم نظم الملياردير المصري نجيب ساوريس سنة 1999 حفلة على شرفه بمناسبة عيد ميلاده السبعين، حضرها العديد من الفنانين والمثقفين المصريين، كما أجرت معه العديد من القنوات الفضائية برامج تلفزية خاصة ترصد مسارات حياته المختلفة.

وكخلاصة فإن أهمية قصائد أحمد فؤاد نجم واللحن المميز الذي أداه ببراعة الشيخ إمام تكمن في كونها ترسم لنفسها رؤية واضحة لاغموض ولا لبس فيها، تستند لمخاطبة الجماهير وجدانيا لتعبئتها سياسيا، وتأطيرها بلغة بسيطة تفهمها، وتستوعب عمق مدلولاتها، وهذا ليس بعسير على نجم مادام أنه نضج وتكون وسط ثقافة شعبية استوعب أدواتها جيدا، فوظفها في قصائده الزجلية التي كانت ثورة بحق في الشعر المصري المعاصر آنذاك، كما أن انتمائه الطبقي ألهمه عدم التصنع فكما يقول " لست سائحا، ولا أتكلم عن الناس، بل أتكلم وباعتباري جزءا منهم " [5].

لقد كان شاعرنا الكبير يعتبر الشعر إبداعا راقيا، وردا حقيقيا وواقعيا، يملؤه ثقة في النفس وبالنفس، كما يمنحه راحة داخلية قاومت كل مظاهر السجن الضيق والواسع، كما تصدت للجوع وللاحتواء وحققت أملها في الارتباط بالناس وبالحياة وبالوطن.

لقد كان الشعر بالنسبة إليه بلسما يعانق ويداوي الجراح، لذا كانت النتيجة المنطقية، فالصمت مشاركة خفية في مختلف المؤامرات المدبرة، والكلام مبادرة وشحنة للأمام، أليس هو القائل:

يقول الشعر المجروح فؤاده

من الأنوال ومن عشق الصبايا

غرامي في الحروب يسبق سلاحي

وأملي في الشعوب يخلق غنانيا

وعشقي للكلام سابق سكوتي

وكرهي للسكوت جالب شقايا.

منقوووووووووووول




*******************

أحمد فؤاد نجم.. الشعر وقضايا الأمة ج2

مقدم الحلقة: سامي كليب
ضيف الحلقة: أحمد فؤاد نجم/ الشاعر الشعبي المصري
تاريخ الحلقة: 26/8/2006


- العندليب.. رفيق الطفولة المعذَّبة
- يا عريس
- السادات والشقلبان
- ممنوع من السفر





سامي كليب: مرحبا بكم أعزائي المشاهدين إلى حلقة جديدة من برنامج زيارة خاصة، لم يكن من السهل الاكتفاء بساعة واحدة مع النهر الهادر للشاعر الشعبي الملتزم في مصر أحمد فؤاد نجم فالرجل الذي سُجن مرتين في عهديّ عبد الناصر والسادات لأكثر من ثمانية عشر عاما لا يزال لديه الكثير يقوله لنا في هذه الحلقة الثانية والأخيرة معه من برنامج زيارة خاصة.

العندليب.. رفيق الطفولة المعذَّبة

أحمد فؤاد نجم:

من سكون السجن صوتي نبض قلبي من تابوتي

بيقولوا لك يا حبيبتي كلمتي من بطن حوتي

سلِّمي لي على الحبايب يا حبيبتي سلِّمي لي

كل حِبّ وله نصيبه من سلامي بلَّغي لي

احضني العالم عشاني بين عيونك

وابعتي لي نظرة منها أشوف حبايبي وأشفي قلبي

واسألي لي كل عالِم في بلدنا كل برج وكل مَدنا

كل صاحب من صحابنا كل عيِّل من ولادنا

حد فيهم شاف علامة من علامات القيامة

قبل ما تِهلّ البشاير يوم 18 يناير

مَّا قامت مصر قومة بعد ما ظنوها نومة

تلعن الجوع والمذلة والمظالم والحكومة

سلِّمي لي على الوِلاد السمر خُضر في عموم الحواري

سلِّمي لي على البنات المخطوبين في المهد لسرير الجواري

واسألي لي بالحساب كل أهلي في الكتاب

حد فيهم كان يصدق بعد جهل وبعد موت

إن حِس الشعب يسبق أي فكر وأي صوت

هي دي مصر العظيمة يا حبيبتي
سامي كليب: السجن شو علمك؟

"
السجن عبارة عن مساجين رافضين للواقع ومتمردين ولكن كل شخص باسلوبه، وبداخله أصول وقوانين تحترم على العكس من العالم الخارجي
"
أحمد فؤاد نجم: علمني إن مصر كلها سجن، إن ما دام ما فيش عدل وما فيش سلطان مختارينه الناس يبقى العالم كله.. السجن فيه يا سامي، فيه قوانين فيه قيم فيه عيب وصح وغلط، في المجتمع البراني ما فيش حاجة اسمها عيب وغلط وصح، فيه أصول في السجن تُحترم وهمَّا اللي في السجن دول هم ناس رافضين الواقع ومتمردين كل واحد بأسلوبه، النشال بأسلوبه والهجَّام بأسلوبه والمزيف بأسلوبه، إنما السجن مجتمع.

سامي كليب: السجن ومصر والقضايا العربية كان يحولها أحمد فؤاد نجم شعرا يضيء به ليالي المعذبين والمقهورين والمقموعين، يضحكهم بسخريته على أهل السياسة أو يدغدغ عندهم تلك الطيبة المتأصلة بأبناء الأرض وأحمد فؤاد نجم لا يزال يملك ذاكرة متَّقدة يغذيها بحل الكلمات المتقاطعة وفق ما قال لي، أما تقاطع الأحداث في حياته فهو حمله في محطات كثيرة غالبا ما كانت خلف قطبان السجن، ففي السجن أبدع أفضل شعره وفيه تآخى مع الشيخ إمام رفيق دربه الذي غنى له أفضل شعره وكان أحمد فؤاد نجم سُجن للمرة الأولى بتهمة تزوير أوراق..

أحمد فؤاد نجم: تزوير في أوراق رسمية آه..

سامي كليب: شو السبب؟

أحمد فؤاد نجم: كنا في النقل الميكانيكي، إدارة عموم الوِرش هنا في العباسية وكان الساعي بتاع المدير اسمه يوسف عبد القادر عبد الرسول، يوسف ده كان حَلنجي وبعدين أنا كنت بأحب البنت.. بنت أم.. مش عارف اسمها أم إيه كده.. كانت تعمل لنا الشاي.. اسمها نوال، فقال لي مش عاوز تتجوز نوال؟ قلت له آه، قال لي طيب معاك فلوس؟ قلت له منين؟ قال لي طيب ما نقدر نعمل الفلوس، قلت له إزاي؟ هو كان يجيب..

سامي كليب [مقاطعاً]: الختم..

أحمد فؤاد نجم [متابعاً]: الاستمارات عنده ختم النسر هو ده.. ويختم ونروح نصرف قماش وملابس من محلات القطاع العام ونديهم البتاعة دي بأسماء ثانية وأنا أخذت من الحكاية دي كلها ثلاثين جنية، أخذت بهم ثلاث سنين الثلاثين جنيه، السنة بعشرة جنيه ودي اللي قابلت فيها الشيوعيين بقى، دي كانت..

سامي كليب: يعني أول مرة تدخل السجن كان؟

أحمد فؤاد نجم: أيوه، قابلت الشيوعيين، قابلت عبد الحكيم قاسم وحسين شعلان وسامي خشب..

سامي كليب: الغريب إنه بفترة دار الأيتام تعرفت على الغناء والموسيقى ومنهم عبد الحليم حافظ..

أحمد فؤاد نجم: عبد الحليم كان معي آه في ملجأ الزقازيق..

سامي كليب: كان بنفس دار الأيتام؟

أحمد فؤاد نجم: أيوه..

سامي كليب: تعرفت عليه عن قرب يعني اشتغلت معه؟

أحمد فؤاد نجم: لا، ده كان ينام على سرير 94 وأنا على سرير 95 عشر سنين جنب بعض، إنما لما خرج هو وبدأ يتشهر وأنا كنت بدأت أكتب.. كنت بأكتب إيه أغاني عشان تتذاع في الراديو وأسمع اسمي في الراديو ورحت له بقى أنا ومحمد أخويا ومعي كشكول كده مليان وبعدين هو أول ما طِلع عمل إنه مش عارفني، مع إنه هو إحنا سايبين بعض ما بقلناش شهرين، عمل إنه كده يعني.. قلت بس خلاص قعدت معه شوية وأخذت بعضي ومشيت، هو مش عاوز الفترة دي هو حر..

سامي كليب: ينسى فترة السجن كلها..

أحمد فؤاد نجم: آه، فترة الملجأ.

سامي كليب: فترة الميتم بالأحرى، طيب في دار الأيتام كيف كان عبد الحليم حافظ؟

أحمد فؤاد نجم: كان ولد غلبان قوي، منكسر لأن هو كان رجليه مش مستوية، هو كان وقع عليه باب وهو عنده ست سنين فكسَّر رجليه وظهره وبتاع وبرضه لما ساب الملجأ.. ساب الملجأ بحادثة، كان فوق السطح ووقع وأخذوه على المستشفى وطلع من المستشفى على القاهرة هنا على معهد الموسيقى..

سامي كليب: وكنتم تغنوا سوا في دار الأيتام؟

أحمد فؤاد نجم: آه..

سامي كليب: تتذكر شو كنتم تغنوا؟

أحمد فؤاد نجم: هو كان يغني حياتي أنت وأنا كنت أغني ما دام تحب بتنكر ليه، ده اللي يحب.. ده القصبجي العظيم ده، القصبجي ده أتاري أنا بأحبه.. ما أعرفش اللحن بتاع مين بس القصبجي ده حاجة.. ده سابق عصره..

سامي كليب: في السجن تعرف أحمد فؤاد نجم على الشيوعيين وفي دار الأيتام تعرف على الفنان الكبير الراحل عبد الحليم حافظ ومن دار الأيتام إلى السجن، فالنضال فالسجن مرة ثانية عبَّر أحمد فؤاد نجم في خلال مسيرته الشعرية الرائدة عن كل ما ينبض به الشارع المصري والعربي وحين كنا عنده كان الإخوان المسلمون يتمددون في المجتمع المصري وبرلمانه، سألته هل هو راضٍ عن الإخوان؟

أحمد فؤاد نجم: جدا، اللي بيعملوه ده كويس قوي، إنك تنزل للشارع، همَّا أخذوا المكافأة ورغم التزوير والتدليس اللي حصل في الانتخابات أخذوا حوالي ما يقرب من تسعين مقعدا، ده كثير قوي، لأن هم الناس اختاروهم وبعدين أوعى تفكر إن اللي أخذوهم دول 88 مقعدا دول حقيقة، همَّا المفروض لو انتخابات حرة ونزيهة على الأقل يأخذوا مائة وخمسين مقعد..

سامي كليب: أحمد فؤاد نجم كتب بواكير شعره السياسي في السجن، حمل الديوان عنوان صور من الحياة والسجن وصودف أن مدير السجن كان يكتب الرواية، فشجع السجين أحمد فؤاد نجم على كتابة الشعر، كتب وامتدح مدير السجن وتحدث عن الحياة خلف القطبان وفوجئ بأنه حاز على الجائزة الأولى للمجلس الأعلى للآداب والفنون، أما جائزته التي لا يزال يكرر الحديث عنها حتى اليوم فهي حب الشعب ويقول إنه استعاض به عن المال والجاه، طيب أشعارك موجودة في كل العالم العربي حتى في الدول الممنوعة وأعتقد إنه في معظم الدول كانت ممنوعة، طيب ريع هذا الشعر والكتب التي انتشرت بشكل شرعي أو غير شرعي، ربما غير شرعي بشكل عام، كان يوصلك شيء منهم؟

أحمد فؤاد نجم: يوصلني حب الناس وده مش عُملة؟ ما تنزل معي الشارع شوف الناس بتعمل معي إيه، الناس العاديين خالص..

سامي كليب: شفناهم، كلهم يحبوك..

أحمد فؤاد نجم: طيب، عاوز إيه ثاني؟

سامي كليب: في مصر وفي الدول العربية..

أحمد فؤاد نجم: طيب عاوز إيه ثاني يا عم سامي، قرشين يعني أعمل بهم إيه؟

سامي كليب: بالفعل نزلنا مع الشاعر الشعبي المصري الملتزم إلى الشارع المجاور لمكان سكنه ووجدنا الكثير من الناس يشكون لأحمد فؤاد نجم وكأنه وزير أو مسؤول كبير في الدولة، هم يقدمون له الشكاوى وهو لا يرد شكوى ولكنه ليس في اليد حيلة، فالعين بصيرة واليد قصيرة كما يقال.

مشارك أول: أنا معي وصل عداد ومعي تليفون ومعي رخصة وعاوزين يشيلوني، أَهُم اقرأهم كده..

أحمد فؤاد نجم: طيب صوَّر لي دول..

مشارك أول: خذهم زي ما هم..

أحمد فؤاد نجم: طيب..

مشارك أول: يعني أنا معي صورة الرخصة أهي، سارية حتى، ده تليفون، ده عداد وآدي صورة الوصل التجديد، كل سنة يأخذوا منِّي تجديد.

أحمد فؤاد نجم: طيب، ما أنا قلت لكم يا جدعان ما سمعتوش كلامي، قلت ما تسيبوش بضاعتكم وتمشوا، يضربوكم أوقفوا..

سامي كليب: لعل الشاعر المصري الشعبي الملتزم أحمد فؤاد نجم أكثر فقرا من هؤلاء القاصدينه لطلب المعونة ولعل مطالبه أكثر من مطالبهم وهذا ما دفعه ربما للترشح للرئاسة في مصر، ثم كتب قصيدة لمناسبة خطبة ابن الرئيس حسني مبارك.

يا عريس

أحمد فؤاد نجم: فأنا هنأته وقلت له يا عريسنا يا أبو شنة ورنة.. يا واخذنا وراثة أطلب وأتمنى.. وأخرج من جنة أدخل على جنة.. مش فارقة معانا ولا هرية بَدَنَّا ولا واجعة قلوبنا.. يا عريس الدولة أفرح واتهنى ما إحناش كرهينك لكن هرشينك.. هتكمل دينك وطلع دينَّا.

سامي كليب: شكَّلت القصيدة اختراقا ليس لطرافتها وعمقها وإنما لأن أحمد فؤاد نجم كان متوقفا عن الكتابة منذ فترة طويلة، توقف عن الكتابة خصوصا منذ اختلف ورفيق عمره ودربه والنضال الشيخ إمام، التقيا عن طريق صديق ولم يفترقا وعاش أحمد فؤاد نجم عند شيخ إمام في الغرفة الفقيرة المتواضعة، راح الشاعر من جهة والملحن المغني الضرير من جهة ثانية ينسجان في البداية أغاني الأفراح والأعراس، الأول يُسمِع شعره ويُسمِعه عذبا بألحان وصوت شيخ إمام والثاني يرى لحنه متفجرا صاخبا بعيون رفيق الدرب، أما المسيرة السياسية للرفيقين المناضلين فهي بدأت عام 1967.


يتبع

okkamal
24-06-2008, 09:01 AM
أحمد فؤاد نجم:

الحمد لله خبَّطنا تحت بطاطنا

يا محلا راجعة ضباطنا من خط النار

يا أهل مصر المحمية بالحرامية

الفول كثير والطعمية والبر عمار

والعيشة معدن وأهي ماشية آخر آشية

ما دام جنابه والحاشية بكروش وكثار

هتقول لي سينا وما سيناش متدوشناش

ما ستمائة أوتوبيس ماشي شاحنين أنفار

إيه يعني لما يموت مليون

أو كل الكون

العمر أصلا مش مضمون والناس أعمار

إيه يعني في العقبة جِرينا ولاَّ في سينا

هي الهزيمة تنسِّينا إننا أحرار؟

إيه يعني شعب في ليل ظلم وضايع كله

ده كفاية بس لما تقوله إحنا الثوار

وكفاية أسيادنا البُعَدا عايشين سُعَدا

بفضل ناس تملى المعدة وتقول أشعار

أشعار تِمجِّد وِطمَاين حتى الخاين

وإن شاء الله يخربها مداين عبد الجبار

فدي بقي

وبعد كده بقرة حاحا وفين آخر صبري يا شيخ أيوب

وشيِّلني وأشيِّلك




سامي كليب: بقرة حاحا النطَّاحة، حلوة بس يا ريت تقول لنا شوية منها.

أحمد فؤاد نجم:

ناح النواح والنواح ناح على بقرة حاحا النطَّاحة

والبقرة حلوب حاحا

تحلب قنطار حاحا

لكن مسلوب حاحا

من أهل الدار حاحا

الدار بأصحاب حاحا

و11 باب حاحا

غير السراديب حاحا

وجحور الديب حاحا

وبيبان الدار حاحا

وافقين زنهار حاحا

وفي يوم معلوم حاحا

عملوها الروم حاحا

زقوا الترباس حاحا

هربوا الحراس حاحا

دخلوا الخواجات حاحا

شفطوا اللبنات حاحا

والبقرة تنادي حاحا

وتقول يا أولادي حاحا.

وأولاد الشوم حاحا

رايحين في النوم حاحا

البقرة انقهرت حاحا

في القهر انصهرت حاحا

وقعت في البير حاحا

سألوا النواطير حاحا

طب وقعت ليه حاحا

وقعت من الخوف حاحا..

سامي كليب: طيب القصيدة دي اسمح لي..

أحمد فؤاد نجم: نعم.

سامي كليب: أقاطعك أيضا شوية، فهمت إن في إحدى المحاكمات حين كنت أمام القاضي.

أحمد فؤاد نجم: أيوه.

سامي كليب: طب منك بعد أن صدر عليك الحكم أن تبقى معه.

أحمد فؤاد نجم: أيوه.

سامي كليب: وطلب منك أن تقول له.. تقول هذا الشعر..

أحمد فؤاد نجم: آه، دي في قضية المخدرات، كانوا عاملين لنا قضية مخدرات.. اتِّجار في المخدرات مع العدو الصهيوني، كان أيامها عدو لسه..

سامي كليب: يعني كنت تاجر مخدرات ومع العدو؟

أحمد فؤاد نجم: آه، مع العدو الصهيوني يعني جاي عايز رقبتي على طول، شوف همَّا وسخين إزاي؟

سامي كليب: كانت هذه القصيدة سببا لبداية نقمة السلطة في عهد الرئيس جمال عبد الناصر على أحمد فؤاد نجم والشيخ إمام، ازداد القمع والسجن وازدادت كلمات الشاعر عمقا وسخرية والتزاما وإزعاجا، كلما خيَّم الليل على السجون أشرقت السجون بالقصائد والأشعار والألحان، فكان لابد من فصل الشاعر عن المنشد المغني ولكن ذلك لم يمنع الرفيقين من نشر أغانيهما الوطنية الشعبية الملتزمة في مصر ومعظم الدول العربية وحركات التحرر واللافت أن أحمد فؤاد نجم الذي سُجن في عهد عبد الناصر لا يزال حتى اليوم يكن الود والاحترام للزعيم العربي الكبير.

أحمد فؤاد نجم: همَّا عملوا عليه حراسة، هو لمَّا كان بيمشي في الشارع في أول الثورة كانت الناس بتتلم عليه وتحبه وتبوسه وبتاع، بعد كده بقى فيه حرس، الحرس ده.. هو ما حدش واخذ باله من الحكاية، الحرس ده حبسه، الرئيس اللي حواليه الحرس ده .. ده مسجون ولذلك عبد الناصر موِّتوه وإحنا ما نعرفش..

سامي كليب: يعني أنت ببدايته حبيته؟

أحمد فؤاد نجم: أُمَّال..

سامي كليب: وبخلال عمله السياسي الأول كنت حبيته؟

أحمد فؤاد نجم: حبيته وعشقته زي ما أنا عاشق عنترة وعاشق المتنبي.. الحاجات الجميلة دي، أُمَّال ما عشقتوش؟ ده أمي فضلت بتحبه لغاية ما مات رغم إن كان كل حاجة بانت بقى ولما مات وجاءت لي في الزيارة لقيت عينها حمراء من هنا، بأقولها أنت بتعيَّطي ليه، كنتِ بتعيطي يا أما؟ قالت لي آه مش عايزني أعيَّط؟ بتعيطي لمين؟ قالت لي على عبد الناصر، قلت لها يا وليَّة يا مجنونة بتعيطي على واحد حابس ومعتقِل ابنك؟ قالت لي يا تافه، يا واد عمود الخيمة وقع يا حمار، افهم، أنا بأقولك هي اللي علمتني كل حاجة، ما تعرفش تقرأ ولا تكتب.

سامي كليب: طيب، أنت كنت شيوعيا وعمليا عبد الناصر سجن كثيرا من الشيوعيين، وقف الشيوعيون ضده وهو وقف ضدهم..

أحمد فؤاد نجم: أيوه..

سامي كليب: كيف استطعت أن توفق بين حبك له في مرحلة معينة وبين انتماءك للشيوعيين؟

أحمد فؤاد نجم: ما هو أنا.. أنت عارف أنا ما انتظمتش في التنظيمات الشيوعية، أنا دماغي كله مليان أفكار شيوعية إنما ما كنتش منظَّم، ما أنفعش أنا أتنظم أبوَّظ لهم الدنيا، فهو عبد الناصر ما.. هو مين اللي وقف جنبه بعد هزيمة 1967؟ ما الاتحاد السوفيتي برضه..

سامي كليب: صح.

أحمد فؤاد نجم: والشيوعيين كانوا شغالين.. بس هم كانت غلطتهم إنهم راهنوا على النظام..

سامي كليب: الغريب إن رغم إنه انسجنت بعهده فترة طويلة..

أحمد فؤاد نجم: آه..

سامي كليب: وطبعا كان السجن إيجابيا بسبب كتابات الشعر، أجمل القصائد كُتبت آنذاك ولكن حين تُوفِّي كتبت له قصيدة رائعة جدا..

أحمد فؤاد نجم: مش حين تُوفي، بعد ما مات بكتير لأن أنا كنت في سوريا ورحت كذا بلد عربي قبل كده وأقول لك على حاجة يا سامي، كويس إن أنا.. لأنها جوَّايا تعباني قوي، فيه بعض المثقفين العرب بيكرهوا مصر وأنا المسألة دي ما عنديش فيها فِصال..

سامي كليب: وفيه كتير بيحبوها.

أحمد فؤاد نجم: آه، طبعا..

سامي كليب: بيحبوها دول.. بيحبوها صح، إنما بيكره مصر مثلا واحد بيكتب رواية على قده ويقارن نفسه بنجيب محفوظ فيقول لك ينعل أبو مصر على أبو الفن ده.. فيه حد يبقى عنده مصر ويكرهها، إيه الغباوة دي؟ بعدين لقيت كل ما سافر بلد عربي ألاقي الرئيس أو الملك بتاعه هو ده أمين القومية العربية والقومية العربية متقطعة، الله فقلت هو مين اللي اختار دخل لنا الكلمة دي؟ ده عبد الناصر وبعدين كنت عايز أشتمه وأنا في سوريا وبعدين قلت لا، طب نعمل مقارنة كده ما ينفعش، عبد الناصر هو بلال اللي أذِّن والدنيا ضلمه وقال حيّ على العروبة.. ده شيء لو أبينا.. هو الحقيقة كده وعبد الناصر هو أمير الفقراء.

[فاصل إعلاني]

سامي كليب: وكتبت له القصيدة في سوريا؟

أحمد فؤاد نجم: آه كتبتها في سوريا واتحبس بسببها51 طالب، أنا قلتها في قاعة تشرين.. قاعة تشرين دي ما رضوش يعطوها لي لغاية ما كتبت القصيدة دي وأشاعوا في سوريا إن نجم خلاص بقى بتاع النظام وإن عنده عربيتين وفيلا وأنا ساكن في حته زي كده..



السادات والشقلبان

سامي كليب: شو كتبت؟ قُل لنا القصيدة.

أحمد فؤاد نجم: آه، زيارة لضريح عبد الناصر

السكة مفروشة تيجان الفل والنرجس

والقبة صهوة فرس عليها الخضر بيبرجس

والمشربية عرايس بتبكي والبُكا مشروع

مين ده اللي نايم وساكت والسُكات مسموع

سيدنا الحسين ولاَّ صلاح الدين ولاَّ النبي ولاَّ الإمام

دستور يا حراس المقام ولاَّ الكلام بالشكل ده ممنوع

أنا بأقول أنا مش ضليع في علوم الانضباط

أبويا كان مسلم صحيح وكان غبي

وكان يصلي على النبي عند الغضب والانبساط

أبويا كان فلاح تعيس في ليلة ضلمة خلِّفوه وفي خرقة سودة لفلفوه

وفي عيشة غبرة طلعوه ولصَّموه وطلسموه ودجِّنوه

وجهِّزوه وجوزوه على عماه

فكان مُحيَّر في هواه ما بين أمي وما بين الجاموسة

وكان يخاف يقتل ناموسة وكان خجول خجول

خجول لكنه كان دائما يقول أستغفر الله العظيم من باب الاحتياط

أبويا طلعتوه حمار فكان طبيعي يجيبني جحش

لا أعرف نبي من أجنبي ولا مين ما جاش ولا مين ما راحش

موسى نبي عيسى نبي محمد نبي وكل وقت وله آذان

وكل عصر وله نبي وإحنا نبينا كده من ضلعنا نابت

لا من سَماهم وقع ولا من نارها شابت ولا انخسف له القمر

ولا النجوم غابت أبوه صعيدي وفهم قام طلعه ظابط

ظبط على قدِّنا وعلى المزاج ظابط

فاجومي من جنسنا ما لوش مرا سابت

فلاح قليل الحيا إذا الكلاب عابت

ولا يطاطيش للعِدا مهما السهام صابت.

عمل حاجات معجزة وحاجات كتير خابات

وعاش ومات وسطنا على طبعنا ثابت

وإن كان جرح قلبنا كل الجراح طابت

ولا يطلوه العِدا مهما الأمور جابتسامي كليب: حلو.. حلو، فيها كمان تعبير عن الندم ربما..

أحمد فؤاد نجم: آه، أُمَّال إيه؟ ما هو.. ما عبد الناصر جننَّا ومشي، ما هو دلوقتي يخلصوا ثأرهم من عبد الناصر فينا، طب إحنا ذبنا إيه؟

سامي كليب: أحمد فؤاد نجم الذي سُجن في عهد عبد الناصر سُجن أيضا في عهد الرئيس الراحل أنور السادات ومَن يقرأ مذكراته سيجد جُملة تقول إنه فرح مرتين في حياته، الأولى حين انتصرت مصر في حرب العبور على إسرائيل والثانية حين اغتيل السادات والغريب أن الأمرين مرتبطين بشخص واحد أي أنور السادات، فهو كان رجل العبور قبل أن يقتله عبوره نحو الكنيست الإسرائيلي وأكد لي أحمد فؤاد نجم أن العاهل الأردني الراحل الملك حسين كان أسمع السادات قصيدة شقلبان حين زراه في عمَّان.

okkamal
24-06-2008, 09:02 AM
السادات كان كثير الكلام، وكان كذاب يتنفس الكذب
"

أحمد فؤاد نجم: السادات ما كانش يبقى فيه مشكلة في البلد يخطب يعمل مشكلة، إن هو كان رغَّاي بيتكلم كتير وكان كذاب يتنفس الكذب، فعملت أنا شقلبان دي على هذا الأساس، رسمته بقى في القصيدة، ما جبتش سيرة اسمه خالص حتى نبيل الهلالي بيقول للقاضي العسكري بيقول له القصيدة تتحدث عن شخص اسمه شحاتة المعسل وللرئيس السادات مؤلفات تملأ السوق لم نقرأ على غلاف أحدها اسم شحاتة المعسل، فقال له هو.. أصل هو كان طول القصيدة بيردد لَزمة للرئيس السادات، قال له هو الرئيس السادات له لَزمة؟ ده نبيل الهلالي وأخذت فيها سنة.

سامي كليب: طيب بس، يعني مهمة القصة لأنه في هذه القصيدة تقمصت شخصية الرئيس، كيف يذيع البيان عبر الإذاعة..

أحمد فؤاد نجم: أيوه.

سامي كليب: وكتبت القصيدة وكتبت فيما بعد أيضا قصيدة عام 1977 على ما أعتقد بيان هام يعني كتبت..

أحمد فؤاد نجم: ما هي دي.

سامي كليب: هي دي، هي نفسها؟

أحمد فؤاد نجم: آه..

سامي كليب: طب ممكن تقول لنا شوية منها شو بتحكي؟

أحمد فؤاد نجم: هو بيقول بقي إيه

هنا شقلبان محطة إذاعة حلاوة زمان من القاهرة

ومن كردفان وسائر بلاد العرب واليابان ومن فنزويلا

وكان من إيران ومن أي دار أو بلد مستباحة للسياحة مع الأميركان

هنا شقلبان محطة إذاعة حلاوة زمان

نقدم إليكم بكل اللغات مراسح وسيما وجميع الفنون

صحافة ومنابر وتلفزيونات وخطباء في جوامع وجبنة وزتون

ودائما نلعلع في كل الحالات ولا حد سامع ولا يحزنون

وتسمع ما تسمع ده ما يهمناش لأن إحنا أصلا بنأكل بلاش

فخليك في نفسك وما تخلناش نسلط عليك القلم واللسان

هنا شقلبان محطة إذاعة حلاوة زمان

يَسُر الإذاعة وما يُسركوش بهذه المناسبة وما بندعيكوش

نقدم إليكم ولا تقرفوش شحاته المعسل بدون رتوش

شبندر سماسرة بلاد العمار

معمر جراسن للعب القمار وخارب مزارع وتاجر خضار

وعقبال أملتك أمير الجيوش ما تقدرش تنكر تقول ما أعرفوش

ما تقدرش أيضا تقول ما أسمعوش

شحاته المعسل حبيب القلوب يزيل البقع أو الهموم والكروب

يأنفد يبلبع حبوب ويفضل يهلفط ولا تفهموش

سامي كليب: بسبب هذه القصيدة تحول أحمد فؤاد نجم إلى المحكمة العسكرية وسُجن عامين ويؤكد أنه كان أول سجين سياسي يحاكَم أمام محكمة عسكرية وبالتالي فإن هذا الشاعر الملتزم أمضى في سجون مصر ثمانية عشر عاما بالتمام والكمال، تسعة في عهد عبد الناصر وتسعة في عهد السادات ولكن سجَّانيه كان يحترمونه تماما، كما أن المصريين يحبونه حتى ولو أنهم حُرموا من أشعاره بسبب المنع والقمع سنوات طويلة وكلما اشتدت وطأة القمع والمنع كلما اشتدت عزيمة أحمد فؤاد نجم وشيخ إمام وانتعش أملهما بإمكانية تحرير فلسطين، كان يحلمان بأنهم سيغنيان يوما تحت قبة الصخرة.

أحمد فؤاد نجم: هو مات وهو الشيخ إمام رغم إن المرض افترسه في الآخر، مات وهو متفائل وكان كل يوم بالليل ينام على أساس أنه الصبح هيصحى على الثورة، على تحرير فلسطين وتحرير مصر وتحرير كل الوطن العربي من الـ.. ما هو الاحتلال ده أنواع، ما هو فيه احتلال استيطاني توسعي في فلسطين وفيه احتلال في مصر مجموعة من الفَسَدة واللصوص، فيه احتلال في سوريا، في.. يمكن لبنان اللي شوية يعني أقل البلاد العربية ضررا من الأنظمة الفاشية دي لأنه فيه حركة سياسية وفيه أحزاب، يعني أنا بأحسد..

سامي كليب: طب هو مات وعنده الأمل وأنت اليوم تشعر بخيبة الأمل حيال فلسطين؟

أحمد فؤاد نجم:لا، أنا عارف..

سامي كليب: بعدك مؤمن إن النصر..

أحمد فؤاد نجم: أُمَّال إيه؟

سامي كليب: راح ييجي؟

أحمد فؤاد نجم: هأقولك أنا على حاجة، تعالى نحسبها كده بالبلدي، هات أي.. أنت وأنا امسك مسمار حديد ابلعه وما تروحش للدكتور، الجسم هيطرده لأنه جسم غريب، هذا الكيان جسم غريب في جسد الأمة..

سامي كليب: طب ما كلنا بنقول هيك وللأسف يعني كرماله الجسم عم بيكبر، الجسم الغريب..

أحمد فؤاد نجم: لأن جسد الأمة ميت ما فيهوش حياة، أول ما يتحرك كل حاجة هتتصحح وأنا رأيي إنها هتبدأ من مصر وإذا ما بدأتش من مصر تبقى غلط تبقى البداية غلط، أنا آخذ قرار ما أموتش إلا لما فلسطين تتحرر، بعد ما تحرر أقول لكم سلام عليكم أنا ماشي..

سامي كليب: يعني راح تعيش كثير إن شاء الله؟

أحمد فؤاد نجم: أيوة قاعد وإحنا في باريس في حفلة قلت كده، أنا آخذ قرار ما أموتش إلا لما فلسطين تتحرر، انطلقت كده في الاستراحة بنت فلسطينية قالت لي طيب مش كنت تقول لنا نحررها ونخلص منك بدري، آه.

سامي كليب: هذا لما رحتم على باريس سنة 1958 مع الشيخ إمام، مش هيك؟

أحمد فؤاد نجم: آه، أيوة.

سامي كليب: طيب بدأت أيضا مع الشيخ إمام في بداية عملكما بالعمل أو بتقديم بعض البرامج للمؤسسات الصحفية أو الإعلامية وحصل نقاش كبير يعني قرأت آخر ردود الفعل من فترة، من الكاتب والصحفي آنذاك رجاء النقاش، إنه هو يقول إنه حاول يساعدكم برغم إنك حضرتك كاتب بأحد الكتب إنه لا هو من الناس الذين ضيَّقوا عليكم فيما بعد.

أحمد فؤاد نجم: لا كان عايز يسلِّمنا.. كان عايز يسلمنا للسلطة ولذلك أنا لن أنسى مشهد الشاعر العظيم الراحل محمود حسن إسماعيل لما رحنا له المكتب وإحنا خارجين مسكه من يده كده وقال له يا أستاذ رجاء ناشدتك الله هذا شاعر.. ناشدتك الله هذا شاعر، قالها ثلاث مرات أنا ما فهمتهاش ساعتها، لأن رجاء النقاش كان في التنظيم الطليعي.

سامي كليب: طيب اسمح لي أنا مش حابب أدخلك بخلافات يعني ولكن هو يقول إنه أنا أحبه، هو دافع عنك لمَّا بعض الكتاب في الأردن حاولوا منعك من الذهاب إلى الأردن والسبب قالوا إنك أنت تحدثت لتلفزيون أميركي تلفزيون الحرة وما إلى ذلك ولكن هو دافع عنك وقال أنا أحب شعر أحمد فؤاد نجم ولكني لم أعد أحب شخصه لأنه يعضّ مَن وقف إلى جانبه ومَن ساعده، إنه هو تحدث إنه لما كان بروزاليوسف زمان كان يساعدك.

أحمد فؤاد نجم: مش صحيح الكلام ده، مش.. يعني أنا فهمت دوره ولذلك عدلي رزق الله لما جاء لي في حوش آدم قال لي رجاء النقاش عايز يشوفك، فقلت له أهلا بك وبضيوفك، قال لي لا يا روح أمك هو مش ضيفي عشان ما ترجعش تقول ده عدلي رزق الله هو اللي جابه لي، برضه ما فهمتش وجاء رجاء وحصل ولمَّا قبضوا علينا عدلي رزق الله بيقول له الله قبضوا على الشيخ إمام وأحمد فؤاد نجم، قال له لا دي قضية أخلاقية، قال له بتقول لي أنا قضية أخلاقية يا رئيس تحرير الكواكب، يعني ما أنا مش عايز..



ممنوع من السفر


يتبع

okkamal
24-06-2008, 09:03 AM
سامي كليب: ذكرت أيضا فيما كتبت اسم أحمد حمروش، المعروف إنه أحمد حمروش كان إلى جانب الرئيس جمال عبد الناصر كان أحد الضباط الأحرار وكلفه الرئيس عبد الناصر ببعض المهمات وكان مشرفا أيضا على جريدة آنذاك تقول إنه عرضت عليه قصيدة في البداية تحمس لها جدا وفيما بعد بس عرف إنه ممنوعة فاتصل ومنعها كمان، شو هي كانت القصيدة؟

أحمد فؤاد نجم: ده صحيح، كانت ممنوع من السفر.. ممنوع من السفر ما لما رحت المطار كان بدعوة من جاك لونغ وزير الثقافة الفرنسي أنا وإمام وبعدين منعونا وندهوا علينا أحمد فؤاد نجم، قام محمد عيسى مطلوبين لمقابلة السيد اللواء قائد أمن المطار، إيه قال أنتم ممنوعين من السفر، قلت له مَن اللي منعنا؟ قال لي المدعي العام الاشتراكي فإمام قال له الله قال له غريبة إحنا المفروض اللي يمنعنا المدعي العام الرأسمالي مش.. الاشتراكي يمنعنا ليه؟ فكتبت ممنوع من السفر ممنوع من الغناء ممنوع من الكلام ممنوع من الاستياء ممنوع من الابتسام.. وكل يوم في حبِّك تزيد الممنوعات وكل يوم بأحبك أكثر من اللي فات.. حبيبتي يا مدينة.. حبيبتي يا سفينة متشوقة وحزينة.. متشوقة وسجينة.. مخبر في كل عقدة.. عسكر في كل ميناء يمنعني لو أغيب عليكِ أو أطير إليكِ وأستجير بحضنكِ أو أنام في حِجركِ الوسيع وقلبكِ الرضيع أعود كما الرضيع بحرقة الفطام.. حبيبتي يا مدينة متزوقة وحزينة في كل حارة حسرة وفي كل قصر زينة.. ممنوع من إني أصبح بعشقكِ أو أبات.. ممنوع من المناقشة ممنوع من السُكات.. وكل يوم في حبك تزيد الممنوعات وكل يوم بأحبِّك أكثر من اللي فات.. هو لما شافوها بقى أحمد حمروش طار بها قال ده أستاذ عظيم وبعدين قالوا له لا.

سامي كليب: دائما في قصائد الحب تكون للمدينة ولمصر ولقضية.. أحببت كم مرة بحياتك؟

أحمد فؤاد نجم: الحب بتاعنا.. بتاع..

سامي كليب: حب النسوان.

أحمد فؤاد نجم: حبيت من قلبي.. من قلبي كده جامد، حبيت مرتين.

سامي كليب: طيب تزوجت أربع مرات يعني فيه اثنين ما حبيتهم؟

أحمد فؤاد نجم: لا، ستة.

سامي كليب: ست مرات؟

أحمد فؤاد نجم: ست مرات تزوجت بس ماحبتش الستة..

سامي كليب: يعني أربعة ما حبيتهم؟

أحمد فؤاد نجم: لا الستة ما حبتهمش لأن..

سامي كليب: نحمد الست أم زينب مش موجودة.

أحمد فؤاد نجم: آه ما هو وإلا كنت اتدمرنا أنا وأنت، فلا اللي حبيتهم ما تزوجتهمش.

سامي كليب: اثنين حبيتهم ما تزوجتهمش؟

أحمد فؤاد نجم: آه.

سامي كليب: أول واحدة اللي كانت بنت خالتك؟

أحمد فؤاد نجم: إكرام بنت عمي.

سامي كليب: بنت عمك.

أحمد فؤاد نجم: آه.

سامي كليب: والثانية؟

أحمد فؤاد نجم: وعفاف بنت عمتي برضه.

سامي كليب: طيب شو بيعني لك حب النساء؟ زي حب القضية؟ زي حب النضال؟ زي حب مصر؟

أحمد فؤاد نجم: لا أصل ده بيبقى إيه في الوقود بتاعه بيبقى جسدي يعني إنما حب القضية ده حاجة على طول أنت حاجة في دماغك في دمك إنما الحب حب النسوان ده بيبقى آني يعني يأخذ فترته ويمشي.

سامي كليب: لعل الحب الحقيقي كرَّسه أحمد فؤاد نجم لشعره ولعل الصداقة الحقيقية أو الأخوَّة النابضة بكل مشاعر الإنسانية والنضال والكفاح كرَّسها لرفيق العمر الشيخ إمام، لكن ظروف الحياة من جهة وطول العِشرة من جهة ثانية وزارعي الخلافات والشِقاقات من جهة ثالثة دفعت شيخ إمام وأحمد فؤاد نجم للخلاف، خلاف ربما لا أحد يعرف سره غيرهما، فهل كانت رحلة باريس بينهما هي فقط الشَعرة التي قسمت ظهر البعير؟

أحمد فؤاد نجم: أما رحنا باريس بدؤوا، بدأ هو يتعامل على أساس إنه عبد الوهاب والحكاية مش كده خالص، هو حتى قال لي الله هو أنا مش زي عبد الوهاب قلت له لا أنت جزمتك بعبد الوهاب بس وأنت كده، إنما لما تروح عند عبد الوهاب في حتته ولا هتبقى حاجة قد كده ولا تبان، ده.. وبعدين قال لي هي جوازة نصارى؟ قلت له لا أبدا، قال لي لا أنا عايز أستريح، قلت له حقك يا حبيبي، بس أوعى يا إمام تهاجم تجربتنا، إن دي الشوكة اللي واقفة في زورهم، زي ما يكون دليته على كده بقى.. في.. وإحنا في باريس نزل فيّ شتيمة وحشة، يقول لك أنا ما أعرفش شخص بالاسم ده، أنا بييجي لي شعراء كثير جائز هو جاء لي من ضمنهم، أنا ما أعرفش شخص اسمه أحمد فؤاد نجم يعني شوف وصَّلوه لِفين، هو كان رجل طيب.

سامي كليب: مَن وصَّله؟

أحمد فؤاد نجم: المثقفون العرب.

سامي كليب: يعني في الواقع أنا سمعت منك على ما أعتقد قضية إنه الرئيس الفلسطيني الراحل ياسر عرفات لعب في الموضوع.

أحمد فؤاد نجم: آه، طبعا.

سامي كليب: طب، كيف؟

أحمد فؤاد نجم: أنا فوجئت.. يعني كان قبلها قبل الحكاية دي تقريبا كان بأسبوعين كان ياسر عرفات اتصل بيّ من تونس في.. عند.. في بيت طاهر عبد الحكيم في باريس وقال لي أنتم مش هاتيجوا تستجموا عندي شوية ولا إيه قلت له لا إحنا مش طالعين نستجم يا أبو عمار إحنا طالعين نشتغل دي فرصة، فقال لي الله هو أنا مش لي حق فيكم، قلت له أنت لك كلنا مش حق فيّ، بس يا أبو عمار أنت بقى لك 25 سنة بتنزل مصر في ضيافة وزير الداخلية اللي معتقلنا ما سألتوش عن الحق ده ليه؟ جاي تسألني دلوقتي، فقال لي مش عارف إيه والآخر كلمني كرئيس بقى، قال لي أفهم إنك أنت أفهم من كده إنك بترفض دعوتي؟ فإديته واحدة إسكندراني بقى قلت له افهم زي ما أنت عايز يلا بالسلامة روح، بعد مباشرة ما افترقنا، لا إحنا كنا نائمين في الفندق سوى صحيت ما لقيتش الشيخ إمام ولا محمد، فين همَّا؟ قالوا لي مشوا، قالوا لي يلا أنت كمان انتهت الإقامة بتاعتك وهمَّا سافروا راحوا تونس أخذوا الواد صادق المزين وأنا سابوني في الجزائر لوحدي، اللي أنقذني هناك طاهر وتار وجاب وزير الإعلام وشده قال له إزاي تسيب الراجل ده؟ يروح فين دلوقتي؟ فطلعوا لي تذكرة وروحت على الشام، أنا طبعا مش.. اللي حصل ده هو برضه حصل.. اللي بيقولوا اللي ييجي في الريش بقشيش هو أنا اتوجعت يعني وجعني إمام لأني بأحبه، مش بأحبه ده كمان جزء مني وأنا جزء منه، وجعني لأنه كان قاسي جدا، إنما ده انتهى وفضلت تجربتنا وهتفضل موجودة في أيدي الناس.

سامي كليب: بتفكر في ها الأيام؟

أحمد فؤاد نجم: يا سلام؟ عايش فيها على طول، أنا لما بأعمل أنا أول مرة عملت أمسية هنا في ساقية الصاوي فالناس كانوا بيرصدوا إيه؟ إن الناس فوق بعضها في.. أنا كنت بأشوف حاجة ثانية ما حدش آخذ باله منها، العيال الصغيرة 50% من الحضور عيال صغيرين حتى واحد فيهم قال لي إيه؟ عايزين بقرة حاحا يا عم أحمد، عنده بتاع خمس سنين، قلت له تعالى.. تعالى قمت رحت شايله أنت اسمك إيه؟ قال.. قلت له أنت.. قال لي ما هو بابا كان عنده الشغل بتاعكم بنسمعه دائما، بابا دلوقتي قاعد، أنا دلوقتي.. هو ده لبكره ده المستقبل النهارده أنا بأبقى فرحان وسعيد جدا لما بيقابلوني الشباب في الشارع ويأخذوني بالحضن ويسألوني ويحققوا معي، هو ده بكره بتاع مصر.

[مقطوعة غنائية]

سامي كليب: حين كنا نصور هذه الحلقة لم يكن الشاعر المصري الشعبي الملتزم أحمد فؤاد نجم قد زار بعد قبر الرجل الذي صار جزءا من حياته وذاكرته والباقي محفورا في قلبه رغم العَتَب والخصام وفي خلال الحديث عن الشيخ المناضل بالصوت واللحن والذي نظر للحياة بعِزَّة وأنفة وكفاح بعدما حرمه الله نعمة النظر حمل أحمد فؤاد نجم شيئا من زرع الأرض وذهب إلى قبر الصديق يقول له ما لم يقله ربما مذ دبَّ الخلاف بين الرجلين.

أحمد فؤاد نجم: والله أنت بقلبك يا إمام صاحي وميت، السلام عليكم دار قوم مؤمنين، أنتم السابقون ونحن اللاحقون، أبو صلاح هنلاقي حد يحط لنا الصبَّار ولاَّ لا؟ السلام عليكم يا إمام، السلام عليكم يا علي {(1) الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِينَ (2) الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ (3) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) إيَّاكَ نَعْبُدُ وَإيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ (6) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلا الضَّالِّينَ (7)} آمين، الله يرحمك يا إمام، أهُم ضحكوا عليه وقالوا له سيب نجم وهنديك فلوس وأنا اللي دفنته، حسبنا الله ونعم الوكيل.

سامي كليب: الغريب في هذا القبر الذي يحتضن بترابه واحدا من أهم رموز الغناء الشعبي المناضل والملتزم أنه خالٍ من أي لوحة تُذكِّر على الأقل بأن ثمة رجلا دُفن هنا كان له عند المناضلين والفقراء والمكافحين شيئا يشبه الحب أو يشبه الأرض أو زرعها الطيب، شيخ إمام ملحن ومنشد لحَّن وأنشد أشعار أحمد فؤاد نجم، عاش فقيرا ومات فقيرا.

[مقطوعة غنائية]

سامي كليب: عاش الشيخ إمام خلف القضبان أو في سجن الحياة، عاش يحلم بالحياة وبغدٍ أفضل وبتحرير فلسطين وربما بتحرير العراق لو عاش وانتهى حلمه حفنة من تراب، أما رفيق دربه الشاعر الشعبي الفذ أحمد فؤاد نجم فهو كتب في إهداء كتاب مذكراته قائلا، أُهدي كتابي إلى بناتي عفاف ونواره وزينب، قد لا تلاقي بناتي في حياتي والدهم ما تعجب به ولكن لن تجد ما تخجل منه، هذا اعتقادي الذي دافعت عنه بمنتهى الرضا، هل ينتهي حلم أحمد فؤاد نجم بأفضل ما انتهى إليه حلم رفيق دربه؟


--------------------------------------------------------------------------------

المصدر: الجزيرة


يتبع

okkamal
24-06-2008, 09:03 AM
في البداية كانت كلمة

احب اهدي باقة ورد لشاعرنا المميز عمي احمد فؤاد نجم (الفاجومي) اللي من يوم ما وعيت على الدنيا وانا بقرأ اشعاره وعلمني كتير .. علمني اني احب مصر .. علمني اعشق تراب بلدي .. علمني ان مصر اسمها (بهية) وانها فعلا بهية .. حتى لو لوثها شوية الحراميه اللي بيحكموها لكن هتفضل مصر اكبر وربنا حارسها .. علمني اني أقول للظلم لأ واني مرضاش عن اوضاعنا الغلط ..

دي مجموعه من اشعار عمنا الفاجومي ويارب تعجبكم

هنا شقلبان
______

بيان هام
هنا شقلبان محطة اذاعة حلاوة زمان

من القاهره ومن كردفان

وسائر بلاد العرب

واليابان

ومن فنزويلا

وايضا ايران

ومن اي دار

أو بلد مستباحه

بفعل السياحه

مع الأمريكان

هنا شقلبان

محطة اذاعة حلاوة زمان

نقدم اليكم بكل الللغات

مراسح وسيما وجميع الفنون

صحافه ومنابر

وتليفزيونات

وخطبا ف جوامع

وجبنه و زيتون

ونقزح ونركب جميع الموجات

ونبحث ونفهم

في كل الشئون

ودايما نلعلع في كل الحالات

ولاحد سامع

ولايحزنون

وتسمع ماتسمع

دا ما يهمناش

لأن احنا أصلا

بناكل بلاش

فخليك في نفسك

وماتخليناش

نسلط عليك القلم

واللسان

***

هنا شقلبان محطة اذاعه حلاوة زمان

يسر الاذاعه

ومايسركوش

بهذي المناسبه

وما بندعيكوش

نقدم اليكم

ولاتقرفوش

شحاته المعسل

بدون الرتوش

شبندر سماسرة بلاد العمار

معمر جراسن للعب القمار

وخارب مزارع

وتاجر خضار

وعقبال أملتك

أمير الجيوش

ماتقدرش تنكر

تقول ما اعرفوش

ما تقدرش ايضا

تقول ما اسمعوش

شحاته العسل

حبيب القلوب

يزيل البقع

والهموم والكروب

يأنفس

يأفين

يبلبع حبوب

ويفضل يهلفط

ولاتفهموش

وتفهم ما تفهم

دا ما يهمناش

لأن انت فاهم

وعامل طناش

ح تنكر وتحلف

ح أقول لك بلاش

ح تلعب دماغنا

وتتعب كمان

okkamal
24-06-2008, 09:05 AM
هنا شقلبان

محطة اذاعه حلاوة زمان

لأن المخبي ظهر واستبان

وكل المسائل

بدت للعيان

وطلعت حكاوي

ونزلت كمان

عن التهريبه

وعن كيت وكان

وعن محسوبيه

وعن ألعبان

ظهر في المدينه

كأنه طوفان

وغرق مراكب

وسوح غيطان

وبعض المراكب

ح تغرق كمان

وأزمة مساكن

وأزمة أمان

وعالم بياكل

في عالم جعان

وريحة مؤامره

في جو المكان

مخطط خيانه

مع الامريكان

لدبح العشيره

وحرق الجيران

وفيه ناس بترغي

ولازم بيان

كما أبلغونا

جميع الودان

لهذا وذاكا.. وتلكم كمان

نقدم اليكم

عروسة وحصان

شحاته المعسل

وهذا البيان

***

هنا شقلبان

محطة اذاعة حلاوة زمان

بسم الله

سلام عليكم

وسلمون وموز

وأما المسائل

فهنجف ولوز

فيا اخوتي

ويا اخوات

اليكم بياني

كما هو آت

***

جميع المسائل

تمام التمام

وكل الكلام دا

مجرد كلام

فصبرا جميلا

ولاتقلقوش

وشغل الضغاين

أنا ما اقبلوش

مافيش أي حاجه

على الطلاق والعتاق بالتلاته

مافيه اي حاجه

وقدر كمان ان فيه أي حاجه

مافيش اي حاجه

ما لوش أـي لازمه الكلام

واللجاجه

وعيب ان عيل يسوق السماجه

ويعمل لي باللو

ويعمل ديباجه

أنا بطبعي ضد السماسره الكبار

بحكم المنافسه

وحكم الجوار

لكن مش ف طبعي

اني أعمل فضيحه

لواحد زميلي

هبش كام صفيحه

ما كل الزمايل

بتهبش صفايح

وكل اللي جاي

ماشي زي اللي رايح

فيا ايها الشعب

صهين تفلعص

مسا التنفس

مساء الروايح

***

أخويا الامير بزرميط الايراني

بعت لي السنه دي

عزمني ودعاني

أنا قبلت طبعا

ورحنا العزومه

وكانت وليمه

ماتحصلش تاني

دا ايه المحمر

وايه المكمر

وايه المشمر

وايه الصواني

وأنا دماغي تعبت

ولفت صراحه

من الفخفخه

والهنا الأصفهاني

هناك يعني مثلا

اذا شربت طافيه

تمز بكوارع

وبسطرمه ضاني

ماشفتش هناك

ناس بتحقد عليهم

ولاناس بتشتم

فلان الفلاني

لأنه اشترى عزبتين

من شطارته

وحكمة ارادته

وطلع مباني

وبعد الوليمه استلمنا الهدايا

مفضض

ومدهب

وقز وقيشاني

وطبعا أخويا الأمير

قال لي حاجه

ح اقولهالكو طبعا

اذا الوقت ناسب

ح يطلع لي عيل

بدون اي حاجه

ويعمل لي فلحس

ويقعد يحاسب

دا حقد اشتراكي أنا مااقبلوش

ولو هو ابني انا ما اعتقوش

***

كلام عن سماسره

كلام عن دعاره

حاجات مش صحيحه

جمل مستعارة

وعايزين يخلوا البلد

أردغانه

وعايزيني اسيب البلد

من زمان

وانا مش ح اسلم

واسيب الامان

ولا بالبوليس والنيابه كمان

فيا ايها الشعب

كمل جميلك

وصبرا

والزم حتيجي المصاري

وتأكل وتشرب

تبع ما يآتيلك

وتغرق في بحر العبيد والجواري

وترسم حياتك

حسب مايرائيلك

وتملا الحواري

فساقي وقصاري

تسبح بحمدك

وتشكر جميلك

وفضل الزباله

وطفح المجاري

ختاما سلاما

وآخر كلاما

ضرورا

يسود الهدوء والوئاما

فماذا والا

ح طربقها واللا

اهرب فلوسي

واسافر قواما

سلام عليكم

وسلمون وموز

بصفتي رئيسا

وأبا

وجوز -----------------------------------------

يا بلح أبريم
_______


يابلح ابريم يا سمارة
سواك الهوي ف العالي
هويت
على طمى النيل ياسمارة
وشربت عكار
لما استكفيت
بس احلويت قوي يا سمارة
لما اسمريت قوي ياسمارة
لفيت الشارع و الحارة
على زى نقاوتك فين
ما لقيت
*
*
يا حلاوة بنار
يا حلاوة بنار الشمس النور
يا سمارة وعمار الصحرا البور
شباك الهوى
داير ما يدور
اتاريك دبت وطبيت
بس اغلويت قوي ياسمارة
لما اتدليت قوى ياسمارة
ونزلت الشارع الحارة
سوقك
لا رخصت ولا اتذليت
يابلح ابريم
ياسمارة
*
*
حصنت بعقدك صدر الناس
من شر النخاس الخناس
يابو قلب لا سوسه
ولا سواس
ورقيتك يا اسمر
واسترايت
الضم حبابيك بقي ياسمارة
وافتح شبابيبك لقا يا سماره
على جو الشارع
والحاره
تحلو زيادة
وتملا البيت
يا بلح ابريم يا سماره

_________-

يتبع

okkamal
24-06-2008, 09:06 AM
هوشي منه


يادى العجب يارجب
يامرتب الحكايات
اسمع وشوف واندهش
واكتبها فى الكتبات
عسى الكلام ينقرى
لو قلبوا الصفحات
خلى الشعوب والدول
تتعلم البطولات
****
الحزن طول عمرنا
له من حياتنا حياه
نقضيها فى النهنهه
ونضيع الأوقات
نبكى على اللى مضى
ونعيش مع اللى فات
شوف العجب يارجب
واعجب من الروايات
شعب الملاحم بكى
نزلت دموعه دانات
ع الظالم المفترى
حلفت عليه ما يبات
****
اول ما طار الخبر
بين الجنود اشاعات
دمع البارود انهمر
دفعات ورا دفعات
واحده تصيب العدا
تردى العدا عشرات
والتانيه من عفوها
زعق الفضا زعقات
والتالته تحمى السما
من فانتوم الخواجات
والرابعه من بعدها
الميه والأفات
فى الأرض والسموات
يغسل طريق الشر
ويبدد الحشرات
****
ولما ذاع الخبر واتأكد الخبر
صاح السلاح فى الحرس
قال هوشى منه مات
الحاكم اللى ذهد فى الملك واللذات
و الذاهد اللى حكم ضد الهوى والذات
مات المسيح النبى
ويهوذا بالألوفات
مات الصديق الوفى
للخضره والغابات
مات ... بس
فات للأمل
فوق الطريق علامات
لو سار عليها العمل
طول الطريق بثبات
تهدى الطريق سكته
وتقرب المسافات

_______________-

يا بهية


يسبق كلامنا سلامنا
يطوف ع السامعين معنا
عصفور محندق يزقزق
كلام موزون و له معنى
عن الارض سمرا و قمرا
و ضفه و نهر و مراكب
و رفاق مسيرة عسيرة
و صورة حشد
و مواكب
ف عيون صبية بهية
عليها الكلمة و المعنى
***
مصر يا امّة يا بهية
يام طرحة و جلابية
الزمن شاب و انتي شابة
هو رايح و انتي جاية
جايه فوق الصعب ماشية
فات عليكي ليل و مية
و احتمالك هو هو
و ابتسامتك هي هي
تضحكي للصبح يصبح
بعد ليلة و مغربية
تطلع الشمس تلاقيكي
معجبانية و صبية
يا بهية
***
الليل جزاير جزاير
يمد البحر يفنيها
و الفجر شعلة ح تعلا
و عمر الموج ما يطويها
و الشط باين مداين
عليها الشمس طوافة
ايدك في ايدنا
ساعدنا
دي مهما الموجة تتعافى
بالعزم ساعة جماعة
و بالأنصاف نخطيها
***
مصر يا امّة يا سفينة
مهما كان البحر عاتي
فلاحينيك ملاحينيك
يزعقوا للريح يواتي
اللي ع الدفة صنايعي
و اللي ع المجداف زناتي
و اللي فوق الصاري كاتب
كل ماضي و كل آتي
عقدتين و التالته تابتة
تركبي الموجة العفية
توصلي بر السلامة
معجبانية و صبية.. يا بهية
***
و يعود كلامنا في سلامنا
يطوف ع الصحبة حلواني
عصفور محني يغني
على الأفراح ومن تاني
يرمي الغناوي تقاوي
تبوس الأرض
تتحنى
تفرح
و تطرح
و تسرح
و ترجع تاني تتغنى
اللي بنى مصر
كان في الأصل
حلواني




طاطي راسك طاطي طــــاطي





انت ف وطن ديمقراطـــــــي


انت بتنـــعــــم بالحــــــــــرية


بس بشرط تكون مطاطــــــي


لما تكون شغــال بذمــــــــــة


خايف على مصــلحة الأمــة


شغلك يطلع من غير لازمــة


علشان مبيعلاش غير واطي


طاطي راسك طاطي طاطـــي


انت ف وطن ديمـــــقراطي


لما حاميها يكون حراميــها


وبلاده ورا ضهره رامـيـها


طالع نازل واكل فيـــــــــها


مسنود بالبدلة الظباطــــي


طاطي راسك طاطي طاطـــي


انت ف وطن ديمـــــقراطي


لما شــقاك يصــبح مش ليك


فقرك سد السكة علــــــــــيك


تتلفّت تلــــقى حـــوالـــــــيك


إما حرامي و إما عقــــاطي


طاطي راسك طاطي طاطــــي


انت ف وطن ديمقراطـــــــي


لماتلاقي بـــــلاد الـدنـيـــــــا


فيها البني آدم حــــاجة تانية


وانت في الطبقات الـــــــدنيا


قرد مسلسل أو وطواطــــي


طاطي راسك طاطي طاطـــي


انت ف وطن ديمقراطــــــي


لما الجهلة يبــــــقوا أمــامــك


أو فوقك ماسكــين ف زمامك


ويسوقك ع الهــلكة إمامك


تشرب م السم السقـــــراطي


طاطي راسك طاطــــي طاطي


انت ف وطن ديمقـــــــراطي




لمــــا الكلـــمة تكون بتدينـك


لما تخبي ف قلـــــــبك دينــك


لما الذل أشوفه ف عيـــــــنك


هات إحباطك على إحباطــــي


طاطي راسك طاطي طاطـــي


انت ف وطن ديمقراطــــــي


انت ف وطن ديمقراطـــــــي

يا للي فتحت
البتاع
فتحك على مقفول

لأن أصل البتاع
واصل على موصول
فأى شئ في البتاع
الناس تشوف
على طول
والناس تموت في البتاع
فيبقي مين مسؤول ؟
وإزاي حتفتح
بتاع
في وسط ناس بتقول
بأن هذا البتاع
جاب الخراب مشمول
لأنه
حتة بتاع
جاهل
غبي
مخبول
أمر بفتح البتاع
لأنه
كان
مسطول !


وبعد فتح البتاع
جابوا الهوا المنقول
نكس عشوش
البتاع
وهد كل أصول
وفات في غيط البتاع
قام سمم المحصول
وخلا
لون البتاع
أصفر
حزين
مهزول
وساد قانون البتاع
ولا عله
ولا معلول
فالقاضي بتع البتاع
فالحق ع المقتول
والجهل زاد في
البتاع
ولا مقري
ولا منقول
والخوف
سرح في البتاع
خلا
الديابه تصول
ويبقي البتاع في البتاع
والناس صايبها ذهول
وأن حد
قال دا البتاع
يقولوا له
مش معقول
وناس تعيش بالبتاع
وناس تموت بالفول
وناس تنام ع البتاع
وناس تنام كشكول
آدي
اللي جابه البتاع
جاب الخراب بالطول
لأنه حتة بتاع
مخلب

لراس الغول

باع البتاع بالبتاع
وعشان يعيش على طول
عين حرس بالبتاع

وبرضه مات

مبروك يا عريسنا

يا أبو شنه ورنه

يا واخدنا وراثه


أطلب واتمنى

وأخرج من جنه

أدخل على جنه



مش فارقة معانا

ولا هارية بدنا

ولا تاعبه قلوبنا

ولا فاقعة .........


يا عريس الدولة

أفرح وأتهنى

ما أحناش كارهينك

لكن هارشينك

ح تكمل دينك

وتطلع دينا


افرح واتهنى .. يا عريس الدولة




مقتول

okkamal
24-06-2008, 09:07 AM
الأوله بلــــدى
والتانيه بلــــــدى
والتالته بلــــــــــدى
*******
الأوله بلدى بسلطن جوا موالى
والتانيه بلدى بقول الكلمه بالعالى
والتالته بلدى يا كنزى وعزوتى ومالى
الأوله بلدى
بسلطن جو موالى ودا الموصوف
والتانيه بلدى
بقول الكلمه بالعالى وع المكشوف
والتالته بلدى
ياكنزى وعزوتى ومالى وملو الشوف
ودا الموصوف دوا العيان
والتانيه بلدى باقول الكلمه بالعالى
وع المكشوف وفى المليان
والتالته بلدى يا كنزى وعزوتى ومالى
وملو الشوف أوانك آن
تحدى الحد يا بلدى
ما بين الحق و البهتان
ورايتك تعلا يابلدى
دليل عن صحة البنيان
ودا الموصوف
والأوله بلــــــدى
والتانيه بلــــــدى
والتالته بلــــــدى

okkamal
24-06-2008, 09:08 AM
اسكنـــــدريــــة
************



يا اسكندريه
بحرك عجايب
ياريت ينوبنى م الحب نايب
تحدفنى موجه
على صدر موجه
والبحر هايج
والصيد مطايب
أغسل هدومى
وأنشر همومى
على شمسه طالعه
وأنا فيها دايب

******

كأنى فلاح فى جيش عرابى
مات ع الطوابى
وراح فى بحرك
كأنى نسمه فوق الروابى
م البحر جايه
تغرق فى سحرك
كأنى كلمه من عقل بيرم
كأنى غنوه من قلب سيد
كأنى جوا المظاهره طالب
هتف باسمك
ومات معيد
كأنى صوت النديم
فى ليلك
بيصحى ناسك
يشدوا حيلك
كأنى طوبه من بيت فى حاره
كأنى دمعه فى عيون سهارى
كأنى نجمه فوق الفناره
تهدى الحيارى
والبدر غايب

********
يا اسكندريه
يامصرويه
على سن باسم
على ضحكه هاله
البحر
شباك ومشربيه
وانتى الأميره
ع الدنيا طاله

*******

يااسكندريه عاشق
وبدوى
ارتاح فى حضنك
والود ودى
يكون كلامى
عربون غرامى
وبالمحبه
ناخد وندى


يااسكندريه فيكى الغلابه
ع الرزق يسعوا ولايناموش
صبح صباحهم
رجع مساهم
وذاد شقاهم
وما ارتاحوش
يا عينى ع اللى الزمان تعبهم
وضاع تعبهم
وما التقوش
نزل شبكهم
فى بحر طامى
طلع شبكهم
على فاشوش
وفيكى بين البشر
ديابه
وفيكى فوق البشر
وحوش
وفيكى ناس مغرمين صبابه
لو خان زمانهم
ما بيخونوش
وفيكى خمرى
سلمت أمرى
ما أقدرش اشوفه
وما أغنيلوش

********

سمك يا ابنى يا اسكندرانى
فى العشق واحد
مالكش تانى
سمك ياابنى يا اسكندرانى
فى الحسن ساحر ومعجبانى

*********
سمك ياابنى
والعشق غيه
تبدأ بنظره
تبقى ملاغيه
وكل عاشق وله بهيه
وكل شاعر وله أغانى
وأنا اللى عشق الصبايا كارى
أعشق وأغنى ماقدرش ادارى
وأى نظره بتجيب قرارى
وايشحال عيونك
يا الأسمرانى

okkamal
24-06-2008, 09:10 AM
يـــــــا مصــــــــــر





فلاحينيك هما هما
فلاحين رمسيس وخوفو
جيش
لا عيش
ولا زمزمية
في الهجيرة تبل جوفه
المرض للموت يجره
و هو ماشي
يجر خوفه
اعمى
سالك سكه عتمه
خطوته على قد شوفه




ســـــــــلام للأرض




سلام يا أرضنـا
يا غيطان الفلاحين
يا ورشة الصنايعي
يا بحور الصيادين
يا مدرسة يا جامعه
سلام و الدنيا سامعه
يا دشمه يا خنادق
يا مدفع يا بنادق
واقفين و العزم صادق
تردوا المعتدين
ع الحق و السلام
سلام سلام سلام
سلام بأدين قويه
خشنين و عرقانين
يناموا المغربيه
و يقوموا مبدرين
يخضروا الجناين
و يطيروا الحمام
و يعمروا المداين
و يضيعوا في الزحام
سلام يحمي الحياة
و صناع الحياة
و يزيد الأنتباه
في الناس الطيبين
للحق و السلام
سلام سلام سلام
***
سلام يا ارضنا
يا جنات الزتون
يا اغلى عندنا
من حبات العيون
سلام نحميه بروحنا
و نصونه في القلوب
و نداوي بيه جروحنا
إحنا
و كل الشعوب
سلام يطرح اماني
و يزوق الأغاني
و يروق الأناني
و يسقي العطشانين
للعدل و السلام
سلام سلام سلام

okkamal
24-06-2008, 09:12 AM
بيـــــــان هــــــــــــام




هنا شقلبان
محطه اذاعه حلاوه زمان
من القاهره و من كردفان
و سائر بلاد العرب و اليابان
و من فنزويلا و ايضا ايران
و من اي دار او بلد مستباحه بفعل السياحه مع الأمريكان
***
هنا شقلبان
محطه اذاعه حلاوه زمان
نقدم اليكم بكل اللغات
مراسح و سيما و جميع الفنون
صحافه و منابر و تلفزيونات
و خطب في جوامع و جبنه و زتون
و نقزح و نركب جميع الموجات
و نبحث و نفهم في كل الشئون
و دايما نلعلع في كل الحالات
و لا حد سامع و لا يحزنون
و تسمع ما تسمع دا ما يهمناش
لأن احنا اصلا بناكل بلاش
فخليك في نفسك و ما تخليناش
نسلط عليك القلم و اللسان
***
هنا شقلبان
محطه اذاعه حلاوه زمان
يسر الأذاعه و ما يسركوش
بهذي المناسبه
و ما بندعيكوش
نقدم اليكم
و لا تقرفوش
شحاته المعسل
بدون الرتوش
شبندر سماسره بلاد العمار
معمر جراسن للعب القمار
و خارب مزارع و تاجر خضار
و عقبال املتك امير الجيوش
ما تقدرش تنكر تقول ما اعرفوش
ما تقدرش ايضا تقول ما اسمعوش
شحاته المعسل حبيب القلوب
يزيل البقع و الهموم و الكروب
يأنفس يأفين
يبلبع حبوب
و يفضل يهلفط و لا تفهموش
و تفهم ما تفهم دا ما يهمناش
لأن انت فاهم
و عامل طناش
ح تنكر و تحلف
ح اقولك بلاش
ح تتعب دماغنا و تتعب كمان
***
هنا شقلبان
محطه اذاعه حلاوه زمان
لأن المخبي ظهر و استبان
و كل المسائل بدت للعيان
و طلعت حكاوي و نزلت كمان
عن التهربيه و عن كيت و كان
و عن محسوبيه
و عن العبان
ظهر في المدينه كأنه الطوفان
وغرق مراكب وسوح غيطان
و بعض المراكب ح تغرق كمان
و ازمه مساكن و ازمه امان
و عالم بياكل في عالم جعان
و ريحه مؤامره في جو المكان
محطط خيانه مع الأمريكان
لدبح العشيرة و حرق الجيران
و فيه ناس بترغي
و لازم بيان
كما ابلغونا جميع الودان
لهذا و تلكم كمان
نقدم اليكم
عروسه و حصان
شحاته المعسل
و هذا البيان
***
هنا شقلبان
محطه اذاعه حلاوه زمان
بسم الله
سلام عليكم و سلمون و موز
و اما المسائل فهنجف و لوز
فيا اخوتي و يا اخوات
اليكم بياني كما هو آت
***
جميع المسائل تمام التمام
و كل الكلام ده مجرد كلام
فصبرا جميلا و لا تقلقوش
و شغل الضغاين انا ما اقبلوش
ما فيش اي حاجه
على الطلاق و العتاق بالتلاته ما في اي حاجه
و قدر كمان ان في اي حاجه
ما فيش اي حاجه
ما لوش اي لازم الجدل و اللجاجه و عيب ان عيل يسوق السماجه
و يعمل لي باللو و يعمل ديباجه
انا بطبعي ضضد السماسره الكبار
بحكم المنافسه و حكم الجوار
لكن مش في طبعي اني اعمل فضيحه لواحد زميلي هبش كام صفيحه
***

و كل اللي جاي مش قد اللي رايح
فيا ايها الشعب صهين تفلعص
مساء التنفس مساء الروايح
***
اخويا الأمير بزرميط الأيراني
بعت لي السنه دي عزمني و دعاني
انا قبلت طبعا و روحت العزومه
و كانت وليمه ما تحصلش تاني
دا ايه المحمر و ايه المكمر و ايه الصواني
انا دماغي تعبت و لفت صراحه
من الفخفخه و الهنا الأصفهاني
هناك يعني مثلا
اذا شربت طافيه تمز بكوارع
و بسطرمه ضاني
ما شفتش هناك ناس بتحقد عليهم
و لا ناس بتشتم فلان الفلاني
لأنه اشترى عزبتين من شطارته و حكمة ادارته
و طلع مباني
و بعد الوليمه استلمنا الهدايا
مفضض و مدهب
و قز و قيشاني
و طبعا اخويا الأمير قاللي حاجه هاقولهالكو طبعا اذا الوقت ناسب
ح يطلع لي عيل بدون اي حاجه و يعمل لي فلحس و يقعد يحاسب
دا حقد اشتراكي انا ما اقبلوش و لو دا ابني انا ما اعتقوش
***
كلام عن سماسره و كلام عن دعاره
حاجات مش صحيحه جمل مستعاره
و عايزين يخلوا البلد اردخانه
و عايزني اسيب البلد من زمان
و انا مش ح اسلم و اسيب الأمان ولا بالبوليس و النيابه كمان
فيا ايها الشعب كمل جميلك و صبرا
و اذ لم حتيجي المصاري و تاكل و تشرب كما يآتيلك
و تغرق في بحر العبيد و الجواري
و ترسم حياتك حسب ما يرائيلك و تملا الحواري فساقي و قصاري
تسبح بحمدك و تشكر جميلك و فضل الزباله و طفح المجاري
ختاما سلاما و احر كلاما
ضرورا يسود الهدوء و الوئاما
فماذا و الا ح طربقها والله و اهرب فلوسي و اسافر قواما
سلام عليكم
و سلمون و موز
بصفتي رئيسا
و ابــا
و جـوز

okkamal
24-06-2008, 09:14 AM
مــــــــوال السمــــــــــــك



يا بحر قـــول للسمك
طـول ما الشبك فوقك
لا العشق كارك
ولا بحر الشطوط شوقك
انزل قرار النجــــــا
و اغطس ولا تقبش
موج العلالي خطر يا سمك
في النوه
و مغبش
داري على شمعتك
و تحب ما تحبش
الصبح نور يا سمك اعشق على ذوقك




*******************



ح نغنـــــــــــــى




ح نغنــي و دايمـــا
ح نغنـــــــــي
و نبشر بالخير و نمني
و نلف الدنيا الدواره
على صوت النغمة الهداره
و معانا المشرط و البلسم
في الكلمة الصاحية النواره
هو احنا كده
و حنبقى كده
ماشيين
عارفين
مع مين على مين
دايما واضحين
مش بين دا و دا
هو احنا كده
و حنبقى كده
***
الشارع بيتنا و غنوتنا
و الشارع اعظمها مغني
من لحن لحن الشارع كلمتنا
على لحن الشارع
بنغنـــــــي
و ان جعنا شبعنا
بتتقضى
ما نبعش الكلمة بميت فضه
و الصوت الشايل غنوتنا
بتراب الشارع متحني
هو احنا كده
و حنبقى كده
ماشيين عارفين
مع مين على مين
دايما واضحين
مش بين دا ودا



دور يـــــــا كــــــــلام



دور يا كلام على كيفك دور
خلي بلدنا
تعوم في النور
ارمي الكلمة في بطن الضلمه
تحبل سلمى
و تولد نور
يكشف عيبنا
و يلهلبنا
لسعة في لسعة
نهب نثور
دور يا كلام على كيفيك دور
***
عم امام
عنده كلام
و مسوح في بلاد الناس
من شوق نوله
يغزل قوله
و يغني مرفوع الراس
بلدي يا نبع النور سلسال
يسقي الفكرة للأجيال
بلدي يا لقمة عيش يا حلال
ع الأكالة و ع الأكال
يا ام النيل
سايل مووايل
كل مغني و له موال
و انا ارغولي لما يمول سوا في الآخر
سوى في الأول
مش حيغني الا يا مصر
يا ركوبة ركاب النصر
سرقوكي سكان القصر
و الضابط عبد المأمور
دور يا كلام
على كيفك دور

okkamal
24-06-2008, 09:19 AM
قيدوا شمعة

قيدوا شمعة يا أحبة و نورولي

رمشتين من رمش عين

و بيندهولي

من هنا سكة ملامة

من هنا سكة ندامة

سكتين يا للا السلامة

أمشي فين يا ناس قولولي

قيدوا شمعة و نورولي



رمشتين من رمش جارح

فوق عيون السحر طارح

زادوا نبض القلب حبة

بالأماني بالمحبة

و الأماني هناك بشوكها

طالعة فوق الشط دوكها

بتلاغيني

و تناديني

من بعيد

و تقول آديني

كان بودي

عايز أعدي



و الظنون بتقولي هدي

من هنا سكة ملامة

من هنا سكة ندامة

سكتين ياللا السلامة

أمشي فين يا ناس قولولي

قيدوا شمعة و نورولي



قيدوا شمعة يا صبايا

نورولي و طمنوني

بحر بيني و بين هوايا

موجه يشبه موج ظنوني

كل موجة شايلة شيلة

حلم ليلة

و فكر ليلة

عد موج البحر يا اللي

شفت حالي و قولي لخلي

كان بودي عايز أعدي

و الظنون بتقوللي هدي

من هنا سكة ملامة

من هنا سكة ندامة

سكتين يا اللا السلامة

أمشي فين يا ناس قولولي

قيدوا شمعة

و نورولي

مال يا قلبي العشق بينا

مال

و خالي البال يلومنا

مال وقال للشوق يجينا

في الليالي يقل نومنا



بين مسانا

و بين صباحنا

نصحى و الناس نعسانين

موعودين بالحرح يا احنا

و الدوى للموعدين

ايه دا كل يا قلبي ايه دا

شوف طريق العقل و اهدا

من هنا سكة ملامة

من هنا سكة ندامة

سكتين يا للا السلامة

أمشي فين يا ناس قولولي

قيدو شمعة

و نورولي

سجن القناطرـ مايو 1971


--------------------

علمتنا الأيام أن لكل شيء في الحياة ثمن ..
والحب ليس استثناء ..
الفارق الوحيد أن ثمن الحب ..
حب ..

شال الهوى

شال الهوى بينا

حط الهوى تاني

و احنا و السفينا

في بحر الأماني

عمي يا للي ماشي

ع الشط القريب

قوللي و انت ماشي

لأ و طيب

حبي راح ماجاش

مش حييجي تان

شال الهوى بينا

حط الهوى تاني

شال الهوى شاله

بان المستخبي

شاف قلبي نداله

يا عيني يا قلبي

حط الهوى شاله

خبى السحر عني

هو الهوى ماله

داير باله مني

كل ما يلاقينـــــــــــي

اشوف عينه تراعيني

كأنه بينادينــــــــــــي

أفوت أهلي و جيراني

شال الهوى بينا

حطالهوى تاني



شال الهوى شيلة

حطالهوى حطه

هما يوم و ليلة

كان فرش و غطى



شال الهوى بيا

من بين الحبايب

حط الهوى بيا

و أنا قلبي دايب

و التقيتني ماشي

أدور ما التقاشي

و اللي راح ما جاش

فكرني و نساني



شال الهوى بينا

حط الهوى تانى

شال الهوى بينا

رحنا عشمانين

حط الهوى بينا

جينا عطشانين

يا عشاق بلدنا

يا ولاد الغرام

لا رحنا استفدنا

و لا جينا بسلام

خدنا الهوى رحنا

و احنا زي ما احنا

و ارجعنا بجراحنا

و بحبة أماني

شال الهوى بينا

حط الهوى تاني

سجن القناطرـاغسطس1971

okkamal
24-06-2008, 09:24 AM
علشان لا حباب


وصاحبها


واحد نصاب


دا معلم


أبدا كداب


وبيكسب


من غير أسباب


والصحبة


خنازير وكلاب


وأنا وأنت


نطلع م الباب


سلام يا جدع


لا صوت يعلو فوق صوت المعركة


كل الجهود كل الزنود للمعركة


ألحان جنان تعزف نشيد المعركة


وكمان لجان عشان عيون المعركة


سلام يا واد للست معمع معركة


وكمان سلام لأهل بيت المعركة


سندات جهاد جداد عشان المعركة


لازمن جميع الناس يساعدوا المعركة


طبعا جميع الناس يساعدوا المعركة


مخلوق مفيش إن لم يعيش للمعركة


واموت قتيل ولا فيش بديل للمعركة


حاكم ضروري وإن حتماً معركة


طبعا ضروري وإن حتما معركه


سلام علشان لأن حتما معركة


خطاب خطير يشرح مصير المعركة


عشرين خطاب كمان عشان المعركة


جندنا جيش مليون عشان المعركة


جندتوا ديشيلون عشان المعركة


وخبزنا عيش اسود عشان المعركة


وأكلنا عيش اسود بلون المعركة


الشعب جاع الشعب صاع دي معركة


نجوع نصوع راضيين عشان المعركة


إذ إن بن تن ترن المعركة


هرشت مخي هي فين المعركة


إخرس يا واد واهتف لتحيا المعركة


أهتف لإية مش لما اشوف المعركة


إمسك بوليس جاسوس خسيس


ما سمعتناش بنقول ياتيس


لا صوت يعلو فوق صوت المعركة


إهتف يا واد لا صوت يعلو


هي فين المعركة


اهتف يا واد لا عوت يصلو


هي عين المفركة


يا همبكا في البمبكا


علي بمبكا في الهمبكة



******

نظرًا لأن النعمة فاقت حدها
ولأننا مش قدها
ولأن فعلاً إنجازاتك
فوق طاقتنا نعدها
ولأننا غرقنا فى جمايل
مستحيل حنردها
نستحلفك.......نسترحمك
نستعطفك......نستكرمك
ترحمنا من طلعة جنابك
حبتين
عايزين نجرب خلقة تانية
ولو يومين
إسمع بقى
إحنا زهقنا من النعيم
ونفسنا فى يومين شقا
عايزين نجرب الإضطهاد
ونعوم ونغرق فى الفساد
بينى وبينك حضرتك
دا شعب فقرى مايستحقش جنتك
أنا عارف إنه شعب ماينفعوش
إلا شارون وبلير وبوش
عايز يجرب الإمتهان
ويعيش عميل للأمريكان
بيمد "غازُه" لإسرائيل
ويومين كمان ويمد النيل
أهو يعنى نشرب ميه واحدة
ندوب فى بعض
ماء وماء وماء
ونفض سيرة الإنتماء
وبلاها نعرة وطنطنة
وتبقى البلاد "مستوطنة "
متسلطنة ومتسرطنة
إيه اللى خدناه م الكرامة والإباء
حبة خطب وكلام...كلام
إحنا راهننا على النظام
ورضينا بخيار السلام
خيار حنسد عين الشمس بيه
علشان مايطلعش النهار
ويطلع لمين؟
حبة معارضة مغرضين؟
وحسب بيان السلطة
شلة مأجورين؟
ياعم فضك سيرة
وإرضى بقسمتك
دا شعب مش فاهم أكيد
يالا أُطرده من رحمتك
وإن كنت غاوى الحكم
خليك مطرحكش
حاغطس وأقب وأعود
بشعب يريحك
راضى وعمره مايجرحك
أخرس وما بيسمعش
وأعميلك عينيه
مش كل قرش يبص فيه
مايقولش لأه، وفين، وليه
يضرب ينفض فى السليم
وعلى الصراط المستقيم
كل اللى يعرف ينطقه
عاش الزعيم يحيا الزعيم
****

جيفارا مات
شعر : أحمد فؤاد نجم
غناء : الشيخ إمام
-------------------------------------
جيفارا مات
جيفارا مات
آخر خبر فِ الراديوهات
و فِ الكنايس
و الجوامع
و فِ الحواري
و الشوارع
و عَ القهاوي و َ البارات
جيفارا مات
جيفارا مات
و اتمد حبل الداردشة و التعليقات
مات المناضل المثال
يا ميت خسارة عَ الرجال
مات الجدع فوق مدفعه جوّه الغابات
جسّد نضاله بمصرعه
و من سُكات
لا طبالين يفرقعوا
و لا اعلانات
• ********
ما رأيكم دام عزكم
يا انتيكات
يا غرقانين
فِ المأكولات و الملبوسات
يا دفيانين
و مولعين الدفايات
يا محفلطين (1)
يا ملمّعين يا جيمسنات
يا بتوع نضال آخر زمن
ف العوامات
ما رأيكم دام عزّكم
جيفارا مات
لا طنطنة
و لا شنشنة
و لا إعلامات و استعلامات
عيني عليه ساعة القضا
من غير رفاقه تودّعه
يطلع أنينه للفضا
يزعق و لا مين يسمعه
يمكن صرخ من الألم
من لسعة النار فِ الحشا
يمكن ضحك
أو ابتسم
أو ارتعش
أو انتشى
يمكن لفظ آخر نفس كلمة وداع
لَجل الجياع (2)
يمكن وصية للي حاضنين القضية
بالصراع
صور كتير ملو الخيال
و ألف مليون إحتمال
لكن أكيد و لا جدال
جيفارا مات موتة رجال
• *******
يا شغالين و محرومين
يا مسلسلين (3)
رجلين و راس
خلاص خلاص
مالكوش خلاص
غير البنادق و الرصاص
دا منطق العصر سعيد
عصر الزنوج و الامريكان
الكلمة للنار و الحديد
و العدل أخرس أو جبان
صرخة جيفارا يا عبيد
في أي موطن أو مكان
ما فيش بديل
ما فبش مناص
يا تجهّزو جيش الخلاص
يا تقولو عَ العالم
خلاص


*********


سقطت سايغون (1)
كلمات : أحمد فؤاد نجم
غناء : الشيخ إمام
أبجد هوز .. حطي كلمن
إقلب صفحة .. امسك قلم ٌ
اكتب زي الناس ما بتنطق
سقطت سايغون رفعوا العلم ٌ
..........
طلعت شمس اليوم ده أغاني
كل ما نسمع نعشق تاني
طلعت شمس اليوم ده حريقة
تكوي الجرح و تبري الالم ٌ
.....
سايغون عادت للثوار
فوق الدم و تحت النار
جدّوا فوجدوا .. زرعوا فحصدوا
و إحنا إيدينا للسمسار
و إللي قالوه السمسارجية
و اللي حكاه السمساردار
لما قروه القرونجية
بالمستعجل و المندار
هشت و نشت يعزم الصوت
عن أمريكا و هول أمريكا
زعموا الفانتوم حامل موت
سقط الكوت بعلم أمريكا
جاتكو فضيحة يا طبقة سطيحة
و عاملة فصيحة و جايبة العار
فصحانجية و كلمانجية و سمسارجية
و سمسار دار

okkamal
24-06-2008, 09:25 AM
عرب ( باللهجة المصرية )
كلمات الشاعر المصري أحمد فؤاد نجم .. و غناء الشيخ إمام
يا عرب .. يا عرب .. يا عرب في أي مصر
يا عرب .. يا عرب .. اسمعوا صوت شعب مصر
أحفظوا لمصر المكان .. و احنا عالعهد اللي كان
مصر أوفى من الزمان ..
و انتو عارفين شعب مصر
يا عرب يا عرب يا أهل مصر
----------------------------
اللي خانوا العهد بينا .. و استباحوا كل حاجة
و استهانوا بالعروبة .. و استكانوا للخواجة
مستحيل حيكونوا منا .. نحنا حاجة و هما حاجة
هما باعوا الجلابية .. و الوطن و البندقية
و ا حنا أصحاب القضية ..
احنا ما بنبيعش مصر
يا عرب يا عرب يا أهل مصر
----------------------------
يطلع الدجال بزيفو .. يملا وادي النيل ضباب
ينزل الجلاد بسيفو ... يزرع الموت و الخراب
يطول الليل زي كيفو .... الصباح له ألف باب
و احنا بوصلتنا بإيدينا .. ما تخافوش من الليل علينا
مهما غبتو عن عينينا ..
انتو جوا بقلب مصر
يا عرب يا عرب يا أهل مصر
-------------------------
سينا و لا .. يافا و لا .. حيفا ولا ... دير ياسين
اسألوا الشمس اللي هالة .. عللي صحيوا مبدرين
يزرعوها نور و غلة .. دول جدودنا و لا مين ؟
حقنا و حتما ً يُعاد .. بس لو بانت سعاد
و البيان ده لوه معاد ...
و المعاد حيكون في مصر
يا عرب يا عرب يا أهل مصر



*********

اتجمعوا العشاق
اتجمعوا العشاق في سجن القلعة ... اتجمعوا العشاق في باب الخلق
و الشمس غنوة من الزنازن طالعة .. و مصر غنوة مفرعة في الحلق
تجمعوا العشاق بالزنزانة .... مهما يطول السجن مهما القهر
مهما يزيد الفجر بالسجانة .. مين اللي يقدر ساعة يحبس مصر
...............
تجمعوا و العشق نار في الدم ..... نار تحرق الجوع و الدموع و الهم
نار تشتعل لما القدم ينضم .... لما الايادي تفور في لم اللحم
و اللحم متنتور في رملة سينا .... و الكدب بيحجز على أيادينا
قدم العدو غارسة في لحم ترابي ... و الكدب عشش مخبرين على بابي
و المخبرين خارجين كلاب سعرانة ... بيجمعوا العشاق في الزنزانة
...............
مصر النهار يطلقنا في الميادين .. مصر البكا .. مصر الغنا و الطين
مصر الشموس الهالة من الزنزانين .. هالة و طارحة بدمنا بسا تين
مصر الجناين طرحة مين يقطفها .. مصر الجناين للي يرفع سيفها
مهما يطول السجن مهما القهر .. مهما يزيد الفجر بالسجانة
مين اللي يقدر ساعة يحبس مصر
***********

غابة
غابة كلابها ديابــــا ... و نازلين في الناس هـم
و اللي ينام في الغابة ... رح يتاكل هــــــــم
و اللي يدور وشـــــو ... في غمضة عين يتهــــــم
و اللي يغيب عن جحرو .. لاجل القوت و المم
يتخان من ورا ظهرو ... او يتاخد خم
غابة بتاكل ميتة ... غابة بتشرب دم

غابة كلابها ديابا ... نازلين بالناس هم
غابة و ناسها غلابة .. خيخة لا ناب و لا فم
متكلين عالصدفة .... متاكلين بالهم

و احنا يا ملح الغابة .. هم يحرك هم
ضايعين و سط ديابا .. مش فاضيين نهتم
فاهمين و بنتغابا ... مش راضيين نتلم

***********

okkamal
24-06-2008, 09:28 AM
برولوج
شعر أحمد فؤاد نجم
----------------------------------------
يا ليل يا عين ما اعرفش اكدب
طب و اكدب ليه
عدم المؤاخذة
لنا باكتب
و لا أبصر إيه
لا انا احترافي اشتراكية
و لا عندي نزعة رجعيّة
لكني شايف بعنيّه
يا فلاحين يا صنايعية
بر الأمان بان
و المركب
راح ترسي عليه
و انا حاكدب ليه

************


نكسون
شرفت يانكسون بابا يا بتاع الوترغيت
عملولك ايمة وسيمة سلاطين الفول و الزيت
فرشولك اوسع سكة من راس التين على مكة
وهناك تنفد على عكا ويقولوا عليك حجيت
____________________________________
عزموك فقالوا تعالا تاكل بابمبون وهريسة
امت لانك مهيف سدءت انحنا فريسة
هات وشك خودلك تفة طبعا شلا يا صحاب البيت
___________________________________
خد منى كلام يبئالك ولونك موش حتعيش
لاحؤول أهلا ولا جهلا ولاتجى ولا ماتجيش
بيقولوا اللحم المصرى مطرح مابيسرى بيهرى
ودا كولوا من تاثير الكوشرى والفول أبو سوس بزيت

***************

هما مين و إحنا مين ...
كلمات الشاعر : أحمد فؤاد نجم
غناء : الشيخ إمام
هما مين و إ حنا مين .. ؟
هما الأمرا و السلاطين ..
هما المال و الحكم معاهم ..
و إحنا الفقرا المحرومين
حزر فزر شغّـل مخك
شوف مين فينا بيحكم مين ؟!!
..............
إحنا مين و هما مين ..
إحنا الفعلا البنايين
إحنا السنة و إحنا الفرض
إحنا الناس بالطول و العرض
من عافيتنا تقوم الارض ..
و عرقنا يخضر بساتين
حزر فزر شغل مخك
شوف مين فينا بيخدم مين ..؟؟!!
................
هما مين و إحنا مين ؟؟
هما الامرا و السلاطين
هما الفيلا و العربية
و النساوين المتنقية
حيوانات استهلاكية
شغلتهم حشو المصارين
حزر فزر شغل مخك
شوف مين فينا بياكل مين ..؟؟!!!
إحنا مين و هما مين
إحنا قرنفل على ياسمين
إحنا الحرب : حطبها و نارها
و إحنا الجيش اللي يحررها
و إحنا الشهدا بكل مدارها
منكسرين أو منتصرين
حزر فزر شغل مخك
شوف مين فينا بيقتل مين ..؟؟!!!
................
هما مين و إحنا مين
هما الامرا و السلاطين
هما مناظر بالمزيكا
و الزفة و شغل البوليتيكا
و دماغهم طبعاً استيكا
بس البركة بالميازين
حزر .. فزر شغل مخك
شوف مين فينا بيخدع مين ..؟؟؟!!!
.....................
هما مين و إحنا مين
هما الامرا و السلاطين
هما بيلبسوا أخر موضة
و إحنا بنسكن سبعة في أوضة
هما بياكلوا حمام و فراخ
و إحنا الفول دوخنا و داخ
هما بيمشوا بطيارات
و إحنا نموت بالاوتوبيسات
هما حياتهم بامب جميلة
هما فصيلة و إحنا فصيلة
حادي يا بادي يا عبد الهادي
يا اللي عليك قصد الغنوادي
( الغنوة دي أو هذه الاغنية )
لما الشعب يقوم و ينادي
يا إحنا يا هما في الدنيا دي
حزر فزر .. شغل مخك
شوف مين فينا حيغلب مين
دلي الشكارة
دلي الشكارة جنب الشكارة
و اقعد يا حفني ولعلك سيجارة
فكّـر شوية .. بالعيشة دية
إيه القضية إيه العبارة

من صغر سني
شقيان لكني
ما لط سني غير البصارة
....
و دخلت حارة من جوة حارة
و فكل حارة عليت عمارة
و سط المعامل بنا و مناول
بس المقاول كلني بشطارة
و لا خلى صرة و لا لقمة حرة
و العيشة مرة .. أخر مرارة






مقتول

okkamal
24-06-2008, 09:31 AM
قصيدة كلب الست
في الزمالك من سنين،وف حمى النيل العظيم،قصرمن عصر اليمين،
ملك وحده م الحريم،صيتها اعلى م الآذان،يسمعوه المسلمين
والتتر والتركمان ،والهنود والمنبوذين .
ست فاقت ع الرجال في المقام والاحترام
صيت وشهره وتل مال،يعني في غايه التمام،
قصره يعني هيه كلمه، ليها كلمه ف الحكومه
بس ربك لجل حكمه قام حرمها م الامومه
والامومه طبع ثابت جوا حواء من زمان
تعمل ايه الست جابت فوكس رومي وله ودان
فوكس ده عبقال املتك عنده دسته خدامين
يعني مش موجود في عيلتك شخص زيه ياسماعين
واسماعين دا يبقى واحد م الجماعه التعبانين
اللي داخو في المعاهد والمدارس من سنين
حب يعمل واد فكاكه ويمشي حبه في الزمالك
والقيامه والفتاكه يرموا طبعا ع المهالك
عم سمعه من قيامته حب يعمل فيها فله
بعد ما الوظ بيجامته اشترى حته مجله
قول مشي يقرا ف حكايه من حكايات الغرام
واندماجه في القرايه خلا مشيه مش تمام
ع اليمين يحدف بعيد خطوتين ويروح شمال
لمحه فوكس من الحديد قال دا صيد سهل وحلال
هوب نط ف كرشه دوغري جاب بجامته لحد ديلها
اسماعيل بدال مايجري قال يارجلي رجلي مالها
بص شاف الدم سايح من عاليها ومن واطيها
وياللي جاي وياللي رايح المجله مش لاقيها
حبه واتلموا الظنايا اللي هما البوابين
والهكايه والروايه قال لهم دا كلب مين (البوابين... من بلاد النوبه وينطقون حرف الحا هاء )
كلب مين ماكلب ماكلب مينشي سمعه لبخ حبتين
قال له واحد منهم امشي الي جابك عنده مين
قال دا شارع يامواشي والجميع بيمر منه
اللي راكب واللي ماشي مستحيل نستغنى عنه
كلمه من دا وكلمه من دا ظاطو واترسمت فضيحه
قول نهايته والقصد من ده اسماعين اكل الطريحه
راحوا قسم الشرطه طبعا والنيابه كفيله بيهم
واترموا في الحجز جمعا لما ييجي الدور عليهم
حبه والشاويش امين قال سعيد النقشبندي
قام غريم عم اسماعين قاله محسوبك يافندي
قام سي سمعه يروح معاه الشاويش قال غور بدمك
وفوق قفاه كف طرقع ... داهيه ف امك
تفتكر يفضل سي سمعه قد ايه في القسم نايم
استضافه الحجز جمعه يابلاش آدي العزايم
شاف بلاوي ماتتحكيش م الديابه المسجونين
قال ياعالم ياشاويش يانيابه يامسؤوليين
خلصوه بعد المناهده جثه من جحر الديابه
هيه يمكن ساعه واحده كان في مكتب النيابه
قال له مالك ياسماعين.. قال له زي البمب مالي
قال له عضك فوكس فين قال له سيبني اروح لحالي
انت شوف سي فوكس يمكن خد تسمم غصب عني
الوكيل قال برضه ممكن والشاويش قعد يغني
انت فين والكلب فين انت قده يااسمماعين
طب دا كلب الست يابني وانت تطلع ابن مين
بشرى لصحاب الديول واللي له اربع رجول
بشرى لا سيادنا البهايم من جمايس او عجول
اللي صاحبه ياجماعه له غناوي في الاذاعه
راح يدوس فوق الغلابه والنيابه بالتباعه
انت تسوى في النيابه تسعميه م الغلابه
طب ياريت يافوكس كنا ولا تربطنا القرابه
هيص ياكلب الست هيص لك مقامك في البوليس
بكره تتولف وزاره للكلاب ياخدوك

همس الزيادي
27-06-2008, 02:34 AM
الله الله



الاستاذ

أحمد فؤاد نجمـ


فخر الشعراء

و كبير شعراء العامية المصرية


كتاباته صارخة مدوية


.
.


استاذي أحمد المصري

سلمـ قلبكـ و ذائقتكـ


و سلمت لهذا المجهود الكبير


المبذول في جمع قصائد شاعرنا الكبير



و لي عندكـ رجاء


إذا كان لديك قصية البتــــاع


المشهورة لـ أحمد فؤاد نجمـ


رجاءا ضعها ضمن محموعته هـذه



و لكـ كل الإمتنان



.
.

هـ م ـس

okkamal
28-06-2008, 10:45 AM
ههههههههههههه
قصيدة البتاع
انا سمعتها وكتبتها من سماعى


يالى فتحت البتاع فتحك على مقفول
لان اصل البتاع واصل على موصول
فأى شئ فى البتاع ..الناس تشوفة على طول
والناس تموت فى البتاع ..يبقى مين المسؤول ؟؟
وازاى هتفتح بتاع فى وسط ناس بتقول :
إن هذا البتاع جاب الخراب بالطول
لان حتة بتاع .. جاهل ..غبى ..مخبول
آمر بفتح البتاع لانة كان مسطول

**********************
وبعد فتح البتاع جابو الهوا المنقول
نكش عشوش البتاع وهدّ كل اصول


وفات البتاع فى الغيط آم سمم المحصول
وخلى لون البتاع أصفر حزين مجهول

وساد قانون البتاع لاعلة ولا معلول
فــ القاضى تبع البتاع ..فالحق على المقتول

والجهل زاد فى البتاع ولامقرى ولا منقول
والخوف سرح فى البتاع خلى الديابة تثور

يبقى البتاع فى البتاع والناس صايبها ذهول

وإن حد قال دة البتاع يقولولة مش معقول
وناس تعيش بالبتاع وناس تموت من الفول
وناس تنام على البتاع وناس تنام كشكول

********************

أدى اللى جابة البتاع .. جاب الخراب مشمول
لان حتة بتاع مخلب لراس الغول

باع البتاع فى البتاع علشان يعيش على طول
فـــ عيّن حرص .... وبرده مات مقتول


وخدى كمان الحاجات دية



غنوة للشباب غزة فى قلب العرب الكلمات المتقاطعة قال الراوي اليويو القواد الفصيح ميكي يا مرحرح يا عرب المرجيحه الشيخ عاشور ورقه .. من ملف القضية حسبة برما التضليل محلا القصايد منشور وطني دعوة يا مصر دللي الشيكاره الجدع جدع انا رحت القلعة على الربابة ساعة العصاري الشركسي هلا بالحب النداله إصحى يا مصر أول كلام شجرة لو دعاء الكروان تاجر أخر الكلام يا فلسطينية بلح ابريم الخط دا خطي مٌر الكلام النيل عطشان
غنوة للشباب
هلى يا شمس البشاير
طابت وآن الأوان
طلي وحلي الستاير
نور الأشاير يبان
وارخي الضفاير مناير
فوق الزمان والمكان
مصر الشباب العزيزة
قامت وكان اللي كان
مصر اللي خاضت ليالي
بحر الضلام الرهيب
تسهر عليها المبالي
تزعق
ولا من طبيب
عرف بلاها ودواها
بعيون شبابها النجيب
تسلم عيون الأطبا
ويعيش حكيم الزمان
قال الشباب المداوي
شقشق يا نور الصباح
تظهر أصول البلاوي
تطهر عيون الجراح
يخضر عود الأغاني
يسري العبير
فى البراح
تسرح فى مصر الأماني
زي النشيد والأدان
مصر العلوم والصنايع
والفلاحين
والغيطان
مصر الجنود بالمدافع
متسلحين للميدان
مصر السلام
بالمعارك
يفرش يغطي المكان
ينده يا شمس الحقيقه
طلي .. عليكي الأمان


غزة فى قلب العرب
ناح الحمام في الدوح
دمع البنفسج
سال
والورد
مال مجروح
من شكة الموال
قال الحمام .. ياليل
ويا عيني
ع اللي إنقال
مين يشتري الفيروز؟
غزه .. مع الدلال!

من فين يا شابه النسب
وبنت مين في الناس ؟
ومين في ناسك حسب
وعطاكي.. للنخاس!
بحرين عيونك أسى
ساقيين .. قلوب الناس
من فين يا شابه النسب
وبنت مين
في الناس !؟

قالت _ بلهجة عرب _
غزه .. في قلب العرب
حره .. وأهلي عرب
خالص
وبنت حلال

_ ألا أونا بنت العرب
للبيع
ومين قال كام ؟
سنيوره شبه القمر
مصنوعه .. للأحلام
يا حلال
على المقتدر
وع الغلابة حرام
دق الجرس بالعدد
واحد
ومين قال كام ؟
البنت من بدعها
ضحكت
ومن قلبها
عشقت
ومن وجدها
سمع الوجود زلزال

_ لايا عديم التنا
لاانت
ولا البايعين
سوق النخاسة جبر
والأهل بالملايين
أبويا باني الحرم
وامي من القدسين
ومصر
فيها الهوى
والعزوه
في الشرقين
حلفت بالمرحمه
والدم
والملحمة
والفارس اللي حمى
ما امشي
ورا الأندال
ما امشي
ورا الأندال

الكلمات المتقاطعة

بدل الكوره
ولعب الفوره
وسط الغاغه
والبرجاس
تاكل زغده
تاكلك دبشه
تملا دماغك
بالقلقاس
ياللا نفكر
حتة لعبه
زي السكر
بالأناناس
كلمه ومعنى
رأسي وأفقي
يحكوا حكاية
تهم الناس
قرب قرب
ياللا نجرب
شغل مخك
ولا تحتاس
_ واحد رأسي؟
رأسي بتضرب
تقلب
تشغي بالأفكار
مسرح
والأفكار هوامه
في الدوامه
ليل .. ونهار
أبيض إسود
أخضر ..أحمر
بارد .. حامي
جنه ..ونار
سيبك سيبك
من تغريبك
بكره الليل
يطلع له نهار
_ اتنين رأسي ؟
حاكم حالي
كان طرطور
خان الدار
والجار
والنور
_كل ما فينا من حكام
نازلين
من خنفس .. وكافور
كذبوا _ أفكوا
قتلوا _ سفكوا
غدروا _ خانوا
فضحوا _ هتكوا

_ واحد أفقي ؟
شاعر داعر
ميت .. حي
طالع .. نازل
رايح .. جي
مادح سيده
مادد إيده
لايشوف حاجه
ولا يقول شي

_ كل ما فينا من شعارير
خونه
وهتيفة .. وخنازير
تجروا _ باعوا
لمعوا _ ذاعوا
أفلوا _ غربوا
تاهوا _ ضاعوا

_ اتنين أفقي ؟
شعرا تلاته بكلمه باروده

ناظم
بيرم
بابلو نيرودا (1)
_ كل ما فينا من عشاق
داقوا ما بينا
من أشواق
حبوا _ عشقوا
شبوا _ نشأوا
مروا _ فاتوا
غرسوا _ رشقوا

_ رأسي وأفقي ؟
شاعر واعر
لازم جي
يملا عيون العالم ضي
كل ما فينا من أحزان
تستنظر عاشق فنان
يأتي _ يقبل
طائر _ بلبل
حرفي _ فني
يشدو _ يغني
وطني سكني
أهلي .. قومي
منكم فيكم
صحوي نومي
أنتم فكري
أنتم عملي
منكم توقي
فيكم أملي

هيوا _ لبوا
ثوروا _ هبوا
يشرق _ يسطع
صبح _ مطلع
يزرع _ يبني
نحصد _ نجني
نمرح _ نلعب
نشدوا _ نغني
واحد رأسي
نشدوا نغني
اتنين أفقي
نشدوا نغني
تالت خامس
عاشر ميه
نشدوا نغني
نشدوا نغني
نملا العالم
خضرة عفيه
نشدوا نغني
نشدوا نغني

الراوي _ قال الراوي

يا سادة يا كرام
صلوا على خير الأنام
الحلم في العلم
بكره اللي جاي
أخضر
والشعر في الحلم
فارس بيتمخطر
راكب حصان السبق
شاهر
حسام قاطع
رايح يجيب النبأ
زي النهار
ساطع
ويطلع الفجر
فوق السحاب لاغبر
يا سامع الشعر
فكر
تشوف أكتر
وحدوه

حكايتنا
كانت من قديم القدم
ولسه كاينه
وياما لسه تكون
طول ما العمار مسكون
بالغفلانين ياما
طول ما الغضب مكنون
جوه الصدور
ياما
طول ما القليل حاكمين
والمحكومين ياما
طول ما احنا متخانقين
والشمتانين .. ياما
طول مااحنا نبقي كده
والظلم
فوق كل دا
ممكن تعود الحكاية
من أول المشوار
وتلف بينا الرحايا
دوار
ما بعده دوار
ويخش ديب الصبايا
في عباية السمسار
ياكل فراخنا العتاقي
ويدبح
اللي صغار
الحلم
يتأخر
والشعر
يتبخر
ويغرق الشمس
بحر الضباب الاصفر
يا صاحب العقل
فكر
تشوف أكتر


اليويو
يا واد يا يويو
يا مبرراتي
يا جبنه حادقة على فول حراتي
أستك لسانك
فارد ولامم
حسب الابيج
يا مهلباتي

يا واد يا يويو يا مهلبية
فوق الصواني
سايحه وطريه
فى كل جلسه تلبس قضيه
وتخيل عليها
يا مشخصاتي
حسب الوظيفة
وأنت وشطارتك
تظهر حلاوتك
تظهر مرارتك
لو خفضوك ترفع حرارتك
لو صعدوك
تقلب جيلاني
وبالمناسبة
وأنت اللى أدرى
كان لك تحفظ على المبادرة
ليه النهاردة بترش بودره
يا بن الأبالسه
يا ملطفاتي
وفى النهاية
لك عندى كلمة
آخر طريقك زحل وضلمه
حيث ان آخر القرع ضلمه
يا إما كفته
عند العجاتى
القواد الفصيح
سلمي يا عزيزة على الأستاذ
فنان اليوم
والمستقبل
محمود محمود محمود الباز
بنتي السنيورة القمورة
على فكره
بترقص ممتاز
ارقصي يا عزيزة متنكسفيش
محمود بقي منا خلاص ولا فيش
يا عزيزه النيزه كوا نيزه
كان ممكن
تطلعي مركيزة
تكي تم تكي تم تكي تم
تم تم
الرقص النقص يزيح الهم
تكي تم تكي تم تكي تم
تم تم
ويمشّى الحال
ويجري الدم
تكي تم تكي تم تكي تم
تم تم
على فكره يا كابتن محمود
وبرغم الكبت الموجود
أنا راجل ثوري متحرر
وعزيزه بتلعب على العود
إلعبي يا عزيزه متنكسفيش
ويخلي القعده شهيه
يا عم
ترالم ترالم ترالم
لم لم
أنا رأيي يا سيد محمود
وبرغم الصمت المقصود
إنك فنان المستقبل
ونشيد العصر المنشود
قربي يا عزيزة من الأستاذ
محمود ما بقاش محمود الباز
محمود بقي منا خلاص
ولا فيش
يا عزيزه النيزه كوا النيزه
كان لازم تطلعى مركيزه
ترالم ترالم ترالم
لم لم
العود النود
بيزيح الهم
ترالم ترالم ترالم
لم لم
محمود بقي منا خلاص ولا فيش
قربى يا عزيزة ما تتاخريش
يا عزيزة النيزه كوا النيزه
أنا رأيي إنك مركيزه
هلالم هلالم هلالم لم لم لم
محمود النود بقي نازل هم
هلالم
هلالم
هلالم لم لم
وعزيزه النيزه
تحب الهم
هلالم
هلام
هلالم لم لم
ميكي
بصراحه يا أستاذ ميكي
إنك رجعي وتشكيكي
قاعد لا مؤاخذه تهلفط
وكلامك رومانتيكي
ولا ناوي تبطل تكتب
بصراحه كلام بولوتيكي
عن دور الحل السلمي
وإستعماله التكتيكي
فى الوقت إللى إحنا صراحه
دايخين دوخه البلجيكي
وبلدنا لسه جريحه
وبتصرخ بالآفريكي
لو بات التار يا ولادي
ح يبات الذل شريكي
والشعب يقول يا بلادي
بالروح والدم أفديكي
وحاجات بصراحه بتحصل
فى بلدنا يا أونكل ميكي
بصراحه ولا أنت معايا
ولا طالل من شبابيكي
وكأنك مثلا موميا
للسلطان الانتيكي

أحياها لا ستعمالها
لاستعمار الامريكى
رجعت على هيئة
ميكي
يا مرحرح
يا مرحرح خالص مالص
يا رقيق جدا وسمين
يا غصين إلبان يالا للي
يا خواتي
على الطعمين
يا حلولا
يا ورده يا فله
يا معشش فى البساتين
يا بو شعر مسبسب سايح
من صهد البريانتين
يا منور فى التشريفه
ومضلم فى التخمين
يا بو كرش مدور
كور
من لحم البني آدمين
يا صباح الخير يا لفندي
يا نهارك
رحرح خالص مالص
ولا سائل فى التانيين
مرعوب كده ليه يا حلاوه
ومفاصلك ليه سايبين
وتموت فى الدبلوماسيه
وتخاف م الفدائين
وتشوف الحل السلمي
فى الراديو وفى الجرانين
تتنهد من معاميعك
وتقول قادر يا معين
ما تصح النوم وتفوق
وتشوف بتكلم مين
الشعب بخير يا مرحرح
والناس كلك عارفين
مين إللى خان يا بهيه
ومين قتل ياسين
ومين بهدل بلدنا
ومين ومين ومين
ويا مصر يا أول صوره
فى عيون المولودين
ويا مصر يا آخر صورة
فى عيون الميتيين
يا بلدنا
يا بكره ولادنا
يام الدنيا والدين
يام الولدات المجدع
والبنتات الطعمين
يحرم إسمك علينا
ونعيش متغربين
لو سبنا الذل يدوسك
أو عشنا مغلوبين
ويا سينا
أكيد جايينك
ناخذ بتار ياسين
يا عرب
يا عرب
يا عرب
يا عرب في أي مصر
يا عرب
يا عرب
إسمعوا صوت شعب مصر
احفظوا لمصر المكان
وإحنا ع العهد إللي كان
مصر أوفي م الزمان
وانتوا عرفين شعب مصر
يا عرب
يا عرب
ياعرب يا أهل مصر

إللي خانوا العهد بينا
واستباحوا كل حاجه
واستهانوا بالعروبه
واستكانوا للخواجه
مستحيل حيكونوا منا
إحنا حاجه وهما حاجه
هما باعوا البندقيه
والوطن والجلابيه
وإحنا أصحاب القضيه
إحنا ما بنبعش مصر
يا عرب
ياعرب

يا عرب يا أهل مصر
يطلع الدجال بزيفه
يملا بحر النيل ضباب
ينزل الجلاد بسيفه
يزرع الموت والحزاب
يطول الليل زي كيفه
الصباح له ألف باب
وإحنا بوصلتنا ف ادينا
ما تخافوش م الليل علينا
مهما غبتوا عن عنينا
انتوا جوه في قلب مصر
يا عرب
يا عرب

يا عرب يا أهل مصر
سينا ولا
يافا ولا
حيفا ولا
دير يا سين
إسألوا الشمس إللي هاله
ع إللي صحيوا مبدرين
يزرعوها
نور وغله
دول جدودنا
ولا مين ؟
حقنا وحتما يعاد
بس لو بانت سعاد
والبيان ده
له معاد
والمعاد
حيكون ف مصر
المعاد
حيكون ف مصر
المرجيحه
يا عم ادريس
ياعم ادريس
يا بو المرجيحه والقواديس
ما جاش الدور ؟
عشان يطلع قادوسي لفوق
أبوس النور وأطفي لعلالي شوقي
وأغنى فى الهوي موال
على ورد الخدود والخال
وادوق الحب سحر حلال
وأشوف الدنيا
وأبقي عريس
ياعم ادريس
ياعم ادريس
ياعم ادريس على الدور
أدور وأطلع مع الطالعين
كفايه سنين ياعم ادريس
ياعم ادريس
كفايه سنين
وأنا وعيال
كما العصافير
رفاقه كلنا وفرافير
يا دوب يعلا الجناح بينا
يعدينا القادوس ويطير
ونرجع تاني لأفراحنا
ولا عرفنا الطريق من فين
وجينا
زي ما رحنا
حياري ومحرومين لاتنين
نداوي بالغنا جراحنا
ونرمي اللوم على الجناحين
وجرح النفس له وجعين
يبكي القلب
قبل العين
وقاضى الحظ له شرعين
لاهل البخت ... والمتاعيس
ياعم ادريس
ياعم ادريس
وآه لو بختنا يشوفنا
ونرمي الزهر يدينا
وقاضي الحظ ينصفنا
ويحكم بالامل لينا
ونتمرجح على كيفنا
وينساب القادوس
بينا
يا خدنا بعيد ويحدفنا
وعند الشمس يرمينا
على بحر النسيم نسبح
وتسرح فيه أمانينا
وفوق شط النجوم ننزل
وترسي هناك مراسينا
ويبقي الجو هليله
تلعلع فيه
غناوينا
ونبدر
فى الفضا حبه
غناوي
كلها محبه
تقول للهم يتخبي
وترقص فى الهوي الفوانيس
ياعم ادريس ياعم ادريس
الشيخ عاشور
سلام مربع يا بلد
للشيخ عاشور
قلب الاسد
سلام يا واد
على دا ودا
لو دسته منه
فى البلد
ما كانش كان
كل اللي كان
ولا كان دا حالك يا بلد
مدد يا شيخ عاشور
مدد
مدد يا شيخ عاشور مدد
ورقه .. من ملف القضية
= إنت شيوعي
- أنا مصراوي
=إنتو مصايب إنتو بلاوي
- ممكن أعرف مين الأول بيكلمني
= إحنا نيابة أمن الدولة
- دول مين
= دولة مصر
- مصر العشه ولا القصر
= أيوه حنبدي ندور ونلف حاجه تنرفز خالص
إف
- مالك ... شايل طاجن خالك
= لم لسانك ما تخرفش
- أنا ما اقصدش اهانتك طبعا
=أيوه استعبط
- لاما اعرفش
= إيه رأيك في سفارة كوريا
- إيه رأيك في قضية مصر
= مصر ف وحده
هى وسوريا وليبيا ولازم ييجي النصر
- ييجي منين وازاى ولمين
= آدى كلام الشيوعيين
- أنا من حقي
=حق ف عينك
- أنا بتكلم بيني وبينك
= يعني كلام بره التحقيق
- إذا كانش يسبب لك ضيق
= طيب قول
- مين مسئول ؟
= مين مسئول عن إيه يا إخينا
- ع إللي جرى لنا ف غزه وسينا
= أنت شيوعي أكيد وطاوعني
فض دمغك من دي قضيه شعبنا جاهل
مهما تقول له
مش حيآمن بالشيوعية
- ما الشيوعية فى فيتنام
إيه رأيك فيهم يا همام
= مش بطال مش بطال
لكن إحنا .. ورانا عيال
- طب ما نحارب لجل عيالنا
يطلعوا أسعد من أجيالنا
= إنت الظاهر مخك فاضي
وحتتعبني معاك ع الفاضي
وأنا بحبحت معاك بكفايه
إبقي اتفلسف عند القاضي
- هى قضيه ؟
= لأ ملوخية
أمال فاهم إيه آمال هى الدولة دى لعب عيال
- ممكن أعرف أنا هنا ليه
= أيوة حتعرف
أمال إيه
يوم خمسه وعشرين الماضي
إيه مشاك عند التحرير
- تحرير إيه يا جناب القاضي
= أنا مش فاضي
- بكره تصير
= بطل غلبه وجاوب دوغري
- أنا غلباوي كده من صغري
= كل الشيوعيين أمثالك
آخر غلبه وقله ذوق يحصل إيه لو تمشي ف حالك
فاكر نفسك مين
ما تفوق
- لو راح افوق
مش من مصلحتك
= أنا معجب جدا بصراحتك
إيه رأيك فى حكايه الطلبه
- حاجه عظيمه بشرة خير
= إنت دماغك ينفع جزمه
- وانت لسانك ينفع سير
= إخرس قطع لسانك سافل
- كتر خيرك
= مخك قافل
مين وداك بقي عند الطلبه رايح ضمن المندسين
- رحت أناقشهم واسمع منهم
= تسمع منهم إيه يا سي طين
دول عايزين الدنيا تولع علشان أصلا
مش فاهمين
هى الحرب يا عالم لعبه
دى بتتكلف بالملايين
= وأنت حتدفع إيه من جيبك
- امال ح ادفع من جيب مين
إنت حمار وخدوك فى مشمك رحت هناك زى الباقيين
عاملين لجنه
وقال وطنيه
مش ممكن دول وطنيين
وجماعة أنصار الثورة
وفلسطين وهباب الطين
ما نخلينا يا سيدي في حالنا
مالنا ومال الفدائين
هو إحنا اللي نهبنا بلدهم
دول عالم صيع فاقدين
قتلوا الراجل عند الشيراتون
وإحنا إللي طلعنا القاتلين
- وصفي التل دا كلب وخاين
= اهو كل العالم خاينين
واحد صاحبي مراته مرافقه
وهو مرافق
ييجي عشرين
أمريكا بتزعل وبتحرن
هو إحنا يا عالم ناقصين
مش نستعبر
م إللي جرالنا
ونعيش بقي زى العايشين
دي عيال عملا للشيوعيه
وإحنا عدو الشيوعيين
- ورق دمك بس يا بيه
مين مساعدكو بقالكو سنين
= بيساعدونا صحيح يا سي بعجر
علشان أصلا مش فاهمين
إحنا حيلتنا منين نديهم
ونسددهم بالملايين
= يمكن يعني قضيه مبدا
- مبدا مين وزكايب مين
هي دى عالم تعرف مبدا
دولا باقول لك
ناس مجانين
اخترعولنا السد العالي
علشان نبقي اشتراكيين
إشتراكيه هناك ف بلدهم
وإحنا ف دارنا
نعيش حرين
عايزين الفلاح الجاهل
يتساوى بالمحترامين
وكمان قال
تحديد ملكيه
أبو ألفين
يدوه خمسين
شغل ملاحده وعالم كفره
ومخالفين أحكام الدين
والعمال رخرين اسم الله
فاهمين روحهم
بني آدمين
ناس عايزين الحرق بولعه
دا كله من الشيوعيين
نشروا لنا الأفكار السوده
أولاد الكلب الملاعين
مين وداك بقي عند الطلبه
انطق قول
اتكلم مين
- هما إيه مطالبهم ؟
= انت حتستجوبني يا شاطر
- لأمش قصدى
بس أنا باسأل
كانوا طالبين كراريس ومساطر
ولا مطالب ميه الميه
كل الشعب مآمن بيها
=دول طالبين حرب وشعبيه
مين مجنون بقي
حيمشيها
عايزين يدوا الرتش سلاح
عشان تحصل فيها مجازر
أنا لو أشوف حلوف فلاح
شايل شومه
لازم اهاجر
- لازم بينه وبينك دم
= دم ف عينك
هس اتلم
ثم نحارب ليه
وبايه
بسلاح ما يموتش بعوضه
- ورق دمك بس يا بيه
الحرب ضروره ومفروضه
واهو نفس سلاحنا المظلوم
في فيتنام دابح أمريكا
= دى طبيعه أرض يا بني آدم
- بطلوا بقي كدب وبولوتيكا
طب ما الهند بنفس سلاحنا
فى باكستان
بعزقت الغرب
=رأيك يعني ضروري ان إحنا
وحتما يعني نخش الحرب
طيب
حاضر
فين المخبر
حتغير رأيك
بالضرب
حسبة برما بمناسبة زيارة ابن الهرمة
كشف الرافضين
ببطارية ماركه - نانسين -
يهوديه عربيه
سته مشاغبين
وستميه سته وستين
واتنين صنايعيه
سبعة مداقرين
وسبعميه سبعه وسبعين
غاويين شيوعيه
ألف وستين
وربعميه
منهم عشرين
وتلاته وطنيه
أما الباقيين
فألف ميه وتمانين
طلاب وشضليه
تسعه وتمانين
من إللي راحوا تشرين
تحت المعديه
يبقي موافقين
حسب انضباط القوانين
والحسبه شرعيه
تسعه وتسعين وتسعميه وتسعه وتسعين
من ألف في الميه
أجري التدوين
بمبني بندر قافشين
وبلجنه مدنيه
طرطور الدين
رئيس نيابة هابشين
وشكوكو عدويه
وحسين حابسين ضابط مباحث عابدين
والست سريه
لجنة
عشرين
شبرا ومغاغة
وقلين
أسوان دقهلية
التضليل
دا شيعه
واحنا سنه
دا فين ومصر فين !
عايزين يدخلونا
نظام ودنك منين
وناس تقول شيوعي
وعامل نفسه شيعي
عشان خايفين طبيعي
ليبقوا ثورتين
يا أسيادنا اللصوص
قرينا ف النصوص
لو الإنسان يلوص
يغوروا الفرقتين
وشفنا ف الكتاب
ولقينا الدين حساب
وثورة وانتساب
وعين تساوي عين
وسرقتوا الثورة منا
وقلتوا الصبر منّه
وعقب الصبر جنّه
وباب بمفتاحين
ودان المَلُك ليكو
وزاد الفجر بيكو
وعملتوا اسلامين
وكفرتوا الامام
وطفشتوا الحمام
وخلاصة الكلام..
يزيد ولاّ الحسين !??

محلا القصايد
محلا القصايد
في الشدايد
والغنا
محلا الكلام والحب
أوقات الشقا
إحنا إللي تهنا ع الطريق
من بعضنا
متفرقين
والسجن هو الملتقى
آه يا رفاقه
من متاهات الطريق
لما الليالي بيتخنق فيها القمر
يمشي الصديق في الظلمه
يخبط في الصديق
والسكه بنت الخطوتين
تاخذ سنه
إحنا النهارده فين
وكام
وبكره كام
وبعده فين
وبتنا إيه
صحبنا إيه
وكنا فين
بقينا فين
فى كل يوم بنزور مكان
وكل يوم بنزيد عدد
وكل يوم نفتح بيبان
وكل يوم بنزيل سدد
وكل يوم يطلع بُنا
وكل يوم ينزل هدد
وكل يوم نحبل غنا
وكل يوم نولد مدد
جوا السجون
برا السجون
إحنا كده
لازم نكون

محلا القصايد
في الشدايد والغنا
محلا العيدان الخضر
فى الربع الخراب
إحنا إللي تهنا ع الطريق
من بعضنا
متجمعين
بنخط كلمه من كتاب
ملعونه قامه تنحني
بالقهر
من حاكم
وخان
ملعونه كلمه تنتني
فى الحلق
تهرب م اللسان
ملعونه ساعه
تنحسب م العمر يفنيها الخضوع
ملعونه لقمه مغمسه بالذل
ملعون الجبان
آه يا رفاقه
يا للي علمتوا الصلابه
للحجر
بانده لكم وسط الرتابه
والكأبه
والضجر
يا مقربين الفجر نوره
ومطلعه
مدوا المسامع
في المجامع
واسمعوا
صرخه مغني الحي من جوف العدم
اتجمعوا
اتجمعوا

منشور وطني علني رقم 1
أيها المواطنون
أيها المواطنات
مصر من طول السكات
بتناديكم
تسمعون ؟
عطروني بالبارود
كحلوني باللمون
عايز اغمض
أو أفتح
يرجع الشوف للعيون
والقى سينا جوا حضني
والجناين والزتون
يا حبايبي
يا جنودي
ما عساكم تفعلون
يحكي من أمثال زمان
كل وقت وله أذان
يا بهيه وخبرينا
يعني إيه
معني الأدان ؟
لما نصحى فى الصباح
والخلايق مجروحين
تبقي حي على الكفاح
والسلاح يا مظلومين
واما نصحى بالسلام
والخلايق مرتاحين
تبقي حي ع الكلام
والمناقشه يا أفلاطين
أيها المواطنات
مصرنا
ست البنات
عايزه منكو
تزوقوها
وإنتو أهل المكرمات
عايزه عقد النصر وردي
والحلق بالدلايات
عايزه طرحه وعايزه فرحه
وعايزه ساعه م الساعات
تعجنوا الحنه السويسي
من زتون البيارات
ما عساكن فاعلات
أيها المواطنات ؟
يا حياة الشعب يا
مصريا
نور العيون
الحياه والممات
والمشانق والسجون
والكلام والآلام
والدساتر
والقانون
والعساكر
والدساكر
كله فى حبك يهون
ليس فينا من جبان
ليس فينا يحزنون
فينا طيبه
زرع طيبه
بس آه لو تعلمون
لو يفيض الصبر بينا
تطفح النار م الأتون
لو يغطي الصعب سينا
والعبور
يصبح جنون
نرمي يا مصر العزيزه
جسمنا فوق المنون
وإنتي يا مصر الحبيبه
عندنا جوا العيون
وإحنا يا مصر الجميله حبنا
فوق الظنون

دعوة
يا خالقنا وعالم بلاوينا
يا رازقنا
وحاسب خطاوينا
نسأل فضلك
من إحسانك
يظهر عدلك
وبسلطانك
يطلع فلاح من وسطينا
يزعط أفندينا
وحرامينا
يا مصر
فلاحينك هما هما
فلاحين رمسيس وخوفو
جيش
لا عيش ولا زمزميه
فى الهجيره تبل جوفه
المرض للموت يجرة
وهو ماشي
يجر خوفه
أعمي
سالك سكه عتمه
خطوته
على قد شوفه
دللي الشيكاره

دللي الشيكاره
دنب الشيكاره
واجعد يا حفنى
ولع لك سيجاره
فكر شويه
فى العيشه ديه
ايه الجضيه
ايه العباره
من صغر سنى
شجيان لكنى
ما لط سني
غير البصارة
ودخلت حارة
من جوه حارة
وف كل حارة
عليت عمارة
وسط المعاول
بّنا ومناول
بس المجاول
كلنى بشطارة
ولا خلا صرة
ولا لجمه حره
والعيشة مره يا بوي
آخر مراره

الجدع جدع

الجدع جدع
و الجبان جبان
بينا يا جدع
ننزل الميدان

و الميدان بعيد
عن جوف المدينة
يا تار الشهيد
دير ياسين و سينا

بحري و الصعيد
إحنا أهه ادينا
اصلب م الحديد
في الشدة تلاقينا
بالنار و السلاح
نعلن الكفاح
فوق كل العواصف
و هبوب الرياح
يسبق الليالي
و يجيب الصباح
و يهزم الهزيمة
و يداوي الجراح

عاوزين اللي راح
قدامكو الميدان
و الجدع جدع
و الجبان جبان
انا رحت القلعة

انا رحت القلعة و شفت ياسين
حواليه العسكر و الزنازين
و الشوم و البوم
و كلاب الروم
يا خسارة يا أزهار البساتين
عيطي يا بهية على القوانين

انا شفت شباب الجامعة الزين
احمد و بهاء
و الكردي و زين
حارمينهم حتى الشوف بالعين
و ف عز الضهر مغميين
عيطي يا بهية على القوانين

و قابلت سهام
في كلام إنسان
منقوش و مأثر في الجدران
عن مصر و عن عمال حلوان
مظاليم العهد المعتقلين
عيطي يا بهية على القوانين

و قابلت هناك
منذر و زياد
و قابلت كمان عزت و جواد
أربع أبطال
شنقوا الجلاد
"التل" يهوذا الفدائيين
زغرطي يا بلدنا لدول مساجين

و اسمعي يا بلدنا خلاصة القول
و بقولك أهه و أنا قد القول
مش ممكن كده حيحول الحول
على كده و الناس يفضلوا ساكتين
خليكوا فاكرين
خليكوا شاهدين
انا رحت القلعة و شفت ياسين
على الربابة
الاغنيه
أصلي ع النبي قبل البداية
نبي عربي مشفع فى البرايا
واسلم بالوتر والقوس عليكم
ياكل السائرين ع الشوك معايا
يقول الشاعر المجروح فؤاده
من الاندال
ومن دق الرحاية
غرامي بالحروب يسبق كلامي
وآملي فى الشعوب
يخلق غنايا
وعشقي للكلام
غالب سكوتي
وكرهي للسكات
جالب شقايا
يقول ابن العرب
والجرح نازف
صديد الذل
ودموع السبايا
ونار الغل
من أيلول ويونيه
وريق المر من طعم الرزايا
رضانا بالقليل والخوف
رمانا
لحكام المواكب
والهفايا
وبيع الأرض بالعرض لعدوي
على عينك يا تاجر فى المرايه
وايه بعد المسيرة الهاشمية
على درب الخيانة للنهاية
**
يا شعب العرب
يا ابن الفوارس
يا رافع للنضال بيرق وراية
يا واهب للزمن
أيام وضية
بنور البذل
والجود والعطايا
صلاح الدين
ينادي من منامته
على النايمين
على دم الضحايا
لاأنا منكم ولا إنتو من ولادي
إذا رضيتم
بغير النصر غاية
ولا غير السلاح فى الحرب
يحكم ويحسم
فى المشاكل والقضايا

ساعة العصاري

ساعة العصاري يا نسايم
والبحر نايم
وأنا هايم
ماشيه الحليوة وخلخالها
يحكي الحكايه اللي ف بالها
يا أبو البنيه
صبرك شويه
وادي الكحيله لخيالها
البنت قالت أشوف بختي
وكفايه فى الحب مناهده
وأعرف نصيبي
عشان يا ختي
يطمن القلب ويهدا
قال الودع لما حكى لها
على الحكايه اللى ف بالها
يادي الصبيه
صبرك شويه
وإدي الكحيله لخيالها
و الحلوة قالت يا نصيبي
هات العدل
ولا تستعجل
دا العمر مهما يمشي بي
تروق وتحلا وتتعدل
والحرة تلبس خلخالها
لايق عليها وحلالها
يا إبو البنيه
صبرك شويه
وادي الكحيله لخيالها
الشركسي

يا شركسي
يا أبو بندقيه
لا دين لا ذمه
لا إنسانيه
كرباج فى إيدك
والناس عبيدك
والفرده حتى
ع الجلابيه
الوف بطيري
ويلوف بغيري
يا شركسي
يا اللى كلت خيري
شافط عرقنا
كاشف ورقنا
والله سرقنا
يا مصراويه
الشركسي أبو بندقية
الصبر طيب
الصبر طيب
وأصبر وصبري دايما يخيب
سنين طويله
فاتت لا حيله
والعمر غيله
ضاع من إديه
هلا بالحب

هلا بالحب يا لمه هلا به
يصبي القلب
ويخليه صبابه
يدوس ع الشوك
ويوصل للآماني
ونرجع للهوي بعد المتاهه
هلا بالحب يا لمه سفاين
عليها الحنه من خضر الجناين
تجوب البحر وتطوف ع المواين
تلم الشمل
ويزيدوا الصحابه
هلا بالحب يا لمه حمامه
تشيل الشوق
على جناح السلامه
وترسم للهوي
مليون علامه
فى ضي النجمه
وف طي السحابه
هلا بالحب يالمه سواقي
تصب الغنوه
تسرح فى المساقي
أدوق واسقي حبيبي
واللى باقي
يكفى اللمه
ويفيض ع الصحابه
هلا يالحب يا لمه يحبينا
يزود حينا
أنور وزينه
هلا بالحب يجرحنا يداوينا
ونرجع للهوي
بعد المتابه
النداله

يا كارتر يا ندل
حبيبك وصاحبك
وصاحب مراتك
وتبقي انت صاحبه
وصاحب مراته
وكان والده ايضا
مصاحب حماتك
وكان برضه والدك
مصاحب حماته
وطول عمره نافد
على استخباراتك
وشغال جاسوسك
على استخباراته
وقاعد يزود
رصيد ملياراتك
وسارق
وشايل معاك ملياراته
وراجل مامنك
وخاين ضميره
وخايف
وحاطط ف ايدك مصيره
ودابح ف بحبك
الوف الضحايا
ودايس ف طين الدنس
والخطايا
يقوم لما يطبق عليه المحيط
تطنش يا كارتر
وتعمل عبيط
وتخلع
وتنسي الحمار والغبيط
وتاكل عيالك
بدون وجه عدل
صحيح
انت ندل
إصحى يا مصر

اصحى يا مصر
اصحى يا مصر
هزى هلالك
هاتى النصر
كونى يا مصر وعيشي يا مصر
مدي اديكى
وطولى العصر
اصحي وكوني وعيشي يا مصر
اصحى يا عامل مصر يا مجدع
وافهم دورك
ف الوردية
مهما بتتعب
مهما بتصنع
تعبك رايح
للحراميه
جهدك عملك
رزق عبالك
عرقك مرقك
ولا يهنا لك
اصحى يا عا مل
غير حالك
صون المصنع
واصنع مصر
اصحى وكونى وعيشي يا مصر
اصحى يا زارع مصر الخضره
قدره وخضره
ونور وجمال
ابدر غيطك
واحمى البدره
ضد الافه
والاستغلال
ارضك عرضك
باب الدار
صبحوا مداسه
للسمسار
نعطش
ولانشربش عكار
وصفه قالوها الحكما يامصر
اصحى وكونى وعيشي يا مصر
واصحى يا جندى
يا تار الشهدا
عمى وخالك
اختى واخوك
لجل ما تهدا وتارك يهدا
فرغ نارك ف اللى خانوك
يابن الشعب يا حامي الشعب
انت املنا فى يوم الصعب
اصحى يا جندى ودق الكعب
حرر مصر وطهر مصر
اصحى وكوني وعيشي يا مصر
قصيدهأول كلام

كلامنا عن ايران
ما لوش طبعا مكان
فى اعلام الخيانه
وصوت الامريكان
لان الامن شايف
بان الأخ خايف
ليلزق على الشفايف
ويلبس فى الودان
كلام عن الخيانه
ومن عالم جعانه
فتظهر الادانه
على الشاه اللى خان
ادانه يعنى ثوره
ما تقبلش المناوره
وفضح وكشف عوره
واخر بهدلان
فليه الامن يرضى
يبحبح للمعارضه
دى عالم يابا مرضى
واغلبهم جعان
وهكذا الطريقه
طناش
على الحقيقه
فتبقى الناس
غريقه
وتسمع شقلبان
لهذا
او لذلك
حنمشى فى المسالك
ونطلع م الزمالك
نخش الترجمان
وكلمتنا نقولوها
حليب من بز أبوها
فناسنا يسمعوها
فيحصل بغبغان
فهات ودنك يا خلي
اقولك وانت قوللي
وسيبك م اللي واللي
ونحكى
عن ايران

شجرة لو

يا اماني يا شجره ف بستاني
بتفرع يا ما وتعلو
وبيستناها الفكهاني
ولا تطرح غيركلمه لو
لوأغمض وافتح تانى
الاقينى طاير فى الجو
والشمس عروسه مقابلانى
بالطرحه الدهبي وبالضو
لاخطف طرحتها وفرحتها
وانزل فى اللحظه وفى التو
ابدر انورها واشواقي
ع الارض تنور تحلو
والمس بالكف المتحني
ع الزرع يبشر ويمني
والحب يرعرع
ويغني
والعمر يهني
ويغلو
ويقوموا الناس فى الفجريه
والصبح بيضحك هأ او
والليل بعيونه الحراميه
بيعيط خايف م العو
وامانى كتيره مشاغلانى
ممكن تتحقق يوم او
على راي صاحبنا البستانى
لو تطرح يوم شجره لو
دعاء الكروان

دار الفلك
فى المغزلك
طول السنين
ما أمهلك
ياناسج الروح
ف الحياة
الحب لك
والخلد لك
انت الازل
وانت الابد
والهالك
اللى يجهلك
يا شعب
يا نبض الوجود
الحكم لك
والملك لك . الملك لك . الملك لك
الليل حلك
والبوم
سلك
والبحر
عطشان منهلك
والسهم طاش
اسقي العطاشى
انت الكريم
وبنسالك
يهوذا خان ؟
اكم يهوذا
وباع مسيح
لا يهوذا دام
ولا جرح
بيلازم جريح
مليون يهوذا
خان امانك
وانهلك
وفضلت باقي
ع السواقي ومنحلك
يفرش حصير القمح
فوق دم المسيح
وانت الجريح
تيجى الاطبا وتسألك !!
ما اعجبك
ما انحبك
ما احملك
يا شعب
يا روح الخلود
ما انبلك
الحكم لك
الملك لك الملك لك
تاجر

تاجر نزل سوق
شاف غزاله
مع الدلال
قرب يدوق العسل
نهر الدموع شلال
شرب عديم التنا
من دمعنا المسفوح
زاد فى السعار والغنا
من خسه الدلال
اخص
اخص
اخص .. على كده
أخر الكلام

وآه يا خي اه
ياخي
كنا نملا الدنيا ضي
بس اه
لو كنا زي
الف اه
واه يا خي
كنا جبنا الشمس
من برج الاسد
واديناها للعيال
غزل البنات
يطبعوها ع الهدوم
والكراسات
يشبكوها
ورد شعور البنات
ينظموها
عقد من شر الحسد
يضوي نوره
لما يضوي
كل حاره وكل حي
بس اه لو كنا زي
الف اه
واه ياخي
كنا المظلوم اذا هاجم
جري
كنا لو كان السلاح فى يدنا
والمعارضه
يد واحده عندنا
دسنا شاهنا
وامريكانه بنعلنا
وابتدينا الثوره
من اوسع طريق
كان تمنتاشر يناير
ف الشوارع لسه حي
بس اه
لو كنا زي
الف اه
واه ياخي
يا فلسطينية

يا فلسطينية
والبندقاني رماكو
بالصهيونية
تقتل حمامكو في حداكو
يا فلسطينية وأنا بدي اسافر حداكو
ناري في أيديه
وإيديه تنزل معاكو
على راس الحيه
وتموت شريعة هولاكو
يا فلسطينية
والغربة طالت كفاية
والصحرا أّنت م اللاجئين والضحايا
وألارض حنّت للفلاحين والسقايه
والثورة غاية
والنصر أول خطاكو
يا فلسطينية
والثورة هي الاكيدة
بالبندقية نفرض حياتنا الجديدة
والسكه مهما طالت وبانت بعيدة
مدّ الخطاوي
هوه اللي يسعف معاكو
يا فلسطينية
فيتنام عليكو البشارة
بلنصرة طالعة
من تحت ميت ألف غارة
والشمعة والعه
والامريكان بالخسارة
راجعين حيارى
عقبال ما يحصل معاكو

بلح ابريم

يابلح ابريم يا سمارة
سواك الهوي ف العالي
هويت
على طمى النيل ياسمارة
وشربت عكار
لما استكفيت
بس احلويت قوي يا سمارة
لما اسمريت قوي ياسمارة
لفيت الشارع و الحارة
على زى نقاوتك فين
ما لقيت
يا حلاوة بنار
يا حلاوة بنار الشمس النور
يا سمارة وعمار الصحرا البور
شباك الهوى
داير ما يدور
اتاريك دبت وطبيت
بس اغلويت قوي ياسمارة
لما اتدليت قوى ياسمارة
ونزلت الشارع الحارة
سوقك
لا رخصت ولا اتذليت
يابلح ابريم
ياسمارة
حصنت بعقدك صدر الناس
من شر النخاس الخناس
يابو قلب لا سوسه
ولا سواس
ورقيتك يا اسمر
واسترايت
الضم حبابيك بقي ياسمارة
وافتح شبابيبك لقا يا سماره
على جو الشارع
والحاره
تحلو زيادة
وتملا البيت
يا بلح ابريم يا سماره

الخط دا خطي

الخط دا خطي
والكلمة دي
ليا
غطى الورق غطي
بالدمع يا عنية
شط الزتون شطي
والارض عربية
نسايمها انفاسي
وترابها من ناسي
وان رحت انا ناسي
ما تنسانيش هى
والخط دا خطي
والكلمة دى ليا
لاكتب على عينى
يحرم عليكى النوم
واحبس ضيا عينى
بدموعى طول اليوم
قبل الوفا بديني
زي الصلا والصوم
والدين فى عرف الحر
هم ومذلة ومر
وشجون تصون وتجر
احزان مخبية
والخط دى خطي
والكلمة دى ليا
لاكتب على كفي
والحبر من دمي
ياهمتي كفي
يا عزوتى ضمي
اول ما ح نوفي
بالوعد
ح نسمي
باسم اللى ماتوا صغار
فى المدرسه والدار
والمصنع اللي انهار
فوق الصنا يعية
والخط دا خطي
والكلمة دى ليا
مٌر الكلام
مٌر الكلام
زي الحسام
يقطع مكان ما يمر
اما المديح سهل ومريح
يخدع صحيح ويغٌر
والكلمة دين
من غير إيدين
بس الوفا
ع الحر
النيل عطشان
النيل عطشان يا صبايا
للحب والحنين
والشط
لانور
ولا نسمه
ولا ناي
ولا عود يا سمين
****
يا شاهنده وخبرينا
يا ام الصوت الحزين
يا ام العيون جناين
يرمح فيها الهجين
ايش لون سجن القناطر
ايش لون السجانين
ايش لون الصحبه معاكي
نّوار البساتين
كلك محابيس يا بلدنا
وهدومك
زنازين
وغيطانك الوسايع
ضاقت ع الفلاحين
والدخان في المداخن
لون هم الشغالين
***
يا بنات النيل يا سبايا
ف حبال الجلادين
ما بقاش في زمانكم عنتر
لكن فيه الملايين
فارس محسوب الخطوه
يتحرك بالقوانين
لحظة ما تحين الساعة
يركب ضهر التنين
ويحطم الحواجز
ويفك المساجين
كانت عيناها تتألقان بذلك البريق الذي يبدو في عيني قطة صغيرة وهي تظفر بأول فئرانها

okkamal
28-06-2008, 10:54 AM
طاطي راسك طاطي طــــاطي
انت ف وطن ديمقراطـــــــي
انت بتنـــعــــم بالحــــــــــرية
بس بشرط تكون مطاطــــــي

لما تكون شغــال بذمــــــــــة
خايف على مصــلحة الأمــة
شغلك يطلع من غير لازمــة
علشان مبيعلاش غير واطي
طاطي راسك طاطي طاطـــي
انت ف وطن ديمـــــقراطي

لما حاميها يكون حراميــها
وبلاده ورا ضهره رامـيـها
طالع نازل واكل فيـــــــــها
مسنود بالبدلة الظباطــــي
طاطي راسك طاطي طاطـــي
انت ف وطن ديمـــــقراطي

لما شــقاك يصــبح مش ليك
فقرك سد السكة علــــــــــيك
تتلفّت تلــــقى حـــوالـــــــيك
إما حرامي و إما عقــــاطي
طاطي راسك طاطي طاطــــي
انت ف وطن ديمقراطـــــــي

لماتلاقي بـــــلاد الـدنـيـــــــا
فيها البني آدم حــــاجة تانية
وانت في الطبقات الـــــــدنيا
قرد مسلسل أو وطواطــــي
طاطي راسك طاطي طاطـــي
انت ف وطن ديمقراطــــــي

لما الجهلة يبــــــقوا أمــامــك
أو فوقك ماسكــين ف زمامك
ويسوقك ع الهــلكة إمامك
تشرب م السم السقـــــراطي
طاطي راسك طاطــــي طاطي
انت ف وطن ديمقـــــــراطي


لمــــا الكلـــمة تكون بتدينـك
لما تخبي ف قلـــــــبك دينــك
لما الذل أشوفه ف عيـــــــنك
هات إحباطك على إحباطــــي
طاطي راسك طاطي طاطـــي
انت ف وطن ديمقراطــــــي
انت ف وطن ديمقراطـــــــي

okkamal
28-06-2008, 11:09 AM
ناح النواح و النواحة
على بقرة حاحا النطاحة
و البقرة حلوب .. تحلب قنطار
لكن مسلوب .. من أهل الدار
و الدار بصحاب .. و حداشر باب
غير السراديب .. و بحور الديب
و غيلان الدار .. واقفين بنهار
و ف يوم معلوم ... عملوها الروم
زقوا الترباس ... هِربوا الحراس
دخلوا الخواجات .. شفطوا اللبنات
و البقرة تنادي .. و تقول يا ولادي
و ولاد الشوم ... رايحين ف النوم
البقرة انقهرت .. م القهر انصهرت
وقعت بالبير .. سألوا النواطير :
طب وقعت ليه ..؟
وقعت م الخوف
و الخوف يجي ليه .. ؟
من عدم الشوف

و قعت م الجوع و م الراحة
البقرة السمرا النطاحة
ناحت مواويل النواحة
على حاحة و على بقرة حاحا

********************


شرفت يا نيكسون بابا
يابتاع الوتر جيت
عملوا لك قيمة وسيما
سلاطين الفول والزيت
فرشوا لك أوسع سكة
من راس التين على مكة
وهناك تنفذ على عكا
ويقولوا عليك حجيت
ما هو مولد ساير داير
شيلاه يا صحاب الييت

جواسيسك يوم تشريفك
عملولك دقة وذار

وبواقي الزفة عناكب
زاحفين على حسب الصيت
ما هو مولد ساير داير
شيلاه يا صحاب البيت

عزموك فقالوا تعالى
تاكل بمبون وهريسة
امت انت لانك مهيف
صدقت ان احنا فريسة
طبيت لحقوك بالزفة
يا عريس الغفلة يا خفة
هات وشك خذلك تفه
شوبش من صاحب البيت
واهو مولد ساير داير
شيلاه يا صحاب البيت

خد منى كلام يبقالك
ولو انك مش حتعيش
لاحجول اهلا ولا سهلا
ولاتيجي ولا ماتجيش
ليه ليه؟؟
بيقولوا اللحم المصري
ماطرح مابيسري بيهري
وده من تأثيرالكشرى
والفول والسوس ابو زيت
واهو مولد ساير داير
شيلاه ياسى صحاب البيت

همس الزيادي
30-06-2008, 10:48 PM
استاذي احمد



يا يسلمـ لي قلبكـ يا ربي


كنت رح موت تا اقراها


*·~-.¸¸,.-~*(( البتـــــاع )) *·~-.¸¸,.-~*


لأني سمعتها منه في برنامج هاله شوو


و ما لقيت كتاب هي يه




سلمت لي يا ربي


استرسل يا رائعنا استرسل


ونتابع اعمال عبقري العامية



.
.

هـ م ـس

okkamal
01-07-2008, 10:06 AM
^&)§¤°^°§°^°¤§(&^همس ^&)§¤°^°§°^°¤§(&^

اشكر لك مرورك
ويمكن انا احساسى بالاشعار دية عالى جدا
وخصوصا ان انا سمعتها حية بصوت الشيخ امام
فى فترة السبعينات وكان اللى يحضر حفله او يحصل على شريط
منها كان يبقى معاه حاجة غالية جدا ..
وكنا نتبادل تلك الشرائط سرا
وكأننا نحمل مخدرات لان وجود شريط واحد
للشيخ امام معكِ كان كفيلا ان يكون سببا
فى اعتقالك اعواما كثيرة فى غياهب السجون

عموما انا كتبت القصيدة دية من حلقة هاله شو برده
دمت بود

عبدالله الفهمي
01-07-2008, 10:26 AM
ألف شكر لك أيها القدير

ما أغزر العطاء

وتميز الوفاء

لك التقدير والاحترام

okkamal
01-07-2008, 04:25 PM
اخى شقيق البوح
اشكر لك مرورك الكريم
وهناك اضافة جديدة للموضوع
انقلها كما وجدتها على صفحات النت

okkamal
01-07-2008, 04:27 PM
أنا الفاجومي ... مواطن غلبان .. شايل في قلبه ... وطن الاسم ... أحمد فؤاد نجم .. المهنة ... شاعر النوعية ذكر ... وفوق دا كله باتمتع بجنسية مصر العربية .. ولا تتعجب يا أخي .... إنها إرادة الله ...!!! اللي شفته حاقوله ,,, من طقطق لسلامو عليكو ... عجبك كلامي ... اشتري ، وأهل زمان يقولوا الشاري كسبان والبايع خسران . ما عجبكش ... بين الشاري والبايع .. يفتح الله . وربك رازق البعض من البعض .. وغاني البعض عن البعض .... الله يرحمك يا أمه ..."


حالة فريدة في بساطتها لا تتكرر بين المبدعين فهو على حسه المرهف صورة من رجل الشارع بكل تفاصيله اليومية وبحياته الساذجة الذي أكسبته الطبيعة تلقائيتها وبوعيه الكامل للحياة القاسية التي غلفته والذي عبر بالعامية عن كل أوجه الحياة .

ولد الفاجومى أحمد فؤاد نجم صاحب العينين الخضراوين في "عزبة نجم" بالزقازيق يوم 22/5/1929 توفى والده وهو في السادسة من عمره ، وعاش نجم مع أفقر فقراء مصر من الريف إلى العاصمة في "حوض آدم" بجوار الأزهر الشريف في حي الغورية وهو حي قديم تهدم تماما بفعل الزلزال وقد أعطته الحكومة شقة في منازل الإيواء التي تم توزيعها على المتضررين من الزلزال ، وقد عرف الحياة القاسية منذ صغره ولازمه الفقر حتى الآن بالرغم من شهرته .

وبدا حياته العملية كعاملاً في سكك الحديد في ( 1951-1956) ثم عمل طوافاً بريدياً واكتشف في طوافه حجم القهر الواقع على الفلاحين"، وفي عام 1959 انتقل من البريد إلى النقل الميكانيكي في حي العباسية .


وبدا حياته العملية كعاملاً في سكك الحديد في ( 1951-1956) ثم عمل طوافاً بريدياً واكتشف في طوافه حجم القهر الواقع على الفلاحين"، وفي عام 1959 انتقل من البريد إلى النقل الميكانيكي في حي العباسية .

وفى1962 خرج أحمد فؤاد نجم من سجنه ليلتقي بالشيخ أمام عيسى الملحن الفقير الضرير رفيق الطريق وقد عبرا سويا عن كل قوى التغيير في المجتمع في الشوارع في المصانع وبين الطلاب في الجامعات ، وتعاقد الثنائي نجم - إمام على أن يكتب أحدهما وأن يغني ثانيهما وهكذا كانا متلازمين في كل شئ وحتى في السجن اللذان كانا يدخلاه سويا ويخرجان معاً أو منفردين ليعاودا النضال ، وبدأت حياتهما معا في حوش آدم وقد نجحا في إثارة الشعب وحفز هممه قديما ضد الاستعمار ثم ضد الديكتاتورية الحاكمة ثم ضد غيبة الوعي الشعبي، ويقول نجم عن رفيق حياته انه(أول موسيقي تم حبسه في المعتقلات من أجل موسيقاه وإذا كان الشعر يمكن فهم معناه فهل اكتشف هؤلاء أن موسيقى إمام تسبهم وتفضحهم) وقد انفصل هذا الثنائي بعد فترة واتهم الشيخ إمام قرينه أحمد فؤاد بأنه كان يحب الزعامة وفرض الراى وانه حصد الشهرة بفضله ولولاه ما كان نجم ولكن هذا هو القدر أراد أن يحرمنا من ثنائية جميلة أمتعت الجمهور العربي استمرت طوال 35 عاماً قبل وفاة الشيخ إمام .

ويقول احمد فؤاد نجم عن نفسه أنا فلاح مصري مواطن عربي منتهك الأرض والعرض مكبل ومطارد ، أنا حفيد الفلاح الفصيح فلاح مصري فاهم كل حاجة ولا أستطيع أن أبلع لساني ، واحمد فؤاد نجم لا تسطيع فصله عن العالم المحيط وعن المجتمع البسيط وان تدرك مدى حب الناس له من أصدقاءه المحيطين به .

وأحمد فؤاد نجم الشاعر المنطلق المندفع كثيرا والذي لا يخشى القوانين ولا القيود في سبيل قول ما يراه ويعتقد فيه والذي تظاهر للمرة الأولى سنة (1946) وكان لا زال في السابعة عشر من عمره مع (90) ألف عامل مصري ، وقد سجن تقريبا طوال فترة رئاسة الرئيس السابق محمد أنور السادات يقول إن صحراء الوطن العربي انتقلت من الأرض إلى عقولنا فالإنسان العربي متصحر ولا يمكن الإبداع تحت كل هذه الضغوط وترسانة القوانين المقيدة للحريات في الوطن العربي وأنظمة الحكم الفاسدة ويقول عن نفسه انه مجنون لذلك أبدع ولكن ليس كل الناس مجانين و كل إنسان موهوب في اتجاه لكن الخوف والرعب قاتل الناس.
ويرى أحمد فؤاد نجم أن العامية أهم شعر عند المصريين لأنهم شعب متكلم فصيح وأن العامية المصرية أكبر من أن تكون لهجة وأكبر من أن تكون لغة فالعامية المصرية روح وهى من وجهة نظره أنها أهم إنجاز حضاري للشعب المصري واحمد فؤاد نجم شاعر متدفق الموهبة فقد ألف العيد من الاغانى والتي تعبر جميعها عن رفضه للظلم وحبه الفياض لمصر واستيعابه الكامل للواقع الأليم .

ويرى الفاجومى إن الثقافة الحقيقية تكون من الشارع والناس وليس من الكتب وبالرغم من ذلك كانت للشاعر المبدع قراءاته العديدة والتي بدأها بقراءة القران الكريم وحفظه وقرأ كتاب "الأمل لمكسيم غوركي" وقرأ معظم كتب المسرح العالمي وعشق المتنبى وببرم التونسي و ابن إياس والجبرتي كما قرأ العديد من الروايات المترجمة لديستوفسكى وتشيكوف ومبدعينا الكبار طه حسين وتوفيق الحكيم وغيرهم. وقال عن فؤاد حداد "لو أنه هناك أكاديمية لشعر العامية المصرية هيكون حداد عميد الأكاديمية" أما عن صلاح جاهين فيقول "أنا أسميه الطفل الإلهي هو مجمع عبقريات وبسيط بساطة الفلاح المصري ومجروح وطفل مثل أي مصري حقيقي وقال عن الابنودى انه يعرف طريقه جيدا وهو طريق السلطة .

وأحمد فؤاد نجم له خمس زيجات وقد سبق له الزواج من صافيناز كاظم وعزة بلبع وسونيا مكويو الجزائرية ويقول عن تعدد زواجاته أنا لم اندم على شئ كل منهن تجربة استفدت منها ، وقد بدأ في كتابة مذكراته والتي تحمل عنوان فاجومى الأول والثاني .

وقد تردد عن الفاجومى انه يكتب قصائده وهو تحت تأثير المخدر ولم ينفى ذلك بل قال ليست شائعة لكن بالطبع ليس شرطا للكتابة فشرط الكتابة الوحيد أن أكون على قيد الحياة.

وفى العام الماضي 2001جمعت تجربة جديدة الشاعر المصري الشعبي احمد فؤاد نجم في قصيدته الجديدة "عودة إلى الماضي" والملحن يحيى غنام وفرقته الموسيقية التي تحاول تقديم موسيقى مغايرة ، وتعتبر هذه التجربة الأولى من نوعها لنجم في تقديم قصيدته غنائيا على أنغام موسيقى حديثة تجمع بين الجاز و الروك والمقامات الشرقية التي تتميز بها التجربة الموسيقية ليحيى غنام.


وقد فازت أول أعماله الشعرية والتي تحمل عنوان "صور من الحياة والسجن"بالجائزة الأولى في مسابقة نظمها العقاد وقد كتب فؤاد مسرحيات عجايب - شلتوت العظيم - لولي وغيرها ، وقد عشق فاجومى مصر كما عشقته وعشقه أهلها وقصيدته (يا مصر) التي كتبها من المعتقل في 1970 يظهر فيها هذا الحب والذي يقول فيها :
فلاحينك هما هما
فلاحين رمسيس وخوفو
جيش
لا عيش ولا زمزميه
في الهجيره تبل جوفه
المرض للموت يجرة
وهو ماشي
يجر خوفه
أعمي
سالك سكه عتمه
خطوته
على قد شوفه
فينك خواطر ؟
بعدت عنكم في زحام مصر القديمة اقابل ناس تانيين ؟
علي مسئوليتي؟


حوار مع نجم



هواء بارد فى صيف مكدس بالعرق.. يشبه صدمة فى هذا المكان.. تدخل، غرفة فقيرة ومتسعة على »سطوح« إحدى مساكن الايواء بجبل »المقطم«، يجلس هو وحوله جمع من الأصدقاء، لا تستطيع أن تميز ملامحه وسط كثافة دخان السجائر »والشيشة« وصوت الكلام والغناء والهمهمة. قلعة دافئة من المشاعر الإنسانية يحتمي بها وتحتمي به، لذا يمكنك أن تعتبر الشاعر أحمد فؤاد نجم حالة فريدة فى بساطتها.. لا تتكرر تقريبا بين المبدعين فهو على حسه المرهف إلا أنه صورة طبق الأصل من رجل الشارع بكل تفاصيله اليومية.

* من هو »نجم«؟ ـــ فلاح مصرى، مواطن عربى منتهك الأرض والعرض مكبل ومطارد ومضطهد مثل مئات الملايين العرب، وهم كثرة لكن مع »قلة بركة« على رأي أمي. شوف طريقة حكمنا وسكوتنا العجيب. أنا واحد من هؤلاء. * كلامك عن »نجم« المواطن، فماذا عن ذاتك الخاصة بعد تخليصها من المجتمع والسياسة وصراعهما؟ ـــ لا يمكن أن أنفصل عن الواقع. بإختصار أنا حفيد الفلاح الفصيح. فلاح مصرى فاهم كل حاجة ولا أستطيع أن أبلع لساني مثلما قالت أمي وهي دي الحدوتة.
* ماهي المشاعر التى تسيطر عليك الآن؟ ـــ أكره الظلم، أخاف أن أظلم. أحب العدل والناس والأرض الخضراء. أكره الصحراء جدا. * لكن أرض العرب كلها صحراء؟ ـــ لذلك أكره مافيها، أكره كونها صحراء غير قابلة للتغير: أنا زرت أغلب الوطن العربي المغرب - ليبيا - عدن - سوريا - لبنان وفي مرة سألت العقيد القذافى: تفتكر ربنا أعطانا وطن لا نستحقه؟ قال حتى الآن نعم.. وأنا أعجبت بكلامه. لكن عموما يظل لدي الأمل لأنه لا يمكن المصادرة على المستقبل أو نسحب خيبة جيل على جيل آخر.

* هل انتقلت الصحراء من الأرض إلى عقولنا؟ ـــ الصحراء داخل القلوب.. الإنسان العربي متصحر ولا يمكن الإبداع تحت كل هذه الضغوط وترسانة القوانين المقيدة للحريات فى الوطن العربي وأنظمة الحكم الفاسدة، كيف نبدع إذن؟
* لكنك أبدعت تحت نفس الظروف؟ ـــ مجنون.. وليس كل الناس مجانين، إنما لو المناخ العام حرية سيكون الجميع مبدعين - كل إنسان موهوب فى إتجاه لكن الخوف والرعب قاتل الناس. هو المخترع مش مبدع.. هل لابد أن يكون المبدع كاتبا أو شاعرا، العامل و »الصنايعى« كلاهما مبدع، لو نظرت إلى مستوى الصنايعية المصريين من 50 عاما وقارنته باليوم ستجد تدهورا شديدا.. لأن أى واحد يشتغل فى أي حاجة لا يوجد حب للعمل، وأنا في وجهة نظري أن الفنان لو متوسط الموهبة ويحب عمله سيكون فنانا عظيما، لا يوجد لدينا تخصص لأن مناخ العرب جميعا سيئ وضد الحرية والإبداع. ونحن فقط نسبح بحمد الحاكم ومجرد مايحدث ذلك سيختفي سحر الفن والإبداع تماما.

* بعيدا عن قضاياك العامة، من هؤلاء المحيطين بك والمقيمين بشكل متكرر فى غرفتك الخاصة؟ ـــ هؤلاء جيراني وأصحابي من »حوش قدم« قدمنا معا نسكن مساكن الزلزال. لأن »حوش قدم« كان حيا عجوزا وتهدم تماما.. وأنا سعيد بذلك لأن بيتى هناك كان على وشك الانهيار. وبعد الزلزال نقلونى إلى هذه الشقة.. كنت (هانام) في الشارع.
* مادمت ذكرت »حوش قدم« إذن لابد من الكلام عن الشيخ »إمام عيسى«.. لماذا انفصلتما بعد هذه التجربة الفريدة؟ ـــ الإجابة على هذا السؤال صعبة جدا ولا أقدر عليها. * لماذا؟ ـــ لأنها تجربة انتهت، إنما يظل الشيخ »إمام« فنانا عظيما خدم أمته وخدم الموسيقى وإنحاز للفقراء حتى موته.. »إمام« أول موسيقي تم حبسه فى المعتقلات من أجل موسيقاه.. وإذا كان الشعر يمكن فهم معناه. فهل اكتشف هؤلاء أن موسيقى إمام تسبهم وتفضحهم.. تجربتي مع إمام هامة جدا والآن هي ملك للناس.

* ما رأيك فيما يقال بأنك حصدت الشهرة بفضل الشيخ إمام ولولاه ما كان »نجم«؟ ـــ أنا لا أقول إلا أننى وإمام خدمنا الفن الشريف معا وعملنا بداية مرحلة للغناء المختلف، صحيح أنهم الآن يحاصرونها بالتجاهل والصمت. لكني على ثقة أنها ستفرض نفسها وتكون السائدة فى يوم من الأيام. لأن الفن لا يموت.. وهناك بشائر على ذلك.. هناك مجموعات من الشباب والفرق الخاصة تقوم بغناء ماقدمناه أنا و »إمام« وليسوا فى القاهرة وحدها.. أنا من يومين كان عندي شباب من فلسطين وقالوا ان هناك فرقا كثيرة تغني للشيخ إمام.. اللي عند الناس لا يضيع.. ولا تستطيع كل الأنظمة أن تفتش عنه فى القلوب.

* لكن هل صادفتك تجارب مشابهة لما فعلته أنت و »إمام«؟ ـــ هناك تجربة »جمال بخيت« وفاروق الشرنوبى. لكنها لم تنجح، لا يمكن أن يكون هناك وهنا فى نفس الوقت.. هما لعبا على شغل السياسة وفى نفس الوقت سوق الشرائط الكاسيت.. ففشلا.. لكننى والشيخ إمام كنا متفرغين تماما ولم نكن نأخذ مقابل.. صاحب بالين كداب.. إما أن تكون مع الناس أو تكون مع الاعلام هذه معادلة محسومة.

* قلت ان التجربة أصبحت ملك الناس. فمن حقهم إذن أن يعرفوا لماذا انتهت بانفصالك عن »إمام عيسى«؟ ـــ يعني، سفر باريس لخبط الدنيا.. وأنا كنت عارف وأشعر بذلك، وقلت لإمام بعدم رغبتي فى السفر. * يقال ان الخلاف كان بسبب الأجر المادي؟ ـــ لا أستطيع أن أقول ذلك حتى لا أهين صديقي الشيخ إمام لكنه وقع ضحية مؤامرة وضحكوا عليه. * من الذى ضحك عليه؟ ـــ كثيرون، منهم الأخ ياسر عرفات والمخابرات الجزائرية والمكتب الفرنسي عن طريق مندوب تونسي اسمه الصادق بوزين وتقريبا أقنعوه بالإنفصال. * ما الذى حدث تحديدا، هل تهرب من الاجابة الواضحة؟ ـــ قلت اننى لا أريد أن أسيئ لإمام لكن ماحدث أنه فجأة قال لي كفاية كده وقرر عدم العمل معي مرة أخرى ولا أعلم السبب حتى الآن.. وهو مات وسره معه. لكن عموما هذا من حقه وأى تجربة تنتهي والموظف يخرج على المعاش.

* لكن الفنان ليس موظفا ولا يحتاج للخروج على المعاش؟ ـــ هذا كان رأيه.

* بعد »إمام« هل وجدت من تكمل الطريق معه؟ ـــ لم يكن هذا الطريق مطلوبا وقتها.. كان المطلوب الابداع فى طرق ومجالات أخرى.. لذلك كتبت مسرحيات عجايب - شلتوت العظيم - لولي.. وغيرها.. وبدأت فى كتابة مذكراتي فاجومى.. الأول والثاني، يعني نفترض ان الشيخ إمام أو أنا انتقلنا إلى الرفيق الأعلى قبل أن ننفصل كانت التجربة ستنتهي وهذا طبيعي وعلى من يبقى أن يستمر فى طرق أخرى المهم أن نتواصل مع الناس بأي شكل من أشكال الإبداع.


* جلساتك الغنائية مع »إمام« كان يحتشد بها المثقفون، أين ذهبوا الآن؟ ـــ عقبالك هاجروا لـ »يجيبوا فلوس«، عموما »كويس مش وحش«. * هل تلوم عليهم؟ أنت أيضا اقتربت جدا من الرأسمالية الجديدة فى مصر؟ ـــ ياريت لم أكن لأعيش فوق السطوح.

* وماذا عن علاقتك بنجيب ساويريوس وحفلته الخاصة بك؟ ـــ كل ماحدث أن أصدقائى أرادوا أن يحتفلوا بعيد ميلادى الـ 70 وهم عمار الشريعى، وفردوس عبدالحميد ومحمود حميدة وعزة بلبع وحاولنا أن نؤجر مسرح الأوبرا لكنهم رفضوا والدكتور مصطفى ناجى قال لابد من موافقة الأمن لا أعرف لماذا.. بعدها تطوع ساويريوس وقال خدوا السينما بتاعتى.. شكرا طبعا.


* ومارأيك في هذه الطبقة من رجال الأعمال ساويريوس وغيره؟ ـــ هؤلاء مصريون ويشتغلوا فى البلد »كويس«.. أنا زرت مدينة العاشر من رمضان ووجدت انجازات. »يلا نحط« إيد فى إيد و »نزق« البلد إلى الأمام. * كل جماعة الاشتراكية القديمة أصبحوا عمالقة الرأسمالية الجديدة.. مارأيك؟ ـــ جميل.. ياريت يكون فى البلد مليون رأسمالي يفتحوا مليون مصنع.. ياريت.. كل الذي يهمنى أنا أرى 50 طلعت حرب فى البلد.

* فى فترة من الفترات كنت داخل المؤسسة، صحيح؟ ـــ لا طبعا، عمري ما كنت فى إطار المؤسسة. * لكنك كنت موظف وتعمل مع يوسف السباعى. ـــ لا. منظمة التضامن مش تبع الحكومة المصرية.. لكني عموما كمواطن غصب عني تابع للسلطة وليس بإختياري وإنما كفنان عمري ما كنت داخل السلطة ولا تابع لحزب من الأحزاب. * بإختصار مارأيك في السادات وعبدالناصر؟ ـــ عبدالناصر مختلف تماما عن السادات. »وناصر« كان صاحب حلم وطموح ووطنية مشرفة.. السادات سجننى طوال فترة حكمه. كل ما أخرج من المعتقل أرجع مرة أخرى. السادات لم يكن بطل الحرب والسلام.. بطلها الحقيقي هو عبدالعاطي صائد الدبابات وزملاؤه الجنود.. الأرض لم ترجع بكلام السادات لكن بدماء الشهداء الذين لا يذكرهم أحد.

* والآن؟ ـــ الآن نحن في مرحلة هلامية غير مفهومة.. عبث.. تماما مثل مسرح العبث اللي طلع فى أوروبا بعد الحرب العالمية الثانية نعيش الآن مرحلة العبث.. كل يوم نسمع عن مسئول يسرق وينهب ولا أحد يحاسبه.. زمان كان المجرم يتم تجريسه أي يركب على حمار بالمقلوب ويتم إعلان فضيحته في الشارع.. الآن نسمع عن السرقة ولا نعرف جزاءها - من يوم ما السادات قال اللي يكسب يكسب بس يدينى حقى والمجتمع فلت.. السمك الكبير يأكل الصغير، وأنا أعرف صديقة فرنسية سألتني: يانجم بلغة الكمبيوتر والحسابات والأرقام مافيش دولة عندكم أو عند العرب كيف تعيشون. قلت لها: إنتوا عندكم حاجة اسمها بركة دعاء الوالدين.. لم تفهم.. فقلت لها عندنا حاجة اسمها بركة دعاء الوالدين وبها فقط نعيش. * نبتعد عن السياسة وهمومها، هل لك علاقة مباشرة بأجيال الشعر الجديدة؟ ـــ طبعا. وأنا حريص على الكلام معهم أسمعهم كثيرا لأنهم فى حالة كبت وقرف.. فالذي يجلس على الكرسي لا يريد أن يتركه حتى فى الشعر.. والشباب لا يجد من يسمعه.. وبعد فترة أطلب منهم أن يسمعوني لأنقل لهم خبرتي. لأننى لن أعطيها أبدا للإعلام الرسمي أو المؤسسة. * ما رأيك في شعر »العامية« الآن؟ ـــ صراحة أنا مقصر فى متابعة أعمال هذا الجيل بشكل كاف لكنى واثق أنه سيكون هناك جيل بديل مليء بالمبدعين والشعراء. لأن العامية أهم شعر عند المصريين لأنهم شعب متكلم.. احنا شعب غناء. وإلا حاول أن تتصور مدة 20 عاما تكلفها بناء الهرم هل كانت فى صمت. بالطبع لا الهرم بني بالغناء.. نحن شعب متكلم فصيح.. والعامية المصرية أكبر من أن تكون لهجة وأكبر من أن تكون لغة.. العامية المصرية روح.. وأنا من وجهة نظري أنها أهم انجاز حضاري للشعب المصري.. والشاب يقول لي عن حاجة اسمها الشعر الحر بالعامية أو قصيدة النثر العامية أنا لا أعرفها.. لكن أرفض مهاجمتها.. نهاجمها ليه.. دعونا نترك التجربة ربما تنجح.. ألا يكفي الموانع والقيود التي يعانيها الشباب.. كمان هنكتم نفسهم بالمقولات الباردة يجب ألا ننسى أننا سلمناهم الوطن وهو مهلهل ومدمر تماما.. المفروض أن نخجل من أنفسنا.. ولا نكون أوصياء عليهم.
* ثقافتك الحقيقية من الشارع والناس أم الكتب؟ ـــ طبعا من الناس والشارع والحمد لله تكفيني لكي أرى بوضوح وأعرف عدوي وصديقي وأنا ابن مين وأنتمي لمن وضد من. * وثقافة الكتب؟ ـــ طبعا الكتاب غير محرم علي.. وعموما أول كتاب قرأته وحفظته هو القرآن الكريم.. والكتب الأخرى أولها رواية الأم لجوركي ولم أفهمها أول مرة بعدها قرأت تقريبا أغلب كتب المسرح العالمي. وفي الأدب العربى عشقت المتنبى وعم بيرم التونسي و ابن اياس والجبرتى.. وروايات مترجمة كثيرة ديستوفسكى وتشيكوف ومبدعينا الكبار طه حسين وتوفيق الحكيم وغيرهم. * لم تذكر فؤاد حداد وصلاح جاهين؟ ـــ قرأت لهما فى وقت متأخر.. وكل منهما يحتاج لكلام طويل لا ينتهى. فؤاد حداد أستاذ الأساتذة.. يعني لو أنه هناك أكاديمية لشعر العامية المصرية هيكون »حداد« عميد الأكاديمية.. وفى رأيي أنه لا يقل شاعرية عن عبقرية الفصحى والمتنبي وأبوتمام وغيرهما.. وهو صاحب اختراعات وأشهر كشاف لمعانى الكلمات والتراكيب وشعره عظيم لكنه ليس بسيطا.. هو غابة ومتاهة. * حداد قال أنا والد الشعراء فؤاد حداد مارأيك؟ ـــ بالطبع كما قلت هو شاعر عظيم وله تلاميذه لكننى لست واحدا منهم. أنا تلميذ الناس وتلميذ أمي ولم أتتلمذ على يد أحد من الشعراء.

* وماذا عن »جاهين«؟ ـــ كان أقرب للشارع. أنا أسميه الطفل الإلهى هو مجمع عبقريات وبسيط بساطة الفلاح المصري ومجروح وطفل مثل أي مصري حقيقي.. يكفي أن أذكر له إحدى الرباعيات: أنا قلبي مزيكا بمفاتيح من لمسة يغنيلك تفاريح مع إني مافطرتش وجعان ومعذب ومتيم وجريح * جاهين مات بعد وبسبب الهزيمة، وعلى العكس ظهرت أنت وبدأت إبداعك. لماذا؟. ـــ جاهين سقط مشروعه بالكامل ورهانه، والذي يقول أن جاهين كان يكتب أشعاره العظيمة خوفا أو تملقا لعبدالناصر فهو هذا الكلام العاشق لا يخرج إلا بحب وإيمان وجاهين كان مؤمن بما يقول. * وهل تعتبر الأبنودي إمتدادا لهما؟ ـــ لا، الابنودى طريقه مختلف تماما، ده راجل كويس جدا وعارف طريقه بالضبط من يوم ماجاء القاهرة وترك قريته بالصعيد.

* طريق أيه؟ ـــ طريق السلطة طبعا. * ماهي الأصوات الغنائية المقربة لك الآن؟ ـــ فيروز وأم كلثوم وعبدالوهاب وفي تلاوة القرآن الكريم الشيخ »مصطفى إسماعيل«. * وبمناسبة الغناء، أنت عشت طفولتك فى الزقازيق وقابلت عبدالحليم فى الملجأ. لماذا لم يغن لك عندما أصبح مشهورا؟ ـــ الظروف لم تسمح.. وعندما كنت أكتب الاغاني كنت أتمنى أن يغني لي عبدالحليم لكنه تباطأ.. ولما أصبحت شاعرا سياسيا رفضت أن يغني لي لأنه أصبح جزءا من المؤسسة أصبح فنان سلطة مثل أم كلثوم وعبدالوهاب.. استطاعت السلطة أن تقربهم لها وأصبحوا هم أنفسهم سلطة، تحول دون الأصوات الأخرى ليس فى مصر وحدها بل في العالم العربي كله.. * وإذا تكلمنا عن حياتك الشخصية، معروف أنك كثير الزواج؟ ـــ الموجودة معي الآن هي زوجتي الخامسة.. والسابقات منهن صافيناز كاظم وعزة بلبع وسونيا مكويو الجزائرية وكل منهن تجربة استفدت منها.. وأنا لا أعرف شيئا أسمه الندم.. يكفي أنني أكتسبت خبرة جديدة.

* مارأيك فى شائعة أنك لا تكتب إلا تحت تأثير »الكيف« أو المخدر؟ ـــ ليست شائعة.. لكن ليس ضروريا للكتابة. فمثلا كتبت أفضل قصائدي فى المعتقلات ولم أكن في حالة »كيف، لكنه بالطبع ليس شرطا للكتابة. شرط الكتابة الوحيد أن أكون على قيد الحياة.

تقديم للقصيدة من الشاعر:

أنا برضه لاسع وأوقات باعمل حركات عيال . وبصراحه كده ، ربنا ما بيظلمش.
يعني اللي عملوه معايا ، هوا حياقي ويمكن لغاية وقتنا هذا ما خدوش حقهم مني .

يعني مثلا أنا كنت هربان من تنفيذ عقوبة السجن لمدة سنه بتهمة إهانة السيد / رئيس الجمهورية المرحوم محمد الأنور . هو صحيح كان مقدمني لمحكمه عسكريه ، ودا مش من حقه وكان حاططني في دماغه ودا نوع من التفاهه والهبل .. لكن ما انا كمان كان لازم أكن واهمد شوية وانا هربان .
أبدا .. إن كنت انت في غيبتك كنيت أبقي انا كنيت .. يومي على الله كانوا زملائي المتهمين في انتفاضة 18 و 19 يناير سنه 1977 ينزلوا المحكمه ولما الحاجب يده علي اسمي ، يردوا العيال من القفص ، وفي نفس واحد : في السجن . والصحافه القوميه تنشر يوميا ومن غير مناسبه إن المتهم أحمد فؤاد نجم أحضروه من السجن لحضور المحاكمه ! كده يبقوا مأكلين الراجل الكبير الأونطه ومفهمينه إني مسجون .. مش أتنيل واسكت من باب على شمعتك تقيد ؟ أبدا .. كل يوم أكتب جواب _ أقل ما يوصف بيه إنه بذيء _ وأقول فيه : أنا في القاهرة ، ولو عندك جهاز أمن هاتني . واحط الجواب في مظروف عليه عنوان واسم السيد الرئيس وأبعته بالبريد المستعجل على أمل إنه يغضب على وزير داخليته ويطرده ، لإني كنت باكره الوزير ده بشكل شخصي ، ولسبب شخصي ، إنه كان شكله غبي وانا ما بطيقش الغبي ! ولما ما لقيتش فايده في نظام الجوابات .. كتبت القصيده دي . وبرضه ما جابتش نتيجه .
احمد فؤاد نجم



مع القصيدة:
استغماية


غمي عيونك
سد ودانك
إفتح بقك
قول انا فين

الشاطر فيكو
يحزر فزر
في دقيقتين
والإشطر منه
اللي يحزرها
في غمضة عين
والإشطر خالص ما يحزرش
يقول انا فين
والإشطر أشطر
اللي يبص يشوف بالعين
انا فين ؟
فيه ناس
اختلف في الموضوع
وحكاوي اتقالت
عن مواضيع
والناس لا مؤاخذة
في زمن الجوع
يتعشوا كلام
يفطروا تشنيع !

فيه واحد شافني
بلبده ولاسه
في باب اللوق
والتاني
لمحني بقفصين موز
علي باب السوق
والتالت شافني
في كاديلاك
راكب مع بنتين
والرابع
شافني ف طنطا
بابيع
بلابيع ونشوق !
وصحافه الصاوي
والورداوي
والجمال
وأباظه ولاظه
وباقي الدلاديل
والأندال
بتأكد جدا
جدا جدا بالتدقيق
إن انا محبوس
وباروح يوميا
للتحقيق!

طب اصدق مين
وأكدب مين ؟!
ماهي حاجه تمخول أيها عاقل
وانا مجنون
وباكلم نفسي
وعقلي صراحه
ماهوش مضمون
لو كنت بلبده ولاسه
وماشي ف باب اللوق
طب إيه مشاني
مفلس جدا
جنب السوق ؟!
لوكنت بدأت
كتاجر فاكهه
وبقفصين ؟
مش كنت زماني
معلم طمبه
وجوز اتنين؟

لوكنت ف كاديلاك
زي ما قال
التالت بيه
ومعايا بنات
زي الشربات
طب ح انزل ليه ؟!

لوكنت يا طنطا
بابيع بلابيع
وسطل وبخور
مش كنت زماني
مدير على جامع
أو مأمور ؟

وصحيح الصاوي
والورداوي
والجمال
حابسين أفكار الناس
في بلدنا
وعال العال
إياك قاصدين
إن انا مسجون
زي الملايين ؟
كده يبقي تمام
ولأول مره
ح اقول " صادقين "
بس انا لا مؤاخذه
وبالتدقيق
ماحصلشي معايا
ولا تحقيق !
مش حاجه تحير
طب أنا فين ؟
حزرتوا خلاص
فزرتوا خلاص ؟
عارفين
أنا فين
أنا ساكن قلبي ومتونس
بالناس
والناس الونسه كتير
ماليين القلب
وشاغلينه
سارحين في الدم
وفي التفكير
وجناين قلبي العمرانه
بالناس
الأزهار
العصافير
سايعاني
وسايعه اللي باحبه
وتساعي معايا
رفاقه كتير
شايفين انا فين ؟
الشاطر فيكو
يحزر فزر
في دقيقتين
والأشطر طبعا
حيحزرها
في غمضة عين
أنا ...... فين ؟
قصيدة "الإضراب"

تقديم للقصيدة من الشاعر:

قضيت سنه 1977 في سجن أبو زعبل بتهمة التحريض على انتفاضة 18 و 19 يناير 1977
تصور سياديك ! انتفاضة 18 و19 يناير سنه 1977 اللي شارك فيها أكتر من عشرين مليون مواطن مصري من اسكندريه لأسوان ، أنا المحرض الرئيسي بتاعها !!
طب بذمة النبي ، فيه مجد أكتر من كده ؟ مش دي اللي بيقولوا عليها تهمه لاأنفيها وشرف لا أدعيه ؟ أي والله تهمه لا أنفيها وشرف لا أدعيه . أنا يطلع من إيدي أحرض مليون بني آدم ؟
علي الطلاق بالتلاته ميري وملكي وأبو حنيفه ، دنا كنت عملتها دندره . المهم ما علينا .. خرجت من أبو زعبل سنه 1978 ولسه ما خدتش نفسي ، جوني العيال بتوع هندسة عين شمس وقالولي عاوزينك انت والشيخ إمام في حفل نهايه العام الدراسي .. قلت أيواااه . حفله في الجامعه يعني الشيخ إمام يروح على حوش آدم والعبد الفقير ع السجن لزم ! وقد كان

رحلونا على سجن طره ومعايا خمس أشبال من هندسة عين شمس . ويشاء السميع العليم إن يوم القبض علينا يكون هوا يوم الزياره الميمونه للرئيس السادات للقدس الشريف !! شوف حكمة ربنا يا مؤمن ؟ أتاري السيد اللواء رئيس منطقه سجون طره كان من الحراميه التقال ونازل غب ومرستق أموره في المنطقه ومش عايز يمشي ف متعرفيش مباحث أمن الدولة وصوه علينا ولا هوا اللي اتطوع يقرفنا من باب إعلان الولاء وإرضاء أسياده ؟ الله أعلم .. قلت له بلاش ، مفهمش .. يا ابن الحلال احنا أمانه في رقبتك وعاملنا كمسجونين احتياطيين طبقا للايحة السجون ودا أبدا راكب دماغه ، ومن مصلحته طبعا عند أسياده إن احنا نشتكي من سوء المعامله .. بس احنا بقي ما نولناهوش مرامه جهزنا مجموعه من البيانات هربناها للخارج وبدأنا إضراب عن الطعام استمر 12 يوم واتنشرت أخباره في الصحافه العربيه والعالميه وده كان مقتل السيد اللوا الحرامي لأنهم اتهموه بالغفله ونقلوه من تكية منطقة سجون طره اللي كان بالعها في كرشه .
وأثناء الإضراب كتبت القصيدة دي .
احمد فؤاد نجم



مع القصيدة:
الإضراب


باسم الإله الشعب
رب المضربين
الصايم
المحروم على مر السنين
يا منشدين الحي
حيوا حينا
واحنا هنا
ع العهد دايما مخلصين
محلا القصايد
في الشدايد .. والغنا
محلا الكلام الحب
أوقات الشقا
احنا اللي تهنا ع الطريق
من بغضنا
متفرقين
والسجن هوا الملتقي !
آه يا رفاقه
من متاهات الطريق
لما الليالي
بيتخنق فيها القمر
يمشي الصديق
في الضلمه
يخبط في الصديق
والسكه بنت الخطوتين
تاخد سنه !

إحنا النهارده فين
وكام
وبكره كام
وبعده فين ؟
في كل يوم بنزور مكان
وكل يوم
بنزيد عدد
وكل يوم
نفتح بيبان
وكل يوم
بنزيل سدد
وكل يوم
يطلع بنا
وكل يوم
ينزل هدد
وكل يوم
نحبل غنا
وكل يوم
نولد مدد
احنا كده لازم نكون
جوا السجون
برا السجون
محلا القصايد
في الشدايد والغنا
محلا العيدان الخضر
في الربع الخراب
احنا اللي تهنا ع الطريق
من بعضنا
متجمعين
بنخط صفحه في الكتاب
ملعونه قامه تنحني بالقهر
من حاكم .. وخان
ملعونه كلمه تنتني في الحلق
تهرب م اللسان
ملعونه ساعه تنحسب م العمر
يطويها الخنوع
ملعونه لقمه مغمسه بالذل
ملعونه الجبان
آه يا رفاقه
ياللي عملتوا الصلابه للحجر
بانده لكم
وسط الكآبه
والرتابه .. والضجر

يا مقربين الفجر
نوره ومطلعه
مدوا المسامع
في المجامع
واسمعوا
صرخة مغني الحي من جوف العدم
اتجمعوا
اتجمعوا
اتجمعوا
__________________
أبو العلا 90"

تقديم من الشاعر:

شرفني الفنان الكبير أسامة أنور عكاشه بإشراكي في العمل في هذا المسلسل التليفزيوني الجميل . وضاعف من سعادتي كون الموسيقار الكبير والعريق الحبيب عمار الشريعي هو الذي قام بتلحين الغناء وحتى كتابة هذه السطور يرفض تليفزيون السيد صفوت الشريف والست لطيفة التونسيه إذاعة هذا المسلسل بحجة أنه يسيئ لمصر !!

ومن باب الفلفصه قررت نشر أغاني هذا المسلسل في هذا الديوان ولا حوجه لتليفزيون لطيفة .
ويغور اللبن من وش القرد .
احمد فؤاد نجم



مع القصيدة أو الأغنية:
مقدمة أبو العلا 90


سافر غريب الدار
مشوار ورا مشوار
بلد الحبايب .. فين ؟
تاه السؤال واحتار
ومشيت كتير ورأيت
ناس ع الطريق ضايعين
ورجعت تاني لقيت
ناس ع الطريق راجعين
وعملت قلبي سبيل
يهدي الحيارى
دليل
وعشقت
عشق النيل
للخضره والنوار
سافر غريب الدار
مشوار ورا مشوار
بلد الحبايب .. فين ؟
تاه السؤال واحتار يا سكه الأحلام
يا مغربه روحي
اشكيكي للأيام
ولا أشتكي روحي
علمتي قلبي يميل
للحب
والمواويل
وحلمت حلم جميل
بالجنه
ونا في النار
شقع بقع


انا الأديب و لا تعرفنيش
تقرالي لكن ما تشوفنيش
كلامي لا هو مادهون ورنيش
و لا المعاني عليها غبار
شقع بقع يا ديل الفار

***
يا شعب مصر يا خم النوم
ما تفوق بقى و تشوف لك يوم
الثورة قامت في الخرطوم
و انت اللي نايم بالمندار
شقع بقع يا ديل الفار
***
يا شعب ثور داهية تسمك
و شيل اصول اسباب همك
عصابه
بتمص في دمك
و الاسم قال ضباط احرار
شقع بقع يا ديل الفار
***
اخدوا اليهود غزة و سينا
و بكرة يبقوا وسطينا
و الراديوهات بتغدينا
خطب و نتعشى اشعار
شقع بقع يا ديل الفار
***
الشيخ امام قال كلمة حق
و الست ثومة قالت لأ
و ابو النجوم على ودنة اندق
في المعتقل و الدنيا نهار
شقع بقع يا ديل الفار


1969م
قصيدة "عطشان يا صبايا "

تقديم للقصيدة من الشاعر:

احنا كشعب بنميل حبتين للحزن والقواق .. يعني بنتلكك عشان نقلبها غم على أتفه الأسباب .. انت مثلا مشفتش الست الوالده وهي ميته على روحها من الضحك وفجأة بلعت ضحكتها .

فيه إيه ؟ هوا الضحك حرم لكن طبيعه بقي .. احنا كده .. جايبين ده منين ؟ الله أعلم
احنا كنا في عز عز النشوه أثناء الملحمه المدهشه اللي أبدعوها ولاد مصر العتر بعد ما عبروا قناة السويس وكنسوا أرض سينا من وساخات التاريخ البشري المسماه بجيش الدفاع الإسرائيلي ، وفجأه رجعت ريما لعادتها القديمه .. حن الرئيس السادات لكاميرات التليفزيون والصحافه فقرر بدون مناسبه إنه يلقي خطاب . خير
طيب .. اتفضل يا عم إلقي .
راح متفضل ، وكعادته ، قعد يقول كلام فصيح جدا لكن مش مفهوم . كل اللي فهمناه إنه أعلن قبول مصر لوقف إطلاق النار .

ونزل الكلام على دماغنا زي الدش البارد ، وزي ما بيقول شوقي بك :


وتعطلت لغة الكلام
لاكن صافيناز قطعت الصمت وقالت:
_ مش هاين عليهم ينتصروا
دخلت حجرة النوم وقفلت على نفسي ولقيتني باكتب .
احمد فؤاد نجم



مع القصيدة:
عطشان يا صبايا


عطشان يا صبايا
وانا عاشق .. ع السبيل
عطشان
والميه ف بلدي
على عكس ما يجري النيل
والنخل العالي مطاطي
والجذع الواطي
ذليل
والريح العاكس
كابس
والريح العاطي
بخيل
والنسمه اتعكر لونها
من هم الناس
يا خليل
عطشان والنيل في بلدي
والزرع اخضر
وجميل
وانا كنت امبارح خالي
واليوم دا
صبحت عليل
عطشان ودوايا حبيبي
يسقيني العشق دليل
ودليل الحب .. عمايل
وكلام الحب جميل

وانا كل ما أقول التوبه
تغويني .. المواويل
تطرح في القلب جناين
تفقس فيها الزغاليل
عشاق يا حمام الغيه
ولا فيش قدامنا بديل
سكه ومحسوبه علينا
نمشيها
جيل ورا جيل
ع الشوك
نفرد خطاوينا
في الليل
تضوي القناديل
حوالينا قلوب حبابه
ومعانا العقل دليل
والشمس تصب صبابه
والمنبع
نهر النيل
وان لاموا علينا
يلوموا
ما لهمش علينا سبيل
ما هو شوك العشق
ملامه
والشوك
في الورد أصيل
ودوني ع السبيل
ودوني ع السبيل
قصيدة "بابلو .. نيرودا

"

تقديم للقصيدة من الشاعر:

كان لازم يحصل موقف م الراجل الكبير ذات نفسه وموقف مش أي كلام .. لأ موقف موقف .. واوعى تقول لي : حرام عليك دا برضه أب والقاتل يبقي ابنه . طب مهو المقتول برضه يبقي ابنه . وبعدين أنا لاسمح الله ما باقلش إنه يقتله راس في راس . بس على الأقل ما كانش سابه يهرب بالغنيمه وياخد مكافأه على قتل أخوه هوا القاتل قتل ليه ؟
قابيل قتل أخوه هابيل علشان مرا .. ازاي انت يا عم آدم سبته يتجوز مرات القتيل !!

آديك زرعت بإديك شجره خبيثه ونزعت فتيل الأمان من حياة الناس ، وبقي القتل أسلوب للتعامل بين البشر . وكان الكسبان فيه _ على طول الخط _ القوي ، مش صاحب الحق ، وبقينا في غابه كويس كده ؟

وبعدين أنا مش ضد إن السياسيين _ في صراعهم علي السلطه _ يقتلوا بعض من باب ( النار تأكل بعضها إن لم تجد ما تأكله ) لاكن يقتلوا العصافير ليه ؟ ويحرقوا الشجر والزهور ليه ؟ هما كانوا زرعوها عشان يقلعوها !

بابلو نيرودا أعظم شاعر أنجبته شيلي على الإطلاق ، وواحد من أعظم الشعراء اللي أنجبتهم البشريه على طول تاريخها .. كل جريمته في نظر اللي قتلوه إنه سخر عبقريته لخدمه الناس الغلابه .. وعلى نوله فضل يغزل الأحلام البمبي .. مدارس للأطفال ، ومستشفيات للمرضي ، ومصانع للعمال ، ومزارع للفلاحين ، ومسرح ، وسينما ، وجناين لكل الناس . يعني بالمختصر كده ، كان عايز يجيب الجنه من مطرح ماهي ويحطها على أرض وطنه .. دي جريمه ؟
وجريمه تستاهل القتل !
دخلوا عليه العسكر بالرشاشات والجزم الضبيشي قتلوه وحطموا أقفاص العصافير اللي كان بيحط لها الحب والميه

وحرقوا المكتبه النادره ، وحطموا أي شئ قابلوه في عش العصافير اللي هوا منزل الشاعر العظيم .

وبعد عشرات السنين ، الناس نسيت القتله ، لكن القتيل حيفضل في ذاكرة الأنسانيه للأبد لأنه انتظم فعلا في العقد الغالي .. عقد الشهدا الأبرار ، اللي قدموا حياتهم تمن للدفاع عن شرف الأنسانيه وكرامة الأنسان .
.
احمد فؤاد نجم



مع القصيدة:
بابلو .. نيرودا


شيلي البارود
حطي الوعود
والتعليلات
في المهملات

سفحوا الورود
من ع الخدود
والخضره
من قلب البنات

فين الأمان
جنب الغيلان
يا ملفقين
عصر التبات ؟

لا الجرح بات
ولا إتنسي
ولا التاريخ
والذكريات
سيدنا الحسين
اسبارتاكوس
الليندي
لوركا
عب رحيم
فلاح بلدنا اللي انشوى
قبل القيامه
في جحيم
سينا الطعينه المزمنه
ارنستو
جيفارا العظيم
خميس وبقري
والشفيع
أدهم
ومواله القديم
قطب الرجال اللي ابتلي
لما تلا الذكر الحكيم
عقد العقيق اللي اتبدر
من عهد سقراط الحكيم
زاد النهارده
وانتظم
بالدره والفص اليتيم
نيرودا
زمار الصباح
نيرودا
مزمار النسيم

صابحه الصبيه
" سانتياجو "
تشرب لبنها من غناك
اتروعوا العصافير
وهاجوا
لما نعيت البوم
نعاك
وانت الشهيد
ملو البراح
جراح تعود المجروحين
ساعتين تشاور
ع الجراح
ينشد ضهر المطعونين
تتمدد إيدهم ع السلاح
وبعزم ما في الموجوعين
تطعن في شريان الطاعون
تجهز
على الداء الدفين
الشمس تطلع بالصباح
ترمي الصباح
على كل الإبد
حاضنه البنادق والجراح
بإيد وعافقه الناي
بإيد
والشمس تطلع في النهار
فوق كل قصر
وكل بيد
والشمس تسقط
في الغروب
عن بابلوا نيرودا .. الشهيد

دواره بتعدي السنين
يا أرضنا
يا ام البنين
دواره بتعدي اللي فات
يا أرضنا يا ام البنات
كروب
حروب
محن شعوب
كلاب
عذاب
ضباب
غروب
بروق
رعود
شروق
صعود
نضال
سجال حرام
حلال
والعدل .. كان
في كل آن
هو القضية
والرهان
والارض عاشت من زمان مسرح لفرسان الميدان
سيدنا الحسين
اسبارتاكوس
جيفارا
لوركا
عب رحيم
نيرودا زمار الصباح
نيرودا
مزمار النسيم
__________________
قصيدة غزة فى قلب العرب

"

تقديم للقصيدة من الشاعر:

الغنوه دي مش لغزة وأريحا تبع الرئيس الفلسطيني أبو حطه يا بطة ودقن القطة .

الغنوة دي عشان آلاف الشهدا من كل جنس ولون .. بنات وشباب .. نسوان ورجاله ..
الغنوة دي عشان أطفال الحجارة اللي اصطنعوا القرف للصهاينة وفضلوا يرجموهم زي إبليس اللعين لحد ما دخل الرئيس أبو حطه عشان يحجز بين الطرفين وكأنه وسيط دولي نمساوي الجنسية ! الغنوة دي عشان أي إنسان بيحلم وحلمه حلال بتحرير الإنسان اللي حيحرر الأرض مهما طال الزمن .

الغنوه دي _ وقولوا عني مجنون _ عن غزة بنت فلسطين العربية ، وأنا وانتو والزمن طويل .
احمد فؤاد نجم



مع القصيدة:
غزة فى قلب العرب


ناح الحمام في الدوح
دمع البنفسج
سال
والورد
مال مجروح
من شكة الموال
قال الحمام .. ياليل
ويا عيني
ع اللي إنقال
مين يشتري الفيروز؟
غزه .. مع الدلال!

من فين يا شابه النسب
وبنت مين في الناس ؟
ومين في ناسك حسب
وعطاكي.. للنخاس!
بحرين عيونك أسى
ساقيين .. قلوب الناس
من فين يا شابه النسب
وبنت مين
في الناس !؟

قالت _ بلهجة عرب _
غزه .. في قلب العرب
حره .. وأهلي عرب
خالص
وبنت حلال

_ ألا أونا بنت العرب
للبيع
ومين قال كام ؟
سنيوره شبه القمر
مصنوعه .. للأحلام
يا حلال
على المقتدر
وع الغلابة حرام
دق الجرس بالعدد
واحد
ومين قال كام ؟
البنت من بدعها
ضحكت
ومن قلبها
عشقت
ومن وجدها
سمع الوجود زلزال

_ لايا عديم التنا
لاانت
ولا البايعين
سوق النخاسة جبر
والأهل بالملايين
أبويا باني الحرم
وامي من القدسين
ومصر
فيها الهوى
والعزوه
في الشرقين
حلفت بالمرحمه
والدم
والملحمة
والفارس اللي حمى
ما امشي
ورا الأندال
ما امشي
ورا الأندال
جنوب لبنان


إلى الخضرة ...
عيون الأهل والأوطان
وعفوا
عن سبب جهلي
تمام الإسم والعنوان
وعفوا
كوني أتشرف
باني اليوم اراسلكم
ولا أنزل منازلكم
أنا إنسان بسيط
مجهول
ماليش في الهيئه شان وكيان
لانا دكتور من الجامعه
ولا شاعر
ولا فنان
ولا محسوب من المحاسيب
ولا باتحط في الإعلان
ولا عالم
ولا عالمه
بتطلع صوري في الجرنان
أدينا في العذاب صحبه
وفوق نفس الطريق
سايرين
ومهما تبعد الصحبه
أكيد واصلين
ومتقابلين

أخويا زناتي
كان منكم
ويتكلم كتير عنكم
حكى لنا زمان
" وكان موجود "
عن الزعتر
وعن مسعود
وعن سلمان
وعن سلمي
حكاوي تشيب المولود
وعن عبله
وعبير الورد
وعن عنتر
هزيل العود
وعن إنسان
يبات إنسان
ويصبح في الصباح
طوربيد
زناتي يجز على نابه
وهو بيحكي لصحابه
ولاد الكلب دول يا ولاد
مناظر
إنما أوغاد
نهار مالمو لمتهم
برمتهم
ورمتهم
وعبوا الغدر ف سلاحهم
وسنوا سنان خيانتهم
نهارها الجو كان إسود
سواد بصفار
وجوف الأرض بيطلع
خراب ودمار
وكان يوم القيامه صحيح
على الأطفال
وع المجاريح
وكان برضك نهار أغبر
على الأندال
وعكس الريح
لأن الشهدا م الثوار
لاولوا الضهر
والأدبار
ولا خانوا الحمي والدار
عاشوا كبار
وماتوا كبار
وفوق الخد بسمتهم
دي الحاجه إللي كادتهم
ويسكت لحظة يتأمل
ويرجع تاني ويكمل
ولاد الكلب آخ منهم
يبيعوا بالدولار دينهم
ولاد الكلاب آخ منهم
حييجي اليوم وأحاكمهم
وراح مسكين
فىذات مره
ما نالش مرامه بالمره
زناتي الباقيه في حياتكم
خدوه لارناكا
مات بره
خدوه ازاي
ومات ازاي
أهم قالوا انه كان رايح
يدافع عن شرف بلده
زناتي
إللي اتولد مظلوم
وعاش محروم هنا ف بلده
خدوه قبرص عشان رايح
يدافع عن شرف بلده
ومهما نقول
ومهما نعيد
حنفتل
والسلب حيزيد
خلاصة القول ومعنى القصه والموال
سلامى للجميع واجب
نسا ورجال
خنادقكم
بنادقكم
وبرضه عشمنا فى الأتي
وهلبت القريب آتي
أخوكم فى الكفاح والهم
وبكره
فى السلاح والدم
الشاعر الأكره


أنا الأديب لما أتكلم ما باخليشى
لأني جاهل
وفاجومي
ومخ مفيشي
وأي تغيير في حياتي
ميتعبنيشي
وأنا اللي قولي على نويى
مش من بره
وأبدأ كلامي عن الأشعار
واللي زانوها
بيرم وخيرى
وكل الناس اللي صانوها
أما الكلاب عند الجواسيس
واللي خانوها
فدول كلاب
وما مبنذكروش هنا بالمره
الله الله يابدوي
هنا بالمره
***
ياعم بيرم وحياتك
واللي أماتك
وخلا الناس مآبين
عايشيين على مقالاتك
وواد مباحث يتطاول
على مقاماتك
لاجعل الشعرا الأندال
مسخه وعبره
الله الله يابدوى
هنا بالمرة
***
فى كل مولد ياشويعر
لفلفت حزام
ورقصت تبع المزيكة
وكنست مقام
وصاحبت كل الألاتية
ومشيت خدام
لكل عالمة وشبشبها
حسب الأجرة
***
حرباية يابن الحرامية
مية المية
على كل لون جاهز تركب
ع التسقية
أما انت مالح ومزبط
وابن غبية
وحصانك اللي راهنت عليه
يخسر بكره
الله الله يابدوى
يخسر بكره
***
الطبل غير الشعر يا واد
ماتهبلشي
وأى شخص يكون شاعر
مايطبلشي
ياتقول كلامك جواك
يا متقبلشي
ملعون ابوك طالع نازل
شاعر أكره
الانتخابات


شوف عندك يا سلاملم
واتفرج يا سلام
ع المدعو دومه عيسوي
وزير الإمن عام
فى الفصل الانتخابي
من مرسح السلام
سارح بالبلطجية
والهجامه القدام
عشان ضمان عبوره
من دايرة لانتقام
واتفرج يا سلاملم
على عيسوي يا سلام

- العيسوي بيه
- العيسوي بيه
- صاحب البوكسات
- العيسوي بيه
- والحبسخناتات
-العيسوي بيه
- ملك اللومانات
- العيسوي بيه
- والمعتقلات
- العيسوي بيه

- بشرى لجميع الهباشه
العيسوي
رمز الطفاشه
سبحان الله
من أومباشه
حكم المأمور يا ماشالله عليه
- العيسوي بيه
- العيسوي بيه

بشرى لجميع الحشاشه
العيسوي بيه
رمز الماشه
سبحان الله من أومباشه
بقي كل الإمن العام فى إديه
- العيسوي بيه
- العيسوي بيه

من أجل ضمان الحرية
لجميع تجار الباطنية
العيسوي بيه ميه الميه
حيخلي القرش
بربع جنيه
- العيسوي بيه
-العيسوي بيه

-خليكوا فاكرين
- العيسوي بيه
-تنتخبوا مين
- العيسوي بيه
- فليحيا أمين
- العيسوي بيه
- ابن أم أمين
-العيسوي بيه
- العيسوي بيه
- العيسوي بيه
__________________
كلمتين لمصر


كل عين تعشق حليوة
وإنتي حلوه ف كل عين
يا حبيبتي
قلبي عاشق
واسمحي لي
بكلمتين
كلمتين يا مصر يمكن
هما آخر كلمتين
حد ضامن
يمشي آمن
أو مآمن يمشي فين ؟
شابه يا أم الشعر ليلي
والجبين شق النهار
والعيون
بحرين أماني
والخدود
عسل ونار
واللوايي فى إبتسامتك
يحكوا أسرار المحار
يا للي ساكنه القصر عالي
إمتى يهنا لي المزار
كلمتين يا صبيه

طال على الانتظار
كلمتين يا مصر يمكن
هما آخر كلمتين
حد ضامن
يمشي آمن
أو مآمن يمشي فين
قصرك المسحور غيلانه
أغبي من دود الغيطان
بعد مص الغصن لاخضر
ينحتوا عضم العيدان
وإللى خلا الارض خضرا
وإللى خلا الدار أمان
عاش بجوعه ملو جوفه
مات بخوفه م الغيلان
روح الغلبان ما قالشي
عن شقا العمر إللى كان
كلمتين لمصر يبقوا
هما آخر كلمتين
حد ضامن يمشي آمن
أو مآمن يمشي فين
آدي كلمه من عذابي قلتها لك
باقي كلمه

من حنيني صنتها لك
فى الضلوع من دنيا ظالمه
كنت خايف يلمحوها
يقتلوها ف سكه ضلمه
شقشقت والنور بشاير
زهرة الصبار يا سلمى
يا نسيم الشوق يا طاير
خد لمصر الصبح كلمه
طول ما يبقي الركب ساير
بالبصاير والعنين
يبقي ضامن
يمشي آمن
يبقي شايف
يمشي فين



سجن شبين القناطر / 1973
نيكسون جاء


أب ت ث جح
ألف باء
جونسون روح
نيكسون جاء
قولوا هأوأو
أو قولوا هاء
على صحافتنا
الغير غراء

ذات صباح
يا فتاح
بالجرانين على ريق النوم
جم على سهوه
كبسوا القهوه
وابتدأوا ف تضييع اليوم
إللي يقول النصر نميس
ينفع تاكسي
ويمشي رميس
وإللي يقول الفورد يا بيه
أجعص من أجعصها جعيص
وإللي يقول جونسون دا حمار
راجل
عقله عقل صغار
راجل تيس
من غير حيث
ينصب ألف جنازه بطار
بس اهو ارح
وحنرتاح
وحنتبحبح بقي ونقول
يخرب بيته
ويدلق زيته
ويعيش نيكسون لنا
على طول

نيكسون عال
ومش بطال
وإللي يقول غير كده
مقفول
شفت كلامه
إلا كلامه
صح كلام راجل مسئول
ولا عنيه
يا ختي عليه
فيهم *** ماهوش معقول
وإللي يقول يا بقر يا شراكسه
نيكسون ماله ومال النكسه
وإللي يقول بلوتنا كبيره
وإللي يقول فضوها سيره
وإللي يقول مين مسئول
وإللي يقول
وإللي يقول
شوفوا بقي يعني
ما تفلقونيش
آدى صحافتنا
وغيرها ما فيش
مش عاجباكو ما تلومونيش
قولوا هأو أو
أو قولوا هاء
على صحافتنا
الغير غراء
السيما


شوف عندك يا سلاملم
واتفرج يا سلام
أفلام القرع كوسه
حتقدم فيلم خام
من مخرج الروايح
ومسبب الزكام
عن قصه واقعية
من تشخيص المدام
والفيلم لجل خاطرك
واخد مليون وسام
واتفرج يا سلاملم
ع السيما يا سلام

الناس ملهية وساكتة
والصاله بتشغى عيون
والفيلم مطلع ريحه
والناس مش لاقيه لمون

عيل فرحان بشبابه
ومغرق شعره صابون
مشكلته .. ما بيخلفشى
ومراته كمان بتخون
ودلال بتحب عطيه
وعطيه جدع مجنون
لازق ف زبيده التشه
أخت الأستاذ مأمون
اللي مراته ام قداره
أخت محمد سعدون
جوز تانت ماريكا الهبله
اللي مرافقه المأذون
واللي معلق نبويه
بنت الأستاذ مأمون
__________________

جائزة نوبل


شوف عندك يا سلاملم
واتفرج يا سلام
مواطن
شخص عادي
مالوش أي اهتمام
ومبارك الخيانه
ومسميها السلام
وف يوم قرا الجرايد
تاريخ ما اعرفش كام
من يومها يا ضنايا
بيشقلب فى الكلام
واتفرج يا سلاملم
على شقلب يا سلام

لما محانم جيبن يا دخ
زايجة لوبن
يعنى مناحم بيجن
ياخد جايزة نوبل
تبقى النوديا
يعنى الدنيا
ماشيه بتحدف بالمندار
يبقى الشهر اتناشر ساعه
يبقي اليوم
ليلتين ونهار
يبقى القاتل
شخص ضحية
والمقتول مجرم جبار
شفتوا إزاى ؟
أما صحيح الطب اتقدم
وحنا ما وصلتناش أخبار
أيوه يالجنة لوبن بيه
قاعدة ازاى بتلجنى إيه
أنا مش فاهم حاجه صراحه
لما القاتل يا خد جايزه
كده من دون تلبيخ وأباحه
يبقي
يا إما اللجنه دى بايظه
أو لا مؤاخذه
رئيسها حمار
يبقي يا لجنه يا عره يا كوسه
جتنا وجتكو ستين حوسه
يبقي ف هذا الزمن المايل
ياما حتجري علينا هوايل
تبقي اللكلمه بدل الكلمة
والكاتب يمسك منشار
يبقي الراعش
يعنى الشاعر
يسكن شقه ف بيت
فى قصيده
يكتب فول
ياكل أشعار
يعيش أهل بلدي


يعيش أهل بلدي
وبينهم ما فيش
تعارف
يخلي التحالف يعيش
تعيش كل طايفه
من التانيه خايفه
وتنزل ستاير بداير وشيش
لكن فى الموالد
يا شعبي يا خالد
بنتلم صحبه
ونهتف .. يعيش
يعيش أهل بلدي

يعيش المثقف على مقهى ريش
يعيش يعيش يعيش
محفلط مزفلط كتير كلام
عديم الممارسه
عدو الزحام
بكام كلمة فاضيه
وكام اصطلاح
يفبرك حلول المشاكل قوام
يعيش المثقف
يعيش يعيش يعيش
يعيش أهل بلدي

يعيش التنابله
فى حي الزمالك
وحى الزمالك
مسالك مسالك
تحاول تفكر تهوب هنالك
تودر حياتك
بلاش المهالك
لذلك إذا عزت توصف حياتهم
تقول الحياة عندنا
مش كذلك
وممكن تشوفهم فى وسط المدينه
اذا مر جنبك
أتومبيل سفينه
قفاهم عجينه
كروشهم سمينه
جلودهم بتضوي
دماغهم تخينه
سنانهم مبادر تفوت فى الجليد
ما فيش سخن بارد
بياكلوا الحديد
ما دام نهر وارد
وجاي م الصعيد
تزيد الموارد
كروشهم تزيد
وتسمع وتسلم
بأن التنابله
أو الأكالين
حيسمح كبيرهم
ويعمل مقابله
مع الفلاحين
ويحصل تحالف
ما بين الجميع
ونملا المصارف
بدم القطيع

أطيع الخليفه
أطيع والديك
أطيع التنابله
دا مفروض عليك
وتزرع وتبعت لحي الزمالك
وحي الزمالك
مسالك مسالك
تحاول تفكر تهوب هنالك
تودر حياتك بلاش المهالك
لذلك
إذا حد جاب لك سيرتهم
تبسمل تكبر
وتهتف كذلك
يعيش التنابله
يعيش يعيش يعيش
يعيش أهل بلدي

يعيش الغلابه
فى طي النجوع
نهارهم سحابه
وليلهم دموع
سواعد هزيله
لكن فيها حيله
تبدر تخضر جفاف الربوع
مكن شغل كايرو
ما يتعبش دايره
لا ياكل
ولا حتى يقدر يجوع
يا غلبان بلدنا
يا فلاح يا صانع
يا شحم السواقي
يا فحم المصانع
يا منتج
يا مبهج
يا آخر حلاوه
يا هادي
يا راضي
يا عاقل
يا قانع
ما تتعبش عقلك
فى شغل السياسه
وشوف انت شغلك
بهمه وحماسه
وعود عيالك فضيله الرضا
لأن إحنا طبعا
عبيد القضا
ورزقك ورزقي ورزق الكلاب
دا موضوع مؤجل ليوم الحساب
كمان الصحافه
حتكتب فى حالتك
وتنشر مناظر لخالك وخالتك
وتتطلع يا مسعد عليك الغناوي
وتسمع باسمك
فى قلب القهاوي
تحبك مشيره وبنات الجزيره
وقصه غرامك
تشيع فى الرداوي
يعيش عم مسعد
يعيش يعيش يعيش
يعيش أهل بلدي


القاهرة / 1967
حارتنا


- حارتنا
- مجاري وناموس
- مرايه وفانوس
- حجاره وكراسي
- شباب ع النواصي
- دقون ع الكروش
- عرق ع القروش
- شقوق فى البيوت
- بيوت فى الشقوق
- مساءً تموت
- صباحا تفوق
-قديمه وغبيه
- لبيبه وصبيه
- فى ضيق خرم إبره
- فى غوط المحيط
- على الذل صابرة
-دا صبر الغويط
- أسانس البلاده
- معسكر ولاده
- خسيسه وجبانه
- جريحه ومهانه
-ما تسمعش ندهه
- رنين الدفوف
- بتاكل ولادها
- حتولد ألوف
- ما دام ضعنا فيها
- ضروري نلاقيها

حارتنا فى الحواري
علم على الصواري
لو قال فوقها
الكناري
تتهز المشربيه
يا حوش آدم
يا دارنا
يا ساكن حضن جارنا
سيدنا الحسين تبارك
شهيد الإنسانيه
مدد سيدنا وشهيدنا
يا قايل ومواعدنا
يكون عيدك
وعيدنا
يوم طلعة شمس جا يه
يا حاره جوا حاره
يا مجمع السهارى
من كل حي
حاره
فى الحضره الآدميه
مدد أنس الحبايب
مدد حاضر وغايب
مدد زين الصحايب
يا ساده يا موجيه
فيك العيدان هزيله
شايله الحمول تقيله
ولا باليد حيله
ولا الأيام هنيه
سيدنا الدردير يا بابا
مدد يابو الغلابه
فوق الحواري غابه
بتمص الأدميه
صبحك صبايا صاحيه
هاللين من كل ناحيه
مدد يا سيدى يحيى
توعدنا باللي هي
يا حارتنا
يام شيله
هزي الهلال
وهيلا
قدامك يوم وليله
ع الفرحه
والعيديه
الجدع جدع



الجدع جدع
و الجبان جبان
بينا يا جدع
ننزل الميدان

و الميدان بعيد
عن جوف المدينة
يا تار الشهيد
دير ياسين و سينا

بحري و الصعيد
إحنا أهه ادينا
اصلب م الحديد
في الشدة تلاقينا
بالنار و السلاح
نعلن الكفاح
فوق كل العواصف
و هبوب الرياح
يسبق الليالي
و يجيب الصباح
و يهزم الهزيمة
و يداوي الجراح

عاوزين اللي راح
قدامكو الميدان
و الجدع جدع
و الجبان جبان
يا فلسطينية



يا فلسطينية
والبندقاني رماكو
بالصهيونية
تقتل حمامكو في حداكو
يا فلسطينية وأنا بدي اسافر حداكو
ناري في أيديه
وإيديه تنزل معاكو
على راس الحيه
وتموت شريعة هولاكو


يا فلسطينية
والغربة طالت كفاية
والصحرا أّنت م اللاجئين والضحايا
وألارض حنّت للفلاحين والسقايه
والثورة غاية
والنصر أول خطاكو
يا فلسطينية
والثورة هي الاكيدة
بالبندقية نفرض حياتنا الجديدة
والسكه مهما طالت وبانت بعيدة
مدّ الخطاوي
هوه اللي يسعف معاكو

يا فلسطينية
فيتنام عليكو البشارة
بلنصرة طالعة
من تحت ميت ألف غارة
والشمعة والعه
والامريكان بالخسارة
راجعين حيارى
عقبال ما يحصل معاكو
ع المحطه

ع المحطه
واللى شفته ع المحطه
طلعت الخفه ام شنطه
سلم الاوتوبيس
بنطة
حته ملعب
والاكاده
فى القوام والحسن
بطه
هى خشت درجه اولي
والكراسي بقت منطه
سابوا تاتيه
وغلب تانيه
والقطيع على اولى خطي
اللى يعلا
واللى يوطي
بص واحد م اللى هما
دمهم فلفل وشطه
شاف صنايعي
فى البريمو
قال لة خش هنا يا اسطي
تانيه انسب للى زيك
دى الحقيقة بلاش مغالطه
لاسطى قال له ياعم روق
دى الحياة تحب المباسطه
وانت شايف
مش مغمض
حاجه ملبن
حاجه قشطة
ولايعنى الكون ح يخرب
لو فقير
يلهط له لهطه
الفول واللحمة


عن موضوع الفول واللحمة
صرح مصدر ال مسئول
ان الطب اتقدم جدا
والدكتور محسن بيقول
ان الشعب المصري عموما
من مصلحته يقرقش فول
حيث الفول المصري عموما
يجعل من بني ادم غول
تاكل فخدة في ربع زكيبة
تسمن جدا تبقي مهول

ثم اضاف الدكتور محسن
ان اللحم دي سم اكيد
بتزود اوجاع المعدة
وتعود على طولة الايد
وتنيم بنى ادم اكتر
وتفرقع منه المواعيد
واللي بياكلوا اللحمة عموما
حيخشوا جهنم ده اكيد

يا دكتور محسن يا مزقلط
يا مصدر يا غير مسئول
حيث ان انتوا عقول العالم
والعالم محتاج لعقول
ما راي جنابك وجنابهم
في واحد مجنون بيقول
انتوا سيبونا نموت باللحمة
وانتوا تعيشوا وتاكلوا الفول

ما راي جنابك وجنابهم
مش بالذمة كلام معقول !!
__________________
الأوله بلدي

الآوله بلدي
والتانيه بلدي
والتالته بلدي
الآوله بلدي بسلطن جو موالي
والتانيه بلدي بقول الكلمه بالعالي
والتالته بلدي يا كنزي وعزوتي ومالي
الآوله بلدي

بسلطن جو موايى ودا الموصوف
والتانيه بلدي

بقول الكلمه بالعايى وع المكشوف
والتالته بلدي
والتالته بلدي يا كنزي وعزوتي ومالي
الآوله بلدي بسلطن جو موالي
ودا الموصوف دوا العيان
بقول الكلمه بالعالى وع المكشوف
وع المكشوف وفى المليان
والتالته بلدي يا كنزي وعزوتي ومالي
وملو الشوف أونك آن
تحدي الحد يا بلدي
ما بين الحق والبهتان
ورايتك تعلا يا بلدي
دليل عن صحه البنيان
ودا الموصوف

والأوله بلدي
والتانيه بلدي
والتالته بلدي
صبر أيوب



عليل وصف علته
قال له الحكيم هوه
داء الغرور فى البشر
خلا النفوس هوه
طبيب وجاي يسعفه
صابه الغرور هوه
ترك أصول حرفته
وإنساق ورا القوة
كاد العليل ينتقل
قام قال له إيه هوه
يا مسأسأ الصبر فوق الجرح من بره
الجرح يا عم
جايب دم من جوه
فين آخر الصبر يا شيخ أيوب
لآمتي الحر يبات مغلوب
إلجو ضباب
الوقت غروب
ألديب ع ألباب
ألباب موروب
الحرب الحرب الحرب
ولا غير الحرب سبيل
والضرب الضرب الضرب
على ناصيه كل ذليل
النار والعار
لعدو الدار
والموت للخاين والغدار
كان جدي كبير السن
وكان بيقوللي كلام
زى القرآن
الحق عجوز وقديم ويغر
لكن ما يموتش وله طلاب
والتار قنطار
فوق كتف الحر
والصبر فى وقت البلوى
عذاب
والعزم صديق فى الوقت المر
ولا غير العزم تلاقى صحاب
والآرض براح
وأن داسها الذل تضيق بالناس
وألخضرة تموت
ويعربد فيها البوم أجناس
ولاتبقي حياه
ولا يبقي نظام
ولا خطوه تسير بالناس قدام
ولا تعرف بكره حييجي بايه
ولاتفهم معنى لآى كلام
ونلف نلف وبرضه نقول
الحرب سجال داير على طول
والسكه أمل
وألنيه عمل
والجهد حياه
والراحه شلل
يا زنود الناس الشغاله
ملعونه الراحه ف خط النار
النصر عروسه يا رجاله
لكن ممهوره بالآصرار
التار يا عروبتنا
التار
التار فوق رقبتنا
قنطار
وخلاص الشعب الحر اختار
الحرب الحرب الحرب
وليحيا كفاح الشعب
باحبك


باحبك با حبك
با حبك با حبك
با حبك با حبك با حبك
يا مصر
مسايا وصباحي
أسبح بحبك
وحبك شفايا
وجراحى يا مصر
واسافر بحبك
واميل زي ميلك
وتحلا الخطاوي
فى حبك يا مصر
واحب اغترانى
فى صبحك وليلك
واحب الونس بالرفاقه
يا مصر
تنام الدموع فى العيون الهواجع
وتسهر دموعي
فى حبك يا مصر
تهون السجون
والشجون
والمواجع
ويغلا مع القهر حبك
يا مصر
ولو يحبسونى
ولو يشنقوني
ولوا فكروا بالعذاب
يبعدونى
ح اقرب واقرب
مش ممكن اهرب
وتنزل دموعي على خدودي
تشرب
تلاقى الرموش والخدود والمباسم
مراسم
وصورتك عليهم يا مصر
باحبك با حبك
با حبك يا مصر
__________________

سلام للأرض


سلام يا ارضنا
يا غيطان الفلاحين
يا ورشه الصنايعي
يا بحور الصيادين
يا مدرسه يا جامعه
سلام والدنيا سامعه
يا دشمه يا خنادق
يا مدفع يا بنادق
واقفين والعزم صادق
تردوا المعتدين
ع الحق والسلام
سلام سلام سلام
سلام يا إدين قويه
خشنين وعرقانين
يناموا المغربيه
ويقوموا مبدرين
ويخضروا الجناين
ويطيروا الحمام
ويعمروا المداين
ويضيعوا فى الزحام
سلام يحمي الحياه
وصناع الحياه
ويزيد الانتباه
فى الناس الطيبن
للحق والسلام
سلام سلام سلام
سلام يا ارضينا
يا جنات الزيتون
يا اغلى عندنا
من حبات العيون
سلام نحميه بروحنا
ونصونه فى القلوب
ونداوي بيه جروحنا
احنا
وكل الشعوب
سلام يطرح امانى
ويزوق الاغانى
ويروق الانانى
ويسقى العطشانين
للعدل والسلام
سلام سلام سلام
عـَــــــــزه


*

عَزه
الغرام في الدم سارح
والهوى
طارح معزه
والحنين للقرب بارح
والنوى جارح
ياعزه
ياابتسامة فجر هلت
بددت ليلي الحزين
ياندى الصبح الللي سأسأ
فوق خدودي الدبلانين
بل شوقهم
صحى لون الورد فوقهم
كل خد
وشم ورده
مين يدوقهم
غيرك انتي
ومين سواكي
ياحياتي
ياملاكي
يانسيم الحب لما هب
هز القلب هزه
ياهوى الاحلام ياعزه
...
الليلادي جم خدوني ياملاكي
جوز تنابله
ونص دسته
من التيران
كنت باحلم ياحبيبتي
كنت باحلم
بيكي انتي
كنا قال
انا وانتي قال
ف جنينه خضرا
ومحاوطها البرتقان
والسيسبان
وانتي جوا قرنفلايه
بالعبير بتستحمي
اجري يمك ياهوايا
تسبقيني وتجري يمي
أحضنك
واشرب عبيرك
من شفايفك
والغصون
واقفه وشايفه
بتراعينا
بس خايفه م العيون
والعيون بتقول كلام
والكلام
طاير حمام
بينادينا بالاغاني
ويهادينا بالسلام
كنت بحلم ياحبيبتي
كنت باحلم
بيكي انتي
ايوه انتي
ومين سواكي
ياحياتي
ياملاكي
يانسيم الحب لما هب
هز القلب هزه
ياهوى الاحلام ياعزه
وانطلق في الجو فجأه
ياحبيبتي
صوت مفاجأه
صوت يخلي الدم يجمد
اصحى يا احمد
اصحى يااحمد
وانتهى الحلم الجميل
وابتدا الهم التقيل
_ فين امام
_ انتوا مين
_ احنا ناس مكلفين
تيجي سالك مش ح تتعب
واحنا طبعا معذورين
_ انتو دود الارض
واللآفه المخيفه
انتو ذرة رمل
في عيون الخليفه
انتو كرباج المظالم
والمآسي
انتو عله ف جسم بلدي
انتو جيفه
_ سكتوه ابن الكلاب
سففوه من التراب
فتشوا كل الاماكن
طلعوا رفوف الدولاب
...
كمموني يا حبيبتي
كتفوني يا حبيبتي
قوموني..قعدوني
كل شعره في جسمي
بالعين فتشوها
المخده من جنانهم
شرحوها
وانتهى التفتيش
مافيش
صدقيني
ماتخافيش
هو فيه ياعزه عندي ممنوعات
غير باحب الناس
وباكره السكات؟
...
بص واحد من التنابله
جوا عيني
وانتي عارفه
عنيه صافيه وطيبين
زي كل عيون بلدنا يا حبيبتي
شباكين
ع القلب دوغري موصلين
كان مناه يلمح علامة خوف بسيطه
طب حييجي الخوف منين ابن
العبيطه
هو مين فينا الجبان
ولامين فينا الللي خان
اللي قلبه بالمحبه و بالاماني
وبالربيع لاخضر مزهر
والاغاني
ولاكلب الصيد
واسياده الاباطره
أكالين لحم البشر
فوق الصواني؟
هو مين فينا الجبان
ولامين فينا اللي خان
هو بص في عيني بصه
ارتجف وف حلقه غصه
واتعوج ومال وقال
جملتين مش مفهومين
أصله شاف صورتين جمال
في العيون الطيبين
مصر في العين الشمال
وانتي في العين اليمين
بيرم

*
ياعيون الشعر الصافي

يابحور هايجين مايجين

ماشيين في طريقك دايما

وح نفضل كده ماشيين

ع الدرب اللي انت سلكته

بالليل والناس نايمين

وان كنا نقول ونزود

ونجود في المضامين

بيكون الفضل لبيرم

أسس واحنا الطالعين

وح نرجع تاني نغني

ونقول ويا الملايين

يا بهيه وخبرينا .. ع اللي جتل ياسين

okkamal
01-07-2008, 04:28 PM
بيان هام

*
هنا شقلبان محطة اذاعة حلاوة زمان

من القاهره ومن كردفان

وسائر بلاد العرب

واليابان

ومن فنزويلا

وايضا ايران

ومن اي دار

أو بلد مستباحه

بفعل السياحه

مع الأمريكان

هنا شقلبان

محطة اذاعة حلاوة زمان

نقدم اليكم بكل الللغات

مراسح وسيما وجميع الفنون

صحافه ومنابر

وتليفزيونات

وخطبا ف جوامع

وجبنه و زيتون

ونقزح ونركب جميع الموجات

ونبحث ونفهم

في كل الشئون

ودايما نلعلع في كل الحالات

ولاحد سامع

ولايحزنون

وتسمع ماتسمع

دا ما يهمناش

لأن احنا أصلا

بناكل بلاش

فخليك في نفسك

وماتخليناش

نسلط عليك القلم

واللسان

*

هنا شقلبان محطة اذاعه حلاوة زمان

يسر الاذاعه

ومايسركوش

بهذي المناسبه

وما بندعيكوش

نقدم اليكم

ولاتقرفوش

شحاته المعسل

بدون الرتوش

شبندر سماسرة بلاد العمار

معمر جراسن للعب القمار

وخارب مزارع

وتاجر خضار

وعقبال أملتك

أمير الجيوش

ماتقدرش تنكر

تقول ما اعرفوش

ما تقدرش ايضا

تقول ما اسمعوش

شحاته العسل

حبيب القلوب

يزيل البقع

والهموم والكروب

يأنفس

يأفين

يبلبع حبوب

ويفضل يهلفط

ولاتفهموش

وتفهم ما تفهم

دا ما يهمناش

لأن انت فاهم

وعامل طناش

ح تنكر وتحلف

ح أقول لك بلاش

ح تلعب دماغنا

وتتعب كمان

*
هنا شقلبان

محطة اذاعه حلاوة زمان

لأن المخبي ظهر واستبان

وكل المسائل

بدت للعيان

وطلعت حكاوي

ونزلت كمان

عن التهريبه

وعن كيت وكان

وعن محسوبيه

وعن ألعبان

ظهر في المدينه

كأنه طوفان

وغرق مراكب

وسوح غيطان

وبعض المراكب

ح تغرق كمان

وأزمة مساكن

وأزمة أمان

وعالم بياكل

في عالم جعان

وريحة مؤامره

في جو المكان

مخطط خيانه

مع الامريكان

لدبح العشيره

وحرق الجيران

وفيه ناس بترغي

ولازم بيان

كما أبلغونا

جميع الودان

لهذا وذاكا.. وتلكم كمان

نقدم اليكم

عروسة وحصان

شحاته المعسل

وهذا البيان

*

هنا شقلبان

محطة اذاعة حلاوة زمان

بسم الله

سلام عليكم

وسلمون وموز

وأما المسائل

فهنجف ولوز

فيا اخوتي

ويا اخوات

اليكم بياني

كما هو آت

*
جميع المسائل

تمام التمام

وكل الكلام دا

مجرد كلام

فصبرا جميلا

ولاتقلقوش

وشغل الضغاين

أنا ما اقبلوش

مافيش أي حاجه

على الطلاق والعتاق بالتلاته

مافيه اي حاجه

وقدر كمان ان فيه أي حاجه

مافيش اي حاجه

ما لوش أي لازمه الكلام

واللجاجه

وعيب ان عيل يسوق السماجه

ويعمل لي باللو

ويعمل ديباجه

أنا بطبعي ضد السماسره الكبار

بحكم المنافسه

وحكم الجوار

لكن مش ف طبعي

اني أعمل فضيحه

لواحد زميلي

هبش كام صفيحه

ما كل الزمايل

بتهبش صفايح

وكل اللي جاي

ماشي زي اللي رايح

فيا ايها الشعب

صهين تفلعص

مسا التنفس

مساء الروايح

*

أخويا الامير بزرميط الايراني

بعت لي السنه دي

عزمني ودعاني

أنا قبلت طبعا

ورحنا العزومه

وكانت وليمه

ماتحصلش تاني

دا ايه المحمر

وايه المكمر

وايه المشمر

وايه الصواني

وأنا دماغي تعبت

ولفت صراحه

من الفخفخه

والهنا الأصفهاني

هناك يعني مثلا

اذا شربت طافيه

تمز بكوارع

وبسطرمه ضاني

ماشفتش هناك

ناس بتحقد عليهم

ولاناس بتشتم

فلان الفلاني

لأنه اشترى عزبتين

من شطارته

وحكمة ارادته

وطلع مباني

وبعد الوليمه استلمنا الهدايا

مفضض

ومدهب

وقز وقيشاني

وطبعا أخويا الأمير

قال لي حاجه

ح اقولهالكو طبعا

اذا الوقت ناسب

ح يطلع لي عيل

بدون اي حاجه

ويعمل لي فلحس

ويقعد يحاسب

دا حقد اشتراكي أنا مااقبلوش

ولو هو ابني انا ما اعتقوش

*

كلام عن سماسره

كلام عن دعاره

حاجات مش صحيحه

جمل مستعارة

وعايزين يخلوا البلد

أردغانه

وعايزيني اسيب البلد

من زمان

وانا مش ح اسلم

واسيب الامان

ولا بالبوليس والنيابه كمان

فيا ايها الشعب

كمل جميلك

وصبرا

والزم حتيجي المصاري

وتأكل وتشرب

تبع ما يآتيلك

وتغرق في بحر العبيد والجواري

وترسم حياتك

حسب مايرائيلك

وتملا الحواري

فساقي وقصاري

تسبح بحمدك

وتشكر جميلك

وفضل الزباله

وطفح المجاري

ختاما سلاما

وآخر كلاما

ضرورا

يسود الهدوء والوئاما

فماذا والا

ح طربقها واللا

اهرب فلوسي

واسافر قواما

سلام عليكم

وسلمون وموز

بصفتي رئيسا

وأبا

وجوز


*
دي قصيدة ( حبيبي يا مجرم يا سافل ) جميلة قوي وهتعجبكم

حبيبي يامجرم ياسافل
يادون
يارب السوابق
يارد السجون
رزالتك معاهم
ونمك عليهم
دا زائد جنانك
ونعم الجنون
جابولي وجابولك
وياما يجيبوا لنا
لأن البلد دي
حاكمها القانون
توقع مابيني وما بين
الحكومة؟
دي برضك حكومة
وانا ايش اكون
أديك رحت مورته
وحتروح بشرطه
وحيفسحوك
في جميع السجون
وانا مش ح ازورك
كما كنت فاهم
ولاكنت فاهم
ولايحزنون

****
أبوك السقا مات ( من أشعار الفاجومي احمد فؤاد نجم )

ابوك السقا مات
شيلني واشيلك
دانا برضه فرحت لك
وانا بتاعك يا بيه
واعرف
مااعرفش ليه
وكام عبد المعين
لابد في المسؤلين
وانا بتاع كل حاجه
ودراعك اليمين
وهتيف الوزير
وسواق المدير
ومهماز المدام
ونبوت الغفير
وراش العياده
وخدام السياده
واللي من غير سناده
يتعكز ع السرير ؟
وناس بدم ساقع
واقفين
ورا البراقع
يميعوا المبادىء
ويفسروا الشرائع
وناس من خلف شيش
خايفين من الشاويش
سلبيه الميه ميه
تعالي
لأ ما اجيش
دا كان كلام زمان
ما يبقالوش مكان
في مجتمع نضال
بيعجن الرجال
بالصهد والعرق
ولو حس الألم
يوشوش القلم
يصرخ ع الورق
يقول كل الكلام
عريان
مايزقوش
ويوصف الالام
للي ما اتالموش
أصل احنا شعب طيب
والطيبه فينا
بلوى
تاخدنا من قريب
وتجيبنا
كلمة حلوة
سامعين يا اهل البلد
ولا امسك النفير
يالبنت يا الولد
يا المجدع الكبير
عارفين ماشيين منين؟
والسكه السالكه فين؟
....
مشوارنا
مش هوين
وماهواش بالقليل مهما الخيال يزين
لسه الطريق
طويل
و ع الطريق شكوك
وجبال حسك
وشوك
صحصح ياعين ابوك
وامسك
في ايج اخوك
عايزين همة رجال
ابعد من المحال
واسرع من الامل تزلزل الجبال
وتفتح المجال
للعدل والعمل
ويطلع خير بلدنا
على ذمة ولادنا
وتبقى عيشه جنه
وملو الصحن حنه
على كفوف الصبايا
واعيش عين الاعادي
قايمين للعز رايه
واقعد ويا الصحابه
ونقول على الربابه
ياجل الانجازات
ابو السقا .. مات
من شرب الميه
طين
قصيدة يا بلح أبريم للشاعر احمد فؤاد نجم
وهي القصيدة التي غناها الفنان المصري محمد منير

بلح ابريم

يابلح ابريم يا سمارة
سواك الهوي ف العالي
هويت
على طمى النيل ياسمارة
وشربت عكار
لما استكفيت
بس احلويت قوي يا سمارة
لما اسمريت قوي ياسمارة
لفيت الشارع و الحارة
على زى نقاوتك فين
ما لقيت
يا حلاوة بنار
يا حلاوة بنار الشمس النور
يا سمارة وعمار الصحرا البور
شباك الهوى
داير ما يدور
اتاريك دبت وطبيت
بس اغلويت قوي ياسمارة
لما اتدليت قوى ياسمارة
ونزلت الشارع الحارة
سوقك
لا رخصت ولا اتذليت
يابلح ابريم
ياسمارة
حصنت بعقدك صدر الناس
من شر النخاس الخناس
يابو قلب لا سوسه
ولا سواس
ورقيتك يا اسمر
واسترايت
الضم حبابيك بقي ياسمارة
وافتح شبابيبك لقا يا سماره
على جو الشارع
والحاره
تحلو زيادة
وتملا البيت
يا بلح ابريم يا سماره
_______

مبروك يا عريسنا
يا أبو شنة ورنة
يا واخدنا وراثة
أطلب وإتمنى
وأخرج من جنة
أدخل على جنة
مش فارقة معانا
ولا هارية بدنا
ولا تاعبة قلوبنا
ولا فاقعة مرارنا
يا عريس الدولة
إفرح وإتهنى
ما احناش كارهينك
لكن هارشينك
حا تكمل دينك
وتطلع ديننا



عليا الحرنكش يا ريس مبارك
في عصر مزركش ملون بنارك
لابايعك وأبايع حكومة حمارك
ملعون أبو اللي يقاطع قرارك

نهاره مقندل وليله مبارك
فهمبك وهجص وطلع في ديننا
أكيد هو طالع يشاهد جمالك
جمالك مبارك سوزانك سوزاننا
يامحلا حصارك لمصر اللي جالنا
نسيمها في عصرك بيشوي في بدنا
أؤيد وأبايع فخامة جلالتك
وأيد أي واحد بيمسح ريالتك


ولأنك سر باتع هاننسى هبالتك
فأقعد ياريس ودلل حمامتك
حمامة السلام حمامتك
سلامة الحمامة وسلامتك يا ريس
ياريس حمامة ياريس كويس
على تل مصر ياريتك تهيص
خرابة فسيحة عليها تمتيس
وأأمر تطاع فشعبك مفيص


[/center]
سيدي الرئيس
>>>
>>>
>>>في عيد ميلادك الكام وسبعين
>>>كل سنة وانت طيب
>>>واحنا مش طيبين
>>>كل سنة وانت حاكم
>>>واحنا محكومين
>>>واحنا مظلومين
>>>واحنا متهانين
>>>ويا تري يا حبيب الملايين
>>>فاكرنا ولا احنا خلاص منسيين
>>>فاكر المعتقلين
>>>فاكر الجعانين
>>>فاكر المشردين
>>>فاكر اللي ماتو محروقين
>>>فاكر الغرقانين
>>>الله يكون في عونك - ها تفتكر مين وللا مين
>>>في عيد ميلادك الكام وسبعين
>>>بقول لك كلمتين
>>>الأوله
>>>شيلتنا طين
>>>و هل تعلم أن النيل بقي رشاح
>>>و الجو أصبح بيئة والعيشة ولعة
>>>و الشرفا قلوبهم عالبلد والعة
>>>و انت عاملهم مذبحة ولا بتاعة القلعة
>>>و الإقتصاد سداح
>>>و
>>>السرقة بقت كفاح
>>>و مصر متاحة بس للسياح
>>>و عرض البلد بقي مستباح
>>>و الثانية
>>>ورتنا الويل
>>>دا الخطوة في عهدك بقت ميل
>>>و الضحك بقي نواح و عويل
>>>و الكوسة
>>>عارف الكوسة
>>>ممكن أقول لك فيها مواويل
>>>و الجامعة بقت يا إما كباريه أو دار مسنين
>>>و
>>>الشباب معظمهم من غير خمرة سكرانين
>>>و العلم عز علي المتعلمين
>>>و الأساتذة بقم دجالين
>>>و القادة بقم طبالين
>>>و اديني في الهايف يا حبيب الملايين
>>>و الثالثة
>>>عارف
>>>اليابانيين
>>>زمان في سنة اتنين و خمسين
>>>كان عندنا تروماي و كان عندنا علم و متعلمين
>>>و ثقافة و مثقفين
>>>و أدبا و علما و فنانين
>>>و كانو اليابانيين
>>>بالنووي لسه مضروبين
>>>و للصدقة مستحقين
>>>دلوقتي إحنا فين و هما فين
>>>هما فوق و احنا في أسفل سافلين
>>>و الرابعة
>>>
>>>
>>> أمن بلدنا بقي تنين
>>>و المحاكم اتملت مظالم
>>>و العدالة بقت كمالة
>>>و كلمة الحق في الزبالة
>>>و أصحابها في الزنازين
>>>و الخامسة
>>>القطاع العام....عام
>>>و الفساد.....ساد
>>>وفي جتة بلدنا بيرعي
>>>أفتكر لجنابك إيه و للا إيه
>>>و كل ذكري ليك بدمعة
>>>آآآآآآآآه آآآآآآآآه
>>>أنا كنت حالف ميت يمين
>>>أكملهم لك تمنية و سبعين
>>>بس ها كفيهم ورق منين
>>>و كل سنة و انت ............
>>>و احنا طيبين
__________________

ممنوع من السفر

ممنوع من الغنا

ممنوع من الكلام

ممنوع من إلاشتياق

ممنوع من إلاستياء

ممنوع من إلابتسام

وكل يوم فى حبك

تزيد الممنوعات

وكل يوم باحبك

أكتر من اللى فات

حبيبتي يا سفينه

متشوقه وسجينه

مخبر فى كل عقده

عسكر فى كل مينا

يمنعني لو أغير

عليكي أو أطير

إليكي واستجير

بحضنك أو أنام

فى حجرك الوسيع

وقلبك ألربيع

أعود كما الرضيع

بحرقه الفطام

حبيبتي يا مدينه

متزوقه وحزينه

فى كل حاره حسره

وف كل قصر زينه

ممنوع من إني أصبح

بعشقك .. أو أبات

ممنوع من المناقشه

ممنوع من السكات

وكل يوم فى حبك

تزيد الممنوعات

وكل يوم بحبك

أكتر من اللى فات

*
كتب أحمد فؤاد نجم
في كل واحد وعشرين فبراير من كل عام يحتفل العالم بيوم «الطالب العالمي»، ومن حسن حظ الشعب المصري التعبان أن شهداء الطلبة الذين نسب لهم العالم «يوم الطالب العالمي» هم من زهور النيل إنتاج مصر المحروسة، إنهم طلبة جامعة فؤاد الأول ـ القاهرة الآن ـ حين خرجوا في فبراير سنة ١٩٤٦ في مظاهرات سلمية تهتف بسقوط الاستعمار وحياة مصر حرة مستقلة،

وكان علي رأس الحكومة آنذاك محمود فهمي النقراشي باشا رئيس الوزراء الملقب بـ«كلب السرايا والإنجليز»، وكان حكمدار القاهرة هو رسل باشا الإنجليزي الذي ذبحه طلبة «الإخوان المسلمين» علي شريط التروماي بعد هذا التاريخ فذهب غير مأسوف عليه، وكان الحاج محمود البنهاوي بياع الشربة العجيبة لما يدعي علي الظالم يقول: «روح إلهي يقطعك تروماي ويلموا لحمك من أربع مفارق وتروح لعيالك صرة في منديل»، وعشان كده أول ماشفت رسل باشا دماغه في ناحية وجتته في ناحية أمام كلية طب القاهرة اللي هي قصر العيني فوراً افتكرت الحاج محمود وقلت ـ دعوتك جازت يا حاج والحمدلله الذي لا يحمد علي مكروه سواه.


نرجع ليوم ٢١ فبراير سنة ١٩٤٦ لو كنت واقف عند السفارة الإسرائيلية الشقيقة وباصص للجامعة حتشوف مشتل زهور متحرك في اتجاه كوبري عباس وعلم مصر الأخضر أبوهلال وتلات نجوم في وسطه بيرفرف فوق المسيرة اللي بيتصاعد منها النشيد
مصر يا أرض النعيم
سدت بالمجد القديم
مقصدي دفع الغريم
وعلي الله اعتمادي
بلادي بلادي بلادي
لك حبي وفؤادي


وعندما أصبحت المظاهرة بالكامل علي متن الكوبري بدأ تنفيذ المؤامرة «المذبحة الخسيسة»، فعندما وصل الصف الأول إلي نهاية الكوبري فوجئوا بهجوم شرس من مئات الجنود المدججين بالبنادق الآلية فارتدوا للوراء في حالة ذعر جنونية، وعندما وصلوا أول الكوبري عائدين فوجئوا بنفس الهجوم فتجمعوا علي أنفسهم في منتصف الكوبري، وهنا بالضبط انفتح فم الكوبري المؤدي إلي قاع النيل السحيق ثم انهال الرصاص علي شراشر الزهور من شباب مصر النجيب وقفزوا هرباً من الموت غدراً إلي حضن النهر الرهيب فابتلعهم الماء المقدس الذي يصنع الحياة الخضراء علي هذه الأرض الطيبة رغم كل شيء.


يا فلذات الأكباد يا شهداء الوطن الغالي.. أنتم أعلام في هذا الوطن وأنبل من في هذا الوطن أنتم المجد في عنفوان الشباب والعطاء يا عبدالحكم يا جراحي يا عمر يا شاهين يا منيسي ويا كل زهور النيل العفية، لكم السلام الذي لا نملك إلا اسمه وعليكم بركات الله ورحمته، ولكم قلوب الأمهات والآباء ومنكم فخر الأشقاء والشقيقات والخالات والعمات ولكم الأمنيات.
رجعوا التلامذة
يا عم حمزة للجد تاني
يا مصر انتي اللي باقية وانتي
قطف الأماني
وكأن مكتوب عليكي يا بهية إنك تولدي للشهادة زي ما بتولدي للحياة، ويمكن لأنك أم الشهدا سموكي أم الدنيا ويا بختك في الحالتين ياست الكل يا ولادة للموت وللحياة


المجد للقضاء

كتب أحمد فؤاد نجم
لم أتحمس لفكرة إعادة عرض مسرحية الملك هو الملك، «فاتنة ونوس» كما سماها الأستاذ الدكتور علي الراعي رحمة الله عليه، حين عرضها الأول في مصر المحروسة علي مسرح السلام ١٩٨٧ بمجموعة متميزة من فناني المسرح المصري يتوسطهم المطرب النوبي الشاب ـ آنذاك ـ محمد منير ويقودهم الفنان الكبير الجميل صلاح السعدني وقد حضرت بعض البروفات، فأصابتني عدوي الحماس والفرح وربما الفخر والعياذ بالله.


وكان افتتاح عرض الملك هو الملك عيداً فنياً وطنياً، عاشته الأوساط الثقافية والفنية والصحفية في أرجاء مصر المحروسة، واستقبله النقد المسرحي الجاد بالترحيب الحار والفرح. حراك ثقافي وفني أحدثه العرض الجميل الجريء وكانت سعادتي بالنجاح مضاعفة.
واحدة لي وواحدة لسعد الله الجميل الذي تورد رغم السرطان اللعين وأشرق وجهه الطفل بحمرة الفرح ـ رحمة الله عليه.


الآن تغير المشهد غاب سعدالله الجميل المبدع الرائع الطفل المشع دائماً بالمحبة والسماح، وتغير الباقون أطال الله أعمارهم، فقدنا جميعاً طفولتنا ولم يعد أغلبنا يصلح للقيام بدوره، تغيرت الحسابات ولم نعد نر الدنيا من خلال عدسة واحدة ـ كما كنا ـ أظن كده كفاية رغي ونخش في الموضوع بقي يا سيدي اللي ما أنت نفد السهم والمقدر كان وقلت موافق فكان اللي كان.


روح هات لنا البطاقة الضريبية طبعاً مفيش أي داع أصدع دماغتكو باللي حصل لي واللي جرالي لغاية ما جبت البطاقة من «بز أمها» وسلمتها للحكومة علشان تديني حينما يأتي اللي قسمهم لي ربنا.. و
ـ هات بقي
ـ أجيب إيه؟
ـ الأبيج
ـ خد التنازل ده وثقه في الشهر العقاري وتعالي تلاقي الشيك جاهز والله يبارك لك واللهم لاحسد، قلت في عقل بالي ـ الله أكبر عليك ياغراب البين والعين صابتني ورب العرش نجاني إلي آخر هذه التعاويذ الخزعبلية التي لم تعد تغني ولا تسمن من جوع، أتاريني من خيبتي صدقت ورحت الشهر العقاري.. الناس حلوة في المكاتب لكن سكة الندامة من المقطم لوسط البلد هي دي المشكلة.. جنون في كل الشوارع رغم الانصياع الجبري لتعليمات وإشارات المرور ، «ماأطولش عليك ـ قللي لأطول ـ عملت التنازل وسلمته وفيه الشيك ياحاج، قاللي.


ـ لأ دي الميزانية لسه ما اتعملتش وأول ما تتعمل علي طول أن اللي ها اجيبلك الشيك وعلي ما يجيب الشيك نكون إحنا عملنا حاجة أهم.. تفتكروا في إيه أهم من حماية الأمن والحقوق للضعفاء.. قضاؤنا العظيم يتعرض لهجمة بوليسية بربرية تعالوا ياحبايب مصر يوم الخميس الساعة ستة مساء في ميدان التحرير لنقف حول قضاتنا النبلاء الوطنيين وأنا في انتظاركم.


كتب أحمد فؤاد نجم
اتضح لنا نحن أهالي مصر المحروسة أن ما يسمي الآن بأحزاب المعارضة هي عبارة عن امتداد لما يسمي بالحزب الوطني الحاكم، وليست مجرد ديكور كما كان يظن بعض الناس، ولو سألتني عن أسباب استمرار هذا النظام الفاسد في السلطة، لأجبتك علي الفور:


- التباتة.
حتقولي:
- يعني إيه التباتة.
ح أقول لك :


- شوف الأخ نعمان جمعة اللي وكس حزب الوفد وفرج عليه أمة لا إله إلا الله، في انتخابات مجلس الشعب الماضية حتي هو كرئيس حزب سقط «زرع بصل» في دايرته، وبعد السقوط راجع بمنتهي التباتة عشان يقعد في مقعد رئيس حزب الوفد! ولما اتخذ الأعضاء الكبار في الحزب قرار تنحيته رفض بإباء وشمم، وقال لهم:


- مش ماشي ومطرح ما تحطوا راسكم حطوا رجليكم!
نفس العبارة اللي قالها لنا الحزب الوطني ونفس التباتة والرخامة والتصديغ، وعشان كده كسب تعاطف وتأييد الحزب الوطني الحاكم وصحافة الحزب الوطني الحاكم، وتباتة الحزب الوطني الحاكم، وحنروح بعيد ليه، ما هو نعمان جمعة ده هو محامي المدعو يوسف والي مزراحي ملك السرطنة والتلوث والأمراض المستحدثة.. بذمة النبي ده ينفع يقعد مطرح النحاس باشا؟.. سؤال ساذج طبعا.
. . .


المولد المنصوب هذه الأيام بمناسبة إقامة بطولة الأمم الأفريقية لكرة القدم علي ملاعب مصر المحروسة، ليس فيه أي جديد، نفس طرق النصب القديمة ونفس الوعود الكاذبة اعتمادا من القائمين بهذا الأمر علي أن لا أحد يحاسب في هذا البلد مادام من محاسيب الحكام وخصوصا لجنة السياسات اللي ما تعرفلهاش مقر ولا عنوان، انتو فاكرين صفر المونديال والملايين اللي اتنهبت علي حسه؟ فين الفاعل وفين الحكومة؟ بلاش صفر المونديال.. فاكرين قطر اسكندرية اللي دخل علي الناس في البيوت وعمل مذبحة من النوع الصهيوني الشاروني؟ بلاش دا كمان.. فاكرين الغلابة اللي كانوا رايحين يعيدوا مع أهلهم في الصعيد واتحرقوا في القطر إياه؟ فين المسؤول وفين الحكومة؟ وبلاش دا كمان.. فاكرين محرقة مسرح بني سويف اللي تحول فيها أكثر من خمسين كادراً مسرحياً بين ممثل ومخرج ومؤلف وناقد إلي كتل من الفحم؟ فين المسؤول وفين الحكومة؟


عموماً خلينا في موضوعنا اللي هو كاس الأمم الأفريقية.. ليه بيقولوا للناس إحنا حنكسب كل الفرق المشاركة في هذه البطولة ونحمل كاسها؟ ليه بيشحنوا الناس بالأحلام الكاذبة ويشعلقوهم في الحبال الدايبة! ليه ما يسيبوش الناس يستمتعوا بكرة القدم الحقيقية واللي يكسب في النهاية حلال عليه، طيب أنا شفت كل الفرق المشاركة في البطولة وكنت أتمني إني أشوف منتخبنا علي أعلي مستوي..

لكن ما اقدرش أقول إنه حيكسب كاس البطولة.. دا كلام اهبل وعيب لأنه فيه عدم احترام لمنافسين أعلي مننا كعبا وأقدر علي أداء كرة قدم حديثة.. عيب.. عيب يكون منتخب الكاميرون الرهيب موجود في المنافسة ونتجاهل وجوده ونجرده من حقه في الحلم بحمل كأس البطولة وهو الأقدر والأجود لأنه فريق محترفين، فريق صامويل إيتو المرعب ثالث أحسن لاعب في العالم بحسب تصنيف الاتحاد الدولي لكرة القدم - الفيفا - ومن الآن أنا أرشح للمباراة النهائية مع الكاميرون منتخب تونس الشقيق لأنه يلعب كرة حديثة وجميلة .
ورحم الله امرءاً عرف قدر نفسه.


قصيدة زيارة لضريح عبدالناصر

السكه مفروشه تيجان الفل والنرجس
والقبه صهوه فرس عليها الخضر بيبرجس
والمشربيه عرايس بتبكي
والبكا مشروع
مين دا اللي نايم وساكت
والسكات مسموع
سيدنا الحسين
والا صلاح الدين
والا الامام
دستور ياحراس المقام
ولا الكلام بالشكل ده ممنوع
على العموم انا مش ضليع في علوم الانضباط
ابويه كان مسلم صحيح
وكان غبي
وكان يصلي ع النبي
عند الغضب والانبساط
ابويا كان فلاح تعيس
في ليله ضلمه خلفوه
وف خرقه سوده لفلفوه
وف عيشه غبرا طلعوه
ولصموه
وطلسموه
ودجنوه
وجهزوه
وجوزه على عماه
فكان محير في هواه
مابين امي ومابين الجاموسه
وكان يخاف يقتل ناموسه
وكان خجول...خجول...خجول
لكنه كان دايما يقول
استغفر الله العظيم من باب الاحتياط
ابويه طلعتوه حمار
فكان طبيعي يجيبني جحش
لا اعرف نبي من اجنبي
ولا مين ماجاش ولا فين ماراحش
موسى نبي
عيسى نبي
وياقلبي صلي ع النبي
وكل وقت وله ادان
وكل عصر وله نبي
واحنا نبينا كده
من ضلعنا نابت
لامن سماهم وقع
ولا من مره شابت
ولا انخسف له القمر
ولاالنجوم غابت
ابوه صعيدي وفهم
قام طلعه ظابط
ظبط على قدنا
وع المزاج ظابط
فاجومي من جنسنا
مالوش مره سابت
فلاح قليل الحيا
اذا الكلاب عابت
ولا يطاطيش للعدا
مهما السهام صابت
عمل حاجات معجزه
وحاجات كثير خابت
وعاش ومات وسطنا
على طبعنا ثابت
وان كان جرح قلبنا
كل الجراح طابت
ولا يطولوه العدا مهمها الامور جابت

شي لله يا لغزاوية
يا وجع الأمة العربية
انتوا حماس ولا عباس
فلسطين هي القضية
شي لله يا لغزاوية
شي لله وعلى دلعونة
حكمونا ولاد الملعونة
والآخر خانم وباعونا
للسمسار والصهيونية
شي لله يا لغزاوية
شي لله وانتوا لوحديكوا
الله ينصركوا ويهديكوا
ويدمر دولة أعاديكوا
والأيام أهي رايحة وجاية
شي لله يا لغزاوية
شي لله ولا عادش رجوع
ويّا الخاين والجربوع
الأطفال ماتت م الجوع
والعطشان مش لاقي المية
شي لله يا لغزاوية
شي لله على أحلى كلام
ناس تصحى والأمة تنام
يعني قفاك يصبح قدام
يا لعربي وتركب عربية
شي لله يا لغزاوية


*************


رسالة إلى السجن

( مورته = ما يتبقى من الزبد الفلاحي بعد تسييله وهي مادة بنية ملحية يأكلها الفلاحون ويبيعون الزبد !!! - حيفسحوك بالدارجة تعني أنه سوف يذهب للسجن في عدة اماكن مختلفة و عند بعض اهالي منطقة بحري فلان عاوز يتفسح يعني عاوز يدخل لمؤاخذة الحمام وفي الصعيد فلان فسحوه يعني قتلوه ومثلوا بجثته عبر تمزيقها بالسكاكين واقامة فرح بهذا المناسبة ! )

حبيبي يا مجرم يا سافل
يا دون
يا رب السوابق
يا رد السجون
رزالتك معاهم
ونمك عليهم
دا زائد جنانك
ونعم الجنون
جابولي وجابولك
وياما يجيبوا لنا
لان البلد دي
حاكمها القانون
توقع ما بينى وما بين
الحكومه ؟
دي برضك حكومه
وأنا إيش أكون
أديك رحت مورته
وحتروح بشرطه
وحيفسحوك
فى جميع السجون
وأنا مش ح أزورك
كما كنت فاهم
ولا كنت فاهم
ولا يحزنون


القاهرة / 1979


ورقه .. من ملف القضية

= إنت شيوعي
- أنا مصراوي
=إنتو مصايب إنتو بلاوي
- ممكن أعرف مين الأول بيكلمني
= إحنا نيابة أمن الدولة
- دول مين
= دولة مصر
- مصر العشه ولا القصر
= أيوه حنبدي ندور ونلف حاجه تنرفز خالص إف
- مالك ... شايل طاجن خالك ليه
= لم لسانك ما تخرفش
- أنا ما اقصدش اهانتك طبعا
=أيوه استعبط
- لاما اعرفش
= إيه رأيك في سفارة كوريا
- إيه رأيك في قضية مصر
= مصر ف وحده
هى وسوريا وليبيا ولازم ييجي النصر
- ييجي منين وازاى ولمين
= آدى كلام الشيوعيين
- أنا من حقي
=حق ف عينك
- أنا بتكلم بيني وبينك
= يعني كلام بره التحقيق
- إذا كانش يسبب لك ضيق
= طيب قول
- مين مسئول ؟
= مين مسئول عن إيه يا إخينا
- ع إللي جرى لنا ف غزه وسينا
= أنت شيوعي أكيد وطاوعني
فض دمغك من دي قضيه شعبنا جاهل
مهما تقول له
مش حيآمن بالشيوعية
- ما الشيوعية فى فيتنام
إيه رأيك فيهم يا همام
= مش بطال مش بطال
لكن إحنا .. ورانا عيال
- طب ما نحارب لجل عيالنا
يطلعوا أسعد من أجيالنا
= إنت الظاهر مخك فاضي
وحتتعبني معاك ع الفاضي
وأنا بحبحت معاك بكفايه
إبقي اتفلسف عند القاضي
- هى قضيه ؟
= لأ ملوخية
أمال فاهم إيه آمال هى الدولة دى لعب عيال
- ممكن أعرف أنا هنا ليه
= أيوة حتعرف
أمال إيه
يوم خمسه وعشرين الماضي
إيه مشاك عند التحرير
- تحرير إيه يا جناب القاضي
= أنا مش فاضي
- بكره تصير
= بطل غلبه وجاوب دوغري
- أنا غلباوي كده من صغري
= كل الشيوعيين أمثالك
آخر غلبه وقله ذوق يحصل إيه لو تمشي ف حالك
فاكر نفسك مين
ما تفوق
- لو راح افوق
مش من مصلحتك
= أنا معجب جدا بصراحتك
إيه رأيك فى حكايه الطلبه
- حاجه عظيمه بشرة خير
= إنت دماغك ينفع جزمه
- وانت لسانك ينفع سير
= إخرس قطع لسانك سافل
- كتر خيرك
= مخك قافل
مين وداك بقي عند الطلبه رايح ضمن المندسين
- رحت أناقشهم واسمع منهم
= تسمع منهم إيه يا سي طين
دول عايزين الدنيا تولع علشان أصلا
مش فاهمين
هى الحرب يا عالم لعبه
دى بتتكلف بالملايين
= وأنت حتدفع إيه من جيبك
- امال ح ادفع من جيب مين
إنت حمار وخدوك فى مشمك رحت هناك زى الباقيين
عاملين لجنه
وقال وطنيه
مش ممكن دول وطنيين
وجماعة أنصار الثورة
وفلسطين وهباب الطين
ما نخلينا يا سيدي في حالنا
مالنا ومال الفدائين
هو إحنا اللي نهبنا بلدهم
دول عالم صيع فاقدين
قتلوا الراجل عند الشيراتون
وإحنا إللي طلعنا القاتلين
- وصفي التل دا كلب وخاين
= اهو كل العالم خاينين
واحد صاحبي مراته مرافقه
وهو مرافق
ييجي عشرين
أمريكا بتزعل وبتحرن
هو إحنا يا عالم ناقصين
مش نستعبر
م إللي جرالنا
ونعيش بقي زى العايشين
دي عيال عملا للشيوعيه
وإحنا عدو الشيوعيين
- ورق دمك بس يا بيه
مين مساعدكو بقالكو سنين
= بيساعدونا صحيح يا سي بعجر
علشان أصلا مش فاهمين
إحنا حيلتنا منين نديهم
ونسددهم بالملايين
= يمكن يعني قضيه مبدا
- مبدا مين وزكايب مين
هي دى عالم تعرف مبدا
دولا باقول لك
ناس مجانين
اخترعولنا السد العالي
علشان نبقي اشتراكيين
إشتراكيه هناك ف بلدهم
وإحنا ف دارنا
نعيش حرين
عايزين الفلاح الجاهل
يتساوى بالمحترامين
وكمان قال
تحديد ملكيه
أبو ألفين
يدوه خمسين
شغل ملاحده وعالم كفره
ومخالفين أحكام الدين
والعمال رخرين اسم الله
فاهمين روحهم
بني آدمين
ناس عايزين الحرق بولعه
دا كله من الشيوعيين
نشروا لنا الأفكار السوده
أولاد الكلب الملاعين
مين وداك بقي عند الطلبه
انطق قول
اتكلم مين
- هما إيه مطالبهم ؟
= انت حتستجوبني يا شاطر
- لأمش قصدى
بس أنا باسأل
كانوا طالبين كراريس ومساطر
ولا مطالب ميه الميه
كل الشعب مآمن بيها
=دول طالبين حرب وشعبيه
مين مجنون بقي
حيمشيها
عايزين يدوا الرتش سلاح
عشان تحصل فيها مجازر
أنا لو أشوف حلوف فلاح
شايل شومه
لازم اهاجر
- لازم بينه وبينك دم
= دم ف عينك
هس اتلم
ثم نحارب ليه
وبايه
بسلاح ما يموتش بعوضه
- ورق دمك بس يا بيه
الحرب ضروره ومفروضه
واهو نفس سلاحنا المظلوم
في فيتنام دابح أمريكا
= دى طبيعه أرض يا بني آدم
- بطلوا بقي كدب وبولوتيكا
طب ما الهند بنفس سلاحنا
فى باكستان
بعزقت الغرب
=رأيك يعني ضروري ان إحنا
وحتما يعني نخش الحرب
طيب
حاضر
فين المخبر
حتغير رأيك
بالضرب

بيان هام


( تقليدا لخطب انور السادات كتب احمد فؤاد نجم هذه القصيدة مقلدا صورته وحركاته وتسببت في رفع قضية ضده بتهمة سب وقذف موظف عام صفتة رئيس الجمهورية واطلاق صفة عليه وحين ترافع السيد احمد نبيل الهلالي محامي الحزب الشيوعي المصري عن نجم علل القاضي التهمة بان الشاعر استخدم " لازمة " السادات في خطاباته للتشهير به فرد المحامي النابة " طب بذمتك يا سيادة القاضي الريس بتاعنا ليه لازمة ؟ " ولقبه الشاعر بشحاتة المعسل والمعسل لا تعني ذو الطعم السكري بقدر ما تعني المعسل تبع الشيشة وخلافه حيث كان من المعروف عن البيه حبه الشديد للمخدرات
هنجف = كلمة اشتقاقية من كلمتي عنب و نجف والاثنتان تعبران عن تمام الشيء على أكمل وجة -
مراسح = لفظة مقلوبة مستخدمة للتندر على المسارح -
- شبندر = اشتقاق اخر من شهبندر و هو رئيس الطائفة من السوق في مصر المملوكية
- جراسن = جمع اشتقاقي لجرسون بالفرنسية وهو النادل او القائم باعمال الخدمة في صالونات القمار - يأنفس = تعني ولو مؤاخذة يضرب انفاس الحشيش وهي اشتقاقية ايضا - يبلبع تعني يتعاطي ادوية مخدرة على سبيل الكيف وكذلك يأفين بمعنى لمؤاخذة يضرب افيون - يهلفط = الهلفطة كلمة عربية فصيحة تعنى الكلام الغير معروف ومستخدمة عاميا بكثرة
- صهين تفلعص = صهين بعنى الطناش الفلعصة هي الحركة التي يقوم بها القرموط للإنزلاق من يد الصياد والدخول في طين الترع والمصارف مرة أخرى بفضل انسيابيته ولزوجة الطين )


هنا شقلبان
محطه إذاعه حلاوه زمان
من القاهرة
ومن كردفان
وسائر بلاد العرب
واليابان
ومن فنزويلا
وايضا ايران
ومن أي دار
او بلد مستباحه
بفعل السياحه
مع الامريكان

هنا شقلبان
محطه اذاعه حلاوه زمان
نقدم اليكم بكل اللغات
مراسح وسيما وجميع الفنون
صحافه ومنابر
وتليفويونات
وخطبا ف جوامع
وجبنه وزيتون

ونقزح ونركب جميع الموجات
ونبحث ونفهم
فى كل الشئون
وديما نلعلع فى كل الحالات
ولا حد سامع
ولا يحزنون

وتمسع ما تسمع
دا ما يهمناش
لان احنا اصلا
بناكل بلاش
فخليك فى نفسك
وما نخليناش
نسلط عليك القلم
واللسان

هنا شقلبان
محطه اذاعه حلاوه زمان
يسر الاذاعه
وما يسركوش
بهذي المناسبه
وما بندعيكوش
نقدم اليكم
ولا تقرفوش
شحاته المعسل
بدون الرتوش

شبندر سماسره بلاد العمار
معمر جراسن للعب القمار
وخارب مزارع
وتاجر خضار
وعقبال املتك
امير الجيوش
ما تقدرش تنكر
تقول ما اعرفوش
ما تقدرش ايضا
تقول ما اسمعوش
شحاته المعسل
حبيب القلوب
يزيل البقع
والهموم والكرب
يأنفس
يأ فين
يبلغ حبوب
ويفضل يهلفط
ولا تفهموش
وتفهم ما تفهم
دا ما يهمناش
لان انت فاهم
وعامل طناش
ح تنكر وتحلف
ح اقول لك بلاش
ح تتعب دماغنا
وتتعب كمان
هنا شقلبان
محطه اذاعه حلاوه زمان
لان المخبى ظهر واستبان
وكل المسائل
بدت للعيان
وطلعت حكاوي
ونزلت كمان
عن التهريبية
وعن كيت وكان
وعن محسوبيه
وعن العبان
ظهر فى المدينه
كانه الطوفان
وغرّق مراكب
وسوح غيطان
وبعض المراكب
ح تغرق كمان
وازمه مساكن
وازمه امان
وعالم بياكل
فى عالم جعان
وريحه مؤامره
فى جو المكان
مخطط خيانه
مع الامريكان
لدبح العشيره
وحرق الجيران
وفيه ناس بترغي
ولازم بيان
كما ابلغونا
جميع الودان
لهذا وذاكا ... وتكلم كمان
نقدم اليكم
عروسه وحصان
شحاته المعسل
وهذا البيان

هنا شقلبان
محطه اذاعه حلاوه زمان
بسم الله
سلامٌ عليكم
وسلمون وموز
واما المسائل
فهنجف ولوز
فيا اخوتى
ويا اخوات
اليكم بيانى
كما هو ات :

جميع المسائل
تمام التمام
وكل الكلام دا
مجرد كلام
فصبرا جميلا
ولا تقلقوش
وشغل الضغاين
انا ما اقبلوش

ما فيش أي حاجه !
على الطلاق والعتاق بالتلاته
ما فيه أي حاجه !
وقّـّدر كمان ان فيه أي حاجه
ما فيش أي حاجه
ما لوش أي لازمه الكلام
واللجاجه
وعيب ان عيل يسوق السماجه
ويعمل ديباجه

انا بطبعي ضد السماسره الكبار
بحكم المنافسه
وحكم الجوار
لكن مش ف الطبيعي
انى اعمل فضيحه
لو احد زميلي
هبش كام صفيحه

ما كل الزمايل
بتهبش صفايح
وكل اللي جاي
مش زي اللي رايح
فيا ايها الشعب
صهين تفعلص
مساء التنفس
مساء الرويح

اخويا الامير بزرميط الايرانى
بعت لي السنه دي
عزمنى ودعانى
انا قبلت طبعا
ورحنا العزومه
وكانت وليمه
ما تحصلش تانى
دا ايه المحمر
وايه المكمر
وايه المشمر
وايه الصوانى
انا دماغى تعبت
ولفت صراحه
من الفخفخه
والهنا الاصفهانى
هناك يعنى مثلا
اذا شربت طافيه ( نوع مهبب من الخمور يدعى منقوع البراطيش ايضا )
تمز بكوارع
وبسطرمه ضانى

ما شفتش هناك
ناس بتحقد عليهم
ولا ناس بتشتم
فلان الفلانى
لانه اشتري عزبيتن
من شطارته
وحكمة ادارته
وطلّع مبانى

وبعد الواليمه استلمنا الهدايا
مفضض
ومدهب
وقز وقيشانى
وطبعا اخويا الامير
قال لى حاجه
ح اقوالها لكو طبعا
اذا الوقت ناسب
ح يطلع لى عيل
بدون أي حاجه
ويعمل لى فلحص
ويقعد يحاسب
دا حقد اشتراكى انا ما اقبلوش
ولو هو ابنى انا ما اعتقوش
كلام عن سماسره
كلام عن دعاره
حاجات مش صحيحه
جمل مستعاره
وعايزين يخلوا البلد
اردغانه ( اردغانة بمعنى ماخور شعبي )
وعايزين اسيب البلد
من زمان

وانا مش ح اسلم
واسيب الامان
ولابالبوليس والنيابه كمان
فيا ايها الشعب
كمل جميلك
وصبرا
واذلم حتيجى المصاري ( اذلم = اذا لم )
وتاكل وتشرب
تبع ما ياتيك
وتغرق فى بحر العبيد والجواري
وترسم حياتك
حسب ما يرائيتك
وتملا الحواري
فساقى وقصاري
تسبح بحمدك
وتشكر جميلك
وفضل الزباله
وطفح المجاريه
ختاما سلاما
واخر كلاما
ضرورا
يسود الهدوء والوئاما
فماذا والا
ح طربقها واللا
اهرب فلوسي
واسافر قواما
سلام عليكم
وسلمون وموز
بصفتى رئيسا
وابا
وجوز